Finns det nån länk till "handukstorkar för dummies"?

Tittar på handukstorkar, måste bestämma mig idag. Det finns en radiator i badrummet så handukstorken ska bara torka hundukar. Dom verkar finnas med effekter ifrån 25w till +800w!!! Dom med låg effekt har oftast bara en av/på knapp, medan högeffekt varianterna har "dimmer", timer osv.

Vad ska man ha o hur ska man tänka?

Den jag har är på 100 W och det räcker väl för 2 personer.

De högre effekterna är till för att den skall ersätta elementet. Det behövs inte så hög effekt för att värma en handduk. Min handdukstork har två lägen. 0W och 50W. Det lägre räcker utmärkt för mig.

Vår är på 75 W och den är rejält varm, framför allt när det hänger isolerande handdukar på den.

Saknar man radiator eller har kallt i badrummet kan effekter över 100W behövas.
Vi har golvvärme och en 50W tork. Den räcker.
I förra huset hade vi 100W. Det var för mycket. Gick nästan inte att använda sommartid.

Har en tork på 70 W som mycket väl räcker till för handdukar.
Torken är av gammal modell som tyvärr inte har någon strömbrytare. Därför har jag proppen i elskåpet urskruvad under sommaren eftersom torken annars värmer upp badrummet dygnet runt så att det blir för varmt. Dock saknar jag de varma handdukarna under den tiden.

C
Jag tycker det är bra med torkar där man kan ställa effekten. På min tork är "rätt" inställning hälften av full effekt.

cpalm skrev:
Jag tycker det är bra med torkar där man kan ställa effekten. På min tork är "rätt" inställning hälften av full effekt.
Om torken är på 750W ger det 375W?

Samma här, har en låg inställning som håller den enbart ljummen men kan sedan trycka på max temp som efter viss tid återgår till tidigare insällning.
Torra handdukar kan hänga kvar på lågtemp. Den har elpatron med 5 lägen och max 300W.

C
Atom skrev:
Om torken är på 750W ger det 375W?
Tja, eller i mitt fall 300W/2 = 150W förutsatt att inställningen är linjär, men min poäng är att det är praktiskt om man kan variera effekten eftersom det är svårt att veta i förväg vad som är lagom.

P.s. vid närmare eftertanke är det nog temperaturen snarare än effekten man ställer in på min tork. Tänkte att regleringen inte var så sofistikerad eftersom effekten är så låg, men nu kom jag på att den faktiskt visar är- och börvärde så det måste rimligtvis vara en riktig termostat. Så jag tar tilbaka ovanstående, men hur som helst praktiskt att kunna reglera värmen.

Redigerat:
Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.