4 577 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Kakel på kakel - materialval?
Sida 1 av 3
Har funderat på att göra om lite i badrummet. Tänkte lägga ny klinker och eventuellt sätta en mindre fondvägg med ett nytt kakel. Kommer byta en badkarsblndare mot en duschblandare som då hamnar lite högre upp.
Vad behöver jag göra för förbehandlingar? Räcker det med att slipa, rengöra (med vad?) och på med kakellim?
Vad sätter jag vid hålen för gamla blandaren samt vad gör jag där den nya ska sitta. Utanpåliggande rör.
Vad behöver jag göra för förbehandlingar? Räcker det med att slipa, rengöra (med vad?) och på med kakellim?
Vad sätter jag vid hålen för gamla blandaren samt vad gör jag där den nya ska sitta. Utanpåliggande rör.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag höll på att skriva att det inte kommer att gå att få ett godkänt tätskikt vid hålen efter den gamla blandaren.
Men om vi antar att rören får sitta kvar, fast kapade jäms med gamla kaklet.Då har du ju (förhoppningsvis) ett OK tätskikt runt de rören, de millimetrar de sticker ut genom bef. kakel.
Detta förutsätter ju att du kan kapa de blandarrören i andra änden. Och så får man hantera själva röröppningen under kaklet, det kan komma in vatten i rören, som då kommer att rinna ut där rören är kapade i andra änden.
Som sagt detta är bara möjligt om de gamla blandarrören är åtkomliga i sin andra ände. Om de är avgrenade inne i väggen (vanligt förr, förbjudet numera) så går det inte att fixa som du vill. Det går inte att plugga de bef.rören där under kaklet. En koppling med plugg kommer att sticka ut.
Men om vi antar att rören får sitta kvar, fast kapade jäms med gamla kaklet.Då har du ju (förhoppningsvis) ett OK tätskikt runt de rören, de millimetrar de sticker ut genom bef. kakel.
Detta förutsätter ju att du kan kapa de blandarrören i andra änden. Och så får man hantera själva röröppningen under kaklet, det kan komma in vatten i rören, som då kommer att rinna ut där rören är kapade i andra änden.
Som sagt detta är bara möjligt om de gamla blandarrören är åtkomliga i sin andra ände. Om de är avgrenade inne i väggen (vanligt förr, förbjudet numera) så går det inte att fixa som du vill. Det går inte att plugga de bef.rören där under kaklet. En koppling med plugg kommer att sticka ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Hur gammalt är badrummet? Det kan vara kapitalförsötöring att göra en sådan här renovering om det bef. tätskiktet är gammalt, du kommer då att få göra om pga. vattenskada långt innan den här renoveringen känns "slut".
Renoverare
· Stockholm
· 20 577 inlägg
Mitt standardsvar på dessa frågor är gör på riktigt istället. Är det ett finansiellt problem vänta tills du har råd att göra det korrekt
Stambyte och renovering av badrum gjordes för 8 år sen. Bostadsrätt.
Kostnaden räknar jag hålla låg för renoveringen.
Kakel ca 3kvm ca 1000kr
Kakellim 200kr
Fog 500kr
Klinker/ mosaik 6kvm ca 2000kr
Gör denna renovering inför försäljning
Blandare 1000kr
Takdusch 1500kr
Duschvägg 1000kr
Totalt ca 8000kr
Kakel ca 3kvm ca 1000kr
Kakellim 200kr
Fog 500kr
Blandare 1000kr
Takdusch 1500kr
Duschvägg 1000kr
Totalt ca 8000kr
Räcker det med att slipa och rengöra kaklet för bra vidhäftning?
Bra tips om att såg av skruvarna och på så vis inte skapa fler hål. Vid montering av ny blandare, vad ska jag tänka på. Vet att det oftast sätts manschetter vid blandare eller räcker det med silicon?
Bra tips om att såg av skruvarna och på så vis inte skapa fler hål. Vid montering av ny blandare, vad ska jag tänka på. Vet att det oftast sätts manschetter vid blandare eller räcker det med silicon?
Att flytta blandaren blir väldigt riskabelt eftersom det alltid kommer att rinna vatten mellan kakelskikten. Det vattnet rör sig långsamt neråt i fixet och kommer där att kunna söka sig in i hålen. Är det foliebaserat tätskikt är det bättre att försöka få loss plattan med hål i och laga tätskiktet först.
Att lägga kakel på gammalt kakel går annars bra, målartvätt först, primer (outspädd) och sen ett fix som är avsett för kakel-på-kakel. Jag har för mig att Bauhaus Probau är det...
Att lägga kakel på gammalt kakel går annars bra, målartvätt först, primer (outspädd) och sen ett fix som är avsett för kakel-på-kakel. Jag har för mig att Bauhaus Probau är det...
Är det verkligen värt att göra en sådan här grej inför en försäljning? Som köpare vill man ju sätta sin egna prägel och kök och badrum är väl inte sällan det som ryker först. Skulle inte vilja ha med mig ett undermåligt jobb som kan slå tillbaka som ett dolt fel.andreas.mehlin skrev:Stambyte och renovering av badrum gjordes för 8 år sen. Bostadsrätt.
Kakel ca 3kvm ca 1000kr
Kakellim 200kr
Fog 500kr
Blandare 1000kr
Takdusch 1500kr
Duschvägg 1000kr
Totalt ca 8000kr
Alla vill inte köpa renoveringsobjekt att sätta egen prägel på..
Men om jag väljer att såga av skruvarna så bör tätskicktet vara inrakt. Alternativt att jag försöker loss plattan och laga tätskicktet.
Det är betongväggar...
För nya blandaren. Ska det räcka att borra, silikon, plugg, skruv? Eller ngt tätskicktsmoj/ machette?
Tanken är inte att arbetet ska vara undermåligt
Kanske bättre att limma upp blandaren?
Men om jag väljer att såga av skruvarna så bör tätskicktet vara inrakt. Alternativt att jag försöker loss plattan och laga tätskicktet.
Det är betongväggar...
För nya blandaren. Ska det räcka att borra, silikon, plugg, skruv? Eller ngt tätskicktsmoj/ machette?
Tanken är inte att arbetet ska vara undermåligt
Kanske bättre att limma upp blandaren?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jo men när du kommer med förslag om en renovering som kommer sätta en kommande ägare i problem så blir de inte bra. Vad tror du försäkringsbolaget säger när de ser att de succesivt runnit in vatten i dina gamla blandarfästen?
Och sen att limma upp en blandare på väggen, de blir inte bra. Bättre och låta nästa ägare göra ett riktigt jobb.
Och sen att limma upp en blandare på väggen, de blir inte bra. Bättre och låta nästa ägare göra ett riktigt jobb.
Renoverare
· Stockholm
· 20 577 inlägg
Håller med, försälningsrenoveringar är aldrig bra, och värst när det gäller ett badrum