6 229 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Effekt elektrisk handukstork, 50 eller 500 watt?
Finns det nån länk till "handukstorkar för dummies"?
Tittar på handukstorkar, måste bestämma mig idag. Det finns en radiator i badrummet så handukstorken ska bara torka hundukar. Dom verkar finnas med effekter ifrån 25w till +800w!!! Dom med låg effekt har oftast bara en av/på knapp, medan högeffekt varianterna har "dimmer", timer osv.
Vad ska man ha o hur ska man tänka?
Tittar på handukstorkar, måste bestämma mig idag. Det finns en radiator i badrummet så handukstorken ska bara torka hundukar. Dom verkar finnas med effekter ifrån 25w till +800w!!! Dom med låg effekt har oftast bara en av/på knapp, medan högeffekt varianterna har "dimmer", timer osv.
Vad ska man ha o hur ska man tänka?
Den jag har är på 100 W och det räcker väl för 2 personer.
De högre effekterna är till för att den skall ersätta elementet. Det behövs inte så hög effekt för att värma en handduk. Min handdukstork har två lägen. 0W och 50W. Det lägre räcker utmärkt för mig.
Har en tork på 70 W som mycket väl räcker till för handdukar.
Torken är av gammal modell som tyvärr inte har någon strömbrytare. Därför har jag proppen i elskåpet urskruvad under sommaren eftersom torken annars värmer upp badrummet dygnet runt så att det blir för varmt. Dock saknar jag de varma handdukarna under den tiden.
Torken är av gammal modell som tyvärr inte har någon strömbrytare. Därför har jag proppen i elskåpet urskruvad under sommaren eftersom torken annars värmer upp badrummet dygnet runt så att det blir för varmt. Dock saknar jag de varma handdukarna under den tiden.
Samma här, har en låg inställning som håller den enbart ljummen men kan sedan trycka på max temp som efter viss tid återgår till tidigare insällning.
Torra handdukar kan hänga kvar på lågtemp. Den har elpatron med 5 lägen och max 300W.
Torra handdukar kan hänga kvar på lågtemp. Den har elpatron med 5 lägen och max 300W.
Tja, eller i mitt fall 300W/2 = 150W förutsatt att inställningen är linjär, men min poäng är att det är praktiskt om man kan variera effekten eftersom det är svårt att veta i förväg vad som är lagom.Atom skrev:
P.s. vid närmare eftertanke är det nog temperaturen snarare än effekten man ställer in på min tork. Tänkte att regleringen inte var så sofistikerad eftersom effekten är så låg, men nu kom jag på att den faktiskt visar är- och börvärde så det måste rimligtvis vara en riktig termostat. Så jag tar tilbaka ovanstående, men hur som helst praktiskt att kunna reglera värmen.
Redigerat:
Klicka här för att svara