Byggahus.se

Placering & antal LED spottar?

2k läst  3 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Önskar tips och råd om placering & antalet spottar i badrummet, storlek ca 190x430 cm, m ett fönster
    Hade först tänkt 6 spottar i taket plus två ovanför spegel men funderar på om det blir för ljust?
    Kanske bättre med bara 4 i taket? Blir i och för sig dimmrade men onödigt med fler spottar än nödvändigt
    Spottarna är redan inköpt 8 st 6W/st så kostnadsmässigt spelar den ingen större roll,

Jag funderade även på att ha två slingor/grupper för att kunna tända belysning över spegel separat, går man upp mitt i natten vill jag inte ha mer än minimalt med ljus

Ni som har en del erfarenhet, vilket av förslagen blir bäst, eller någon annan placering som är bättre.

2. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du ska inte ha dropdowns vid spegeln, kommer skapa skuggor och är inte optimalt. Där ska du ha diffuserat ljus rakt framefrån

edit: Man kan aldrig få för mycket ljus då man kan dimmra

• Laddar…
  3. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Jag tycker om att ha en spot lite framför toan så att man får belysning när man sitter och läser tidningar, men inte rakt ovanför för då får man skugga av sig själv

4. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Vilken ljusspridning har spottarna? Om du har ett ritprogram kan du enkelt placera ut ljuskonerna i rummet så får du en uppfattning vart du inte kommer få ljus. Kommer du få ljus i ansiktshöjd eller kommer du få skuggområden?

Jag tycker att belysningen ser ut att bli lite väl mysig i min smak.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka