Hej,

badrummet i vårt fritidshus är relativt nyrenoverat (av tidigare ägare) och avrinningen i duschen är katastrof. Det blir som ett fotbad liksom, och man måste raka ner allt vatten med gummiskrapa efteråt.

Våtrumsintyg finns för badrummen och jag tror att det I övrigt är "OK" gjort. Min fundering är om jag i duschhörnan skulle kunna lägga ett "nytt" golv ovanpå det gamla? och göra avrinningen bättre där. Problemet kan möjligen bli att få det att sluta till golvbrunnen men det borde gå bra. Får man göra så? m h t våtrumsskikt mm? Försäkring? Tacksam för tips.

Buggaren

Det är dåligt fall mot brunnen alltså, det är det du menar?
Tillräckligt lång draperi och "dusch å vändskena" funkar bra och är lätt att få undan då man inte duschar. Finns å alla välsorterade bygghandlar etc.

Tack. Ja, det rinner ö h t inte mot brunnen. Jag måste raka ned allt med gummiskrapa. Vad är en "dusch o vändskena"? Jag har inte problem med att vattnet rinner ut från duschhörnan då jag har en plast kant limmad I golvet. Men det är inte varken snyggt eller praktiskt.

Skenan är en vit aluskena med gummilist i vinkel (90grader). Du lägger ut den när du duschar varpå den håller vattnet i hörnan. När du är klar vänder du den så den ligger i hörnet vid duschen så den "kommer bort". Löjligt simpel men mycket användbar för såna som har såna bekymmer som du just har.

Att lägga "nytt" golv är inget alternativ utan större ingrepp.

Tack. Mitt problem är I hela duschen och brunnen sitter ganska I mitten. Så jag tror en skena hjälper men är inte hela lösningen.

Förfalskat våtrumsintyg då eller? För det kan knappast vara rätt byggt utan fall mot golvbrunnen...

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Snailman
Finns det en golvbrunn till i badrummet? det ska vara ett fall från golvet vid tröskeln till dörren till golvbrunnen på minst 20mm är duschen enda golvbrunnen så kan du ju paja den regeln, men är fallet på 20mm till en annan brunn och övriga golvet (utom duchsen) lutar mot den andra brunnen så skulle du kunna lägga ett golv ovanpå om det är tex klinker innan.

Hur är duschhörnan gjord, är det dörrar eller något annat, eller bara ett draperi runt? är ju inte så bra om det blir en kant runt som man kan snubbla på tex..

Det kan nog (?) vara så att våtrumsintyget är förfalskat, jag kan inte riktigt saga om man kan få ett intyg utan att avriningen är bra (eller t o m urkass). I badrummet finns endast en brunn och den finns I duschhörnan som är kringbyggd med en vinkelvägg av glasblock. Ganska snyggt, faktiskt, och det är ju inte kul att man då har fibblat till avrinningen totalt. Detta uppmärksammades dock vid besiktningen, även om jag inte fullt förstod hur illa det var. Jag ansåg inte att det var orsak att häva köpet och säljaren ansåg inte att han ville gå ned mer I pris än han redan gjort. Jag förstår då att jag inte (?) kan göra som jag funderade på eftersom jag då sätter golvbrunnen ur function för övriga badrummet? Min tanke var att lägga ett nytt klinkergolv I duschhörnan och att bygga en (liten) klack/tröskel där man idag går in I duschen. Möjligen om jag bygger en ännu högre klack vid badrumsdörren så att vatten vid läcka trots allt rinner ned I duschbrunnen?

Tack. Absolut. Finns bara en (och den är I duschen). Men så är det väl vanligtvis?

Jag har absolut inte den lutning som finns på bilden. Snarare ingen lutning alls. Om jag inte skrapar bort vattnet blir det stående....

C
osiris skrev:
Förfalskat våtrumsintyg då eller? För det kan knappast vara rätt byggt utan fall mot golvbrunnen...
Förfalskat behöver det ju nödvändigtvis inte vara, våtrumsintyget utfärdas väl av hantverkaren själv och inte av någon oberoende besiktningsman. Det skulle ju knappast vara första gången en "behörig" firma gör ett fuskjobb de själva uppenbarligen är nöjda med.

Det finns enligt min uppfattning bara ett bra sätt att lösa problemet och det är att göra om golvet från början. Idealet vore väl om hantverkaren skulle stå för detta men det är ju lättare sagt än gjort nu när huset bytt ägare. Har du bra kontakt med säljaren?

Nej, förfalskat är väl kanske inte det korrekta ordet. Men "felaktigt utfärdat med hänsyn till egen granskning av utfört arbete" var inte riktigt lika snärtigt...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
sepani skrev:
Det kan nog (?) vara så att våtrumsintyget är förfalskat, jag kan inte riktigt saga om man kan få ett intyg utan att avriningen är bra (eller t o m urkass). I badrummet finns endast en brunn och den finns I duschhörnan som är kringbyggd med en vinkelvägg av glasblock. Ganska snyggt, faktiskt, och det är ju inte kul att man då har fibblat till avrinningen totalt. Detta uppmärksammades dock vid besiktningen, även om jag inte fullt förstod hur illa det var. Jag ansåg inte att det var orsak att häva köpet och säljaren ansåg inte att han ville gå ned mer I pris än han redan gjort. Jag förstår då att jag inte (?) kan göra som jag funderade på eftersom jag då sätter golvbrunnen ur function för övriga badrummet? Min tanke var att lägga ett nytt klinkergolv I duschhörnan och att bygga en (liten) klack/tröskel där man idag går in I duschen. Möjligen om jag bygger en ännu högre klack vid badrumsdörren så att vatten vid läcka trots allt rinner ned I duschbrunnen?
Det är klart att intyget inte behöver vara förfalskat!, det kan mycket väl vara så att de tbyggt av ett behörigt företag men de slarvat. jag skulle påstå att 80% minst av ALLA inty gpå våtrum i Sverige på ett sätt eller annat är felaktigt ifyllt.

Snailman
En del har badkar också och då har man en brunn till denna, och då kan ju fallet från tröskeln var räknat till den brunnen.

närmast brunnen så siktar man på ett fall på 13mm/m sedan siktar man på ett fall på 6-7mm/m fram till tröskeln. Detta gäller i första hand innan man kaklar, golvet får då avvika max +- 5mm/m och då har man lite marginal för att det inte ska kunna bli bakfall.

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/broschyrer/weber-vatrumsguide1.pdf

kolla sidan 4 i denna broschyr där beskrivs toleranserna på fallen från tröskel till golvbrunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.