2 532 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Kontroll av plattsättning i badrum
Sida 1 av 2
Hej,
jag håller på att bygga ett radhus och nu har det kommit så långt att de är färdiga med badrummen. jag tänkte gå till bygget idag och inspektera lite och bland annat bilda mig en egen uppfattning om hur de har skött jobbet med badrummen. Är det någon som har lite tips på vad jag kan titta på för att se att plattsättning, fogning mm är korrekt utfört?
jag håller på att bygga ett radhus och nu har det kommit så långt att de är färdiga med badrummen. jag tänkte gå till bygget idag och inspektera lite och bland annat bilda mig en egen uppfattning om hur de har skött jobbet med badrummen. Är det någon som har lite tips på vad jag kan titta på för att se att plattsättning, fogning mm är korrekt utfört?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Och kolla tätskiktet i golvbrunnen, en vanlig punkt för fusk. Ta närbilder rakt ner i brunnen, och detaljbilder av klämringen.
Var uppmärksam över plattor som sticker ut. Framförallt på golvet kan det vara väldigt irriterande. Stryk med foten över golvet så upptäcker du snabbt om någon katnt sticker upp.
Var uppmärksam över plattor som sticker ut. Framförallt på golvet kan det vara väldigt irriterande. Stryk med foten över golvet så upptäcker du snabbt om någon katnt sticker upp.
Ta med en rulle maskeringstape, gärna blå och sätt en lapp på varje ställe där du tycker att det är blåsor eller håligheter i kakelfogen.
Kolla att ev utåtgående hörn på väggarna är snygga. Jag tycker de ska vara gerade men det är ju en smaksak
Om du valt stora plattor till golven kan det trixigt att få det snyggt mot fallen. Kolla att det ser bra ut och inte är vassa kanter om de varit tvugna att dela plattor
Kolla att ev utåtgående hörn på väggarna är snygga. Jag tycker de ska vara gerade men det är ju en smaksak
Om du valt stora plattor till golven kan det trixigt att få det snyggt mot fallen. Kolla att det ser bra ut och inte är vassa kanter om de varit tvugna att dela plattor
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Jag kan allt tycka att det är helt ok med list, kan tom bli bättre än att ger men det beror på vad det är för plattor.
Genomfärgad granitkeramik blir bäst om man slipper urslag, glaserat kakel har en tendens att bli väldigt vast.
Men visst oftast sätter man list för att det blir billigare och är mycket enklare
Genomfärgad granitkeramik blir bäst om man slipper urslag, glaserat kakel har en tendens att bli väldigt vast.
Men visst oftast sätter man list för att det blir billigare och är mycket enklare
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Jag tror att det kan bero på att montering av brunnsmanschett är lite halvsvårt. Det är en rätt stor VÄLDIGT kletig duk. Den fastnar lätt på lite fel ställe när man hanterar den, och så blir den förstörd. En mindre nogräknad hantverkare orkar inte åka och köpa en ny (har givetvis bara en med sig). Och så blir det en golvbrunn helt utan manschett.Norrhyttan skrev:
Det andra vanliga felet är att duken är felskuren så att den hamnar under klämringen. Den skall gå ner i brunnen och klämmas fast mot sidan mha. klämringen. Om den fortsätter ut under klämringen så hindrar den ringen från att komma ner helt i sitt säte. Resultatet blir att ringen inte klämmer med full kraft mot manchetten. Den punkten kompliceras för hantverkaren av att det beror lite på fabrikat av brunn. Vissa skall tydligen ha duken ut under ringen.
Att missa skärningen beror ofta på att plattsättaren tycker det är onödigt att investera i skärmallen från brunnstillverkaren (ca. 100kr).
Dumheter, det är inte svårt att hantera brunnsmanschetten, klarar man inte det så är man inte helt hundra uppe i huvudet. Som sagt det finns billiga skärmallar att nyttja, har aldrig skurit på frihand.hempularen skrev:Jag tror att det kan bero på att montering av brunnsmanschett är lite halvsvårt. Det är en rätt stor VÄLDIGT kletig duk. Den fastnar lätt på lite fel ställe när man hanterar den, och så blir den förstörd. En mindre nogräknad hantverkare orkar inte åka och köpa en ny (har givetvis bara en med sig). Och så blir det en golvbrunn helt utan manschett.
Det andra vanliga felet är att duken är felskuren så att den hamnar under klämringen. Den skall gå ner i brunnen och klämmas fast mot sidan mha. klämringen. Om den fortsätter ut under klämringen så hindrar den ringen från att komma ner helt i sitt säte. Resultatet blir att ringen inte klämmer med full kraft mot manchetten. Den punkten kompliceras för hantverkaren av att det beror lite på fabrikat av brunn. Vissa skall tydligen ha duken ut under ringen.
Att missa skärningen beror ofta på att plattsättaren tycker det är onödigt att investera i skärmallen från brunnstillverkaren (ca. 100kr).
Personligen tycker jag att det är snyggare med en alulist i ytterhörn och smygar än geringar och om nu kunden tvunget vill ha geringar får man ju säga det innan man börjar kakla, dessutom blir det bra mycket dyrare då det tar längre tid att gera alla plattor plus att det krävs bra kvalitet på plattorna och ofta snålar folk in på plattorna och köper skitkvalitet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Tycker du verkligen att en list med helt fel nyans mot kaklet är snyggare än en korrekt gering?
edit: Dock är väl tyvärr fullisten norm, så att komma i efterhand och kräva gerat ytterhörn är ju såklart svårt
edit: Dock är väl tyvärr fullisten norm, så att komma i efterhand och kräva gerat ytterhörn är ju såklart svårt
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Roligt att det än så länge bara är hantverkare som tycker detta 
edit: Förutom Nino som alltid är mer nyanserad i sin syn
edit: Förutom Nino som alltid är mer nyanserad i sin syn