Vid badrumsrenoveringen har det visat sig att ena betongväggen är rejält fuktskadad, haft en "avfuktningsfläkt" igång hur länge som helst nu men det är fortfarande fuktigt. Vad göra? Finns det något sätt att skynda på det hela?

Vad exakt betyder "hur länge som helst", dagar/veckor/månader/år?
Om den inte blir torr betyder det att det tillförs fukt, d.v.s. du har ett läckage någonstans som behöver åtgärdas.

hej och tack för ditt svar. ser nu att jag inte gav tillräckligt mycket information alls i mitt inlägg. fläkten har stått på i drygt fyra månader. renovering görs i samband med stambyte i huset, så alla rör och golvbrunnar är utbytta och omdragna. läckage var också min tanke, men jag kommer verkligen inte på var det i så fall skulle kunna komma ifrån

Har du mer info om hur det ser ut?
Det kan inte vara så att betongen fuktar utifrån?

en innervägg i ett 60-tals flerfamiljhus med grannarnas badrum på andra sidan. inga grannar ovanför. skadan finns på den vägg där badkaret stod och även golvbrunnen låg närmast mot. Gamla rören gick längs med den väggen också. grannarna hade också en fuktskada på motsvarande ställe på deras sida, hos dem har det dock blivit bättre men vi är kvar där vi är. fukten finns från golvet (dock inte i själva golvet och runt gamla brunnen, man har tagit bort ganska mycket av det gamla betonggolvet i samband med rörbytet, kan vara därför det är torrt) och ca 1 meter uppåt. Fuktkillarna som är här och mäter tror att skadan kan bero på att brunnen inte var tät. Men nu är både brunnen och rören borta, fläkten har stått på oavbrutet i fyra månader (lite drygt nu) och det blir bara inte torrt, lite bättre men inte så att man kan släppa det. Jag har nu själv ställt in en värmefläkt också. Något mer man kan göra?

och ja, jag har också tänkt på något inifrån men jag kommer för böveln inte på vad det skulle kunna vara??? allt är ju rivet och utbytt, även hos grannarna.

läckande rör från värmesystemet?

Du gör nog allt du kan. Hur många liter drar avfuktaren ut per dygn?
På 120 dagar borde den kunna ta 1200liter iaf.
Jag tror det finns ett läckage.

det värmeelementet som fanns satt på motsatta väggen. kan det vara så att läckaget från vattenrören/golvbrunnen eller vad den nu kan vara pågick under väldigt lång tid och att det därför nu tar sån tid? men då borde det väl vara lika fuktigt hos grannarna också, eller? hur lång tid är egentligen "normaltid" som det tar för fuktskadad betong att torka?

sblixten skrev:
22 liter/dygn står det, vid restfuktighet 60%. ska vara effektiv även vid låg relativ fukt

sblixten skrev:
läckage är jag som sagt också inne på, men då borde det ha varit fortfarande fuktigt hos grannarna också, eller hur? blir bara inte klok på det :(

Fråga bolaget som satt ditt avfuktaren om det går att komplettera med infravärmare, i en bostadsrätt i vår förening hade vi en kraftig vattenskada där de satte två infravärmare förutom avfuktaren för att torkningen skulle gå snabbare.

Man kan även prova att stänga av avfuktaren och mäta fuktkvoten vid stängning och sedan några dagar framåt. Normalt skall fuktkvoten minska eller stå stilla, ökar den så vet ni att det troligtvis finns en läcka till.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Uttorkningstider på 3 -4 månader är inget ovanligt. Men vad säger firman som kör avfuktningen?

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi en stor skada, ett tappvattenrör stod och sprutade helt okontrollerat i minst 8 timmar. En koppling hade hoppat av.

Där låg en kontorslokal på drygt 200 kvm under den drabbade lägenheten. I lokalen fanns det en skrubb som aldrig blev, torr avfuktaren stod där i drygt 3 år (sedan flyttade jag, så jag vet inte hur det slutade).

NetNut skrev:
Fråga bolaget som satt ditt avfuktaren om det går att komplettera med infravärmare, i en bostadsrätt i vår förening hade vi en kraftig vattenskada där de satte två infravärmare förutom avfuktaren för att torkningen skulle gå snabbare.

Man kan även prova att stänga av avfuktaren och mäta fuktkvoten vid stängning och sedan några dagar framåt. Normalt skall fuktkvoten minska eller stå stilla, ökar den så vet ni att det troligtvis finns en läcka till.
det var fina idéer, skall prova stänga av avfuktaren över helgen o mäta på måndagen igen. Ska även höra ang. infravärmen. är den effektivare än en vanlig byggfläkt?

hempularen skrev:
Uttorkningstider på 3 -4 månader är inget ovanligt. Men vad säger firman som kör avfuktningen?

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi en stor skada, ett tappvattenrör stod och sprutade helt okontrollerat i minst 8 timmar. En koppling hade hoppat av.

Där låg en kontorslokal på drygt 200 kvm under den drabbade lägenheten. I lokalen fanns det en skrubb som aldrig blev, torr avfuktaren stod där i drygt 3 år (sedan flyttade jag, så jag vet inte hur det slutade).
firman säger samma sak, att 4 månader är inget konstigt och att de inte tror att det ska finnas en läcka enl. deras mätningar men att grannen blivit torr och inte vi fast det är samma vägg o fuktskadan satt på samma ställe är det som gör mig lite orolig för att allt kanske inte är som det ska.

3 år med avfuktare?????... :x vet inte om jag ska skratta eller gråta vid blotta tanken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.