9 171 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
urkass avrinning i duschen - tips?
Duschsarg finns, hög aluminium skena med gummi list under. Lätt att lyfta upp och ställa undan när man inte ska duscha. Sågas i rätt längd. Finns även raka så sätter man fästen i väggen.
https://www.google.se/search?q=golv...h2e_wAz&biw=1680&bih=923#tbm=isch&q=duschsarg
Dom som har fall, kan dock få läck då denna sarg inte klarar allt för nivåskillnader längst med där den ligger.
I vvsbutik så kostar dessa upp emot 1000kr.
Ser att jula säljer för 69kr. saknar dock plastkanter i ändarna.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...adrumsinredning/duschhornor/duschsarg-435018/
https://www.google.se/search?q=golv...h2e_wAz&biw=1680&bih=923#tbm=isch&q=duschsarg
Dom som har fall, kan dock få läck då denna sarg inte klarar allt för nivåskillnader längst med där den ligger.
I vvsbutik så kostar dessa upp emot 1000kr.
Ser att jula säljer för 69kr. saknar dock plastkanter i ändarna.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...adrumsinredning/duschhornor/duschsarg-435018/
Redigerat:
Mycket snack här om intyg och så vidare m.m. Nu är det ju som det är för TS och det är jävligt svårt att driva process i sådana fall, här gäller det väl att lösa problemet.
Hade TS vart på tårna hade detta inte vart ett problem. (ursäkta TS). Det är lätt hänt!
Exakt hur ser det ut i din dusch? Har inte framgått än. Nu måste vi hjälpas åt!
/Nils82
Hade TS vart på tårna hade detta inte vart ett problem. (ursäkta TS). Det är lätt hänt!
Exakt hur ser det ut i din dusch? Har inte framgått än. Nu måste vi hjälpas åt!
/Nils82
Jo, fast det är ju för att han själv nämner intyg.Nils82 skrev:Mycket snack här om intyg och så vidare m.m. Nu är det ju som det är för TS och det är jävligt svårt att driva process i sådana fall, här gäller det väl att lösa problemet.
Hade TS vart på tårna hade detta inte vart ett problem. (ursäkta TS). Det är lätt hänt!
Exakt hur ser det ut i din dusch? Har inte framgått än. Nu måste vi hjälpas åt!
/Nils82
Men jag tror det bara finns två vettiga lösningar: kabin eller riva upp och göra om...
Hej, helt rätt, man behöver hela bilden. I mitt fall har jag en duschhörna av glasblock, blir svårt klämma in kabinen utan att rasera denna och det vill jag helst undvika. Att göra om hela golvet känns oxo jobbigt. Jag har elektrisk golvvärme, men den kanske I o f s klarar sig? Vet inte om man kan bila av "bara" klinkern? Räcker det att "bara" göra om golvet? eller måste även väggarna göras om? Tänker på våtspärr mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag egentligen undrar är om man "får" lägga ny klinker ovanpå gamla? Jag kan ju tänka mig annan färg på klinkern dusch hörnan. På så sätt kan jag få till fallet lite bättre. Som avslut mot befintligt golv I övriga badrummet kan jag sätta en minimal kant eller "klack"?
Att bygga på fall uppe på ett tätskikt utan fall är inte rätt. Det blir blött under klinkers också och det vattnet blir stående. Så rätt är att riva allt och börja om från början.
Man hade jag varit du hade jag gjort som du skriver. Spackla upp fall och en tröskel ovanpå och lägg nya klinkers.....
Man hade jag varit du hade jag gjort som du skriver. Spackla upp fall och en tröskel ovanpå och lägg nya klinkers.....
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det finns någon annan tråd här också om dåligt fall o tätskikt.
Om jag förstår tråden rätt så är det inte direkt bakfall? Det är bara så att det rinner för dåligt mot brunnen?
Om man tänker sig att det är mycket bakfall. Dvs. det samlas typ 5- 10mm vatten en bit från brunnen, och vattnet stannar där. Då bör man kanske göra om.
Men om det mer är dåligt fall, ev. pölar blir någon mm djupa. Då skulle jag överväga att lägga in ett lager klinkers ytterligare. Och då först spackla upp lite fall. Det skall i så fall spacklas med ex. fix. eller annat material som tål vatten. Absolut inte med flytspackel, som är avsett all ligga under tätskikt. Om man använder fix till fallet, så är det viktigt att kolla max tjocklek för det. Fix är inte avsett att "gjuta med".
Om jag förstår tråden rätt så är det inte direkt bakfall? Det är bara så att det rinner för dåligt mot brunnen?
Om man tänker sig att det är mycket bakfall. Dvs. det samlas typ 5- 10mm vatten en bit från brunnen, och vattnet stannar där. Då bör man kanske göra om.
Men om det mer är dåligt fall, ev. pölar blir någon mm djupa. Då skulle jag överväga att lägga in ett lager klinkers ytterligare. Och då först spackla upp lite fall. Det skall i så fall spacklas med ex. fix. eller annat material som tål vatten. Absolut inte med flytspackel, som är avsett all ligga under tätskikt. Om man använder fix till fallet, så är det viktigt att kolla max tjocklek för det. Fix är inte avsett att "gjuta med".
Som jag förstår det så vill du få till bättre fall i duschen.
I denna artikeln står det lite om kakel på kakel: https://www.byggahus.se/badrum/badrumsexperten-reder-ut-kakel-pa-kakel
Som jag tolkar artikeln så finns det inget större hinder att lägga kakel på kakel om man är säker på att tätskiktet är ok.
Hade det varit mitt hus så hade jag helt enkelt lagt nytt klinker/mosaik just i duschen med bättre fall ovanpå det gamla. Blir mycket bättre än va det var och skadar varken tätskikt eller värmematta.
I denna artikeln står det lite om kakel på kakel: https://www.byggahus.se/badrum/badrumsexperten-reder-ut-kakel-pa-kakel
Som jag tolkar artikeln så finns det inget större hinder att lägga kakel på kakel om man är säker på att tätskiktet är ok.
Hade det varit mitt hus så hade jag helt enkelt lagt nytt klinker/mosaik just i duschen med bättre fall ovanpå det gamla. Blir mycket bättre än va det var och skadar varken tätskikt eller värmematta.
Klicka här för att svara
