Nu har jag levt några år i denna lägenhet och använt handdukshängaren i badrummet utan att förstå om den faktiskt har någon värmefunktion eller ej. Jag lyckas i alla fall inte få den varm hur jag än vrider på reglaget.

Är det någon som vet vad som är poängen med reglaget på sånna här:

IMG_3193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna värmen med det vita reglaget, vrid moturs?
Kan det vara luft i torken? Öppna den lilla skruven högst upp till höger i bild tills det kommer vatten och stäng sedan.

Den lilla "skruven" uppe till höger är inget man kan vrida. Känner jag på båda rören som går ner från hela hängaren så är ingen av dom speciellt varmt. Rätt kalla faktiskt.

Finns det ingen skruv i toppen/ovansidan på den "lilla skruven", det borde vara en avluftningsskruv där?

Ahaa, ja det finns. Vad händer när man skruvar där?

Kan du se om den är inkopplad på tappvattnet eller på radiatorvattnet?

I lägenheter kopplar man väl ibland in på tappvattnet i de fall man har varmvattencirkulation.
Är den däremot inkopplad på uppvärmningen så blir det ju inte varmare än framledningstemperaturen och den kan ju vara rätt låg nu.

Om det är luft så pyser det en stund och sedan kommer det i bästa fall vatten, då bara stänger du skruven! Då borde också värmen komma tillbaka, om det kommer vatten direkt så bara stäng skruven och felanmäl....

Hittar inte riktigt något bra verktyg att skruva med. Skruven är liksom en kvadratisk kub..

Om det är tapp eller radiatorvatten vet jag inte. Förstod inte riktigt det där..

Googla elementnyckel:
ladda ned.jpg

Vet inte riktigt om denna information hjälper men. När jag sätter på fullt varmvatten i duschen och känner på rören som går horisontellt längre ner (utanför bild), så blir det övre röret varmt. Det högra röret i bilden är sammankopplat med just det röret. Men känner man nere vid skarven så är det tydligt att det bara är varmt i det horisontella röret, inte i grenen som går upp till handdukstorken.

Jo men det är ju bra, då är den inkopplad på tappvattnet.

Antingen luft i värmaren eller stopp. Är nog låga odds på att ventilen har kärvat igen i stängt läge.
Du kan prova att avlägsna den stora vita ratten som man vrider av och på med och se om du inte hittar ett litet fjäderbelastat stift där innanför.
Intryckt stift - stängd ventil, utfjädrat stift - öppen ventil.

Inte heeelt ovanligt att de kärvar.

Något som ser ut som ett stift?
IMG_3197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fan önskar verkligen jag hade en elementnyckel nu

peterwesterlund skrev:
Något som ser ut som ett stift?
[bild]
Haha...det var en annan sort.
Du får försöka lista ut hur ventilen öppnar och stänger - just den där känner inte jag igen.
Kolla hur det vita vredet ser ut i botten och se vad den påverkar på ventilen.

Om det nu är ventilen som kärvar, det kan ju vara så att du behöver en elementnyckel... ;)

Prova med en liten skruvmejsel i hålet och skruva försiktigt ut skruven i botten, känn samtidigt på rören om värmen kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.