17 982 läst ·
68 svar
18k läst
68 svar
Nu blir det åter igen tillåtet med vanlig pappgips i våtzon 1
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det gäller ju att du hittar ett tätskiktssystem som tillverkaren säger är OK att montera på pappgips. Tillverkarens anvinsingar skall följas. Och det kan visa sig svårare att hitta.
Detta att sätta gips i fix, bör du nog kolla lite mer detaljerat på. Iallafall för ett antal år sedan när jag hade anledning att lusläsa monteringsanvisningar, så skulle det användas ett speciallim/fix för det ändamålet (som kostar ungefär som våtrumsgips).
Detta att sätta gips i fix, bör du nog kolla lite mer detaljerat på. Iallafall för ett antal år sedan när jag hade anledning att lusläsa monteringsanvisningar, så skulle det användas ett speciallim/fix för det ändamålet (som kostar ungefär som våtrumsgips).
Norgips anger att deras skiva kan limmas mot lättbetong och anger också tillverkare och vilka produkter som ska användas. På lättbetong på vägg. Aldrig sett det hos en tillverkade tidigare, jag är positivt överraskad. Det finns lite att välja på och flera tillverkare anger vanligt fix.hempularen skrev:Det gäller ju att du hittar ett tätskiktssystem som tillverkaren säger är OK att montera på pappgips. Tillverkarens anvinsingar skall följas. Och det kan visa sig svårare att hitta.
Det ska användas Miras tätskikt och deras monteringsanvisning skriver "Skivkonstruktioner , gipsputs, gipsblock och liknande".
Lite oklart där enligt mig om gipsskivor avses.
På tal om Norgips. Fungerar säker att sätta på en vägg utan reglar. Senast jag satte deras gips missade jag hela regeln efter tre skivor (900x2500). Trodde inta att det var sant, så gick in på deras hemsida och lästa att vissa skivor kan ha ett toleransmått på - 3 mm vilket gör att alla skivor inte är exakta. Först tänkte jag måndags-ex, men icke! Fler som blivit drabbade? Tacka vet jag Gyproc! 
En Djungel!brunnbytarn skrev:
Skall försöka svara, om du väljer ett system för våtrum så skall det följas från första öppnade burk tills den sista förpackningen i samma kompatibla system monterats korrekt på underlaget!
Det spelar i stora drag ingen som helst roll vad du har i väggarna bara du anpassar systemet efter de förutsättningar du har! Den som vet vilka system som är korrekta för ditt projekt är de som säljer det system du använder, att skriva på forumet är svårt, det blir lätt småmissar, småmissar man inte har råd med när man bygger ett våtrum, så därför är det bäst att gå till en återförsäljare, hoppas att denne vet vad han talar om och köra med de anvisningar som du får.
Gips i våtrum som har blivit skadade, ja, det förekommer med alla material, förr eller senare, det spelar ingen roll vad som används.
Det viktiga är att få det korrekt monterat med våtskydden, manschetter, fall på golv, ventilation.
Jag har pappgips i mitt stora badrum, inga skador efter 9 år, jag har ingen folie, körde med Ardex- system, väl ventilerat, om alla i familjen duschar efter varandra så märks det inte i resten av huset även om dörren är öppen, all ånga drar ut, det är den som ställt till med de flesta skador som inte är synliga.
Vid för våt luft letade sig den fuktiga luften upp i taket, ner i regelverket, spännde, spräckte våtspärr, sedan fortsätter det tills det behöver göras om! Jag är ingen ventilationstekniker, men ventilationen är viktigast för ett våtrum, inga paxfläktar och annan skit, mekanisk ventilation är det som måste till. Det är så mycket bättre att vädra med öppet fönster i en kvart än en fläkt!
Bygg med de material ni vill, följ säkert vatten, men bättre ventilation!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
kan ju ha kakel på andra ställen än badrumbrunnbytarn skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden