Hej!

Istället för att skruva toalettstolen i golvet med tätskikt och elburen golvvärme skulle jag gärna limma toalettstolen med silikon mot golvet. Dels får jag inga hål i tätskiktet dels riskerar jag inte skruva i kablarna. Men eftersom vi valt ett vackert, "levande" golvskiffer ;) innebär det att plattorna är ojämna. Upp till ca 3 mm på stället stolen skall stå.

Vad tror ni: kommer silikon att fästa i skiffern och hur fungerar det med ojämnheten?

Är ingen fara om det är 3 mm se bara till att stolen står helt plant

Lägg en bit plast eller gummi under för att jämna till så den står stadigt.

Ok, låter hoppfullt! Men att fästa stolen med silikon mot skiffer, ytan är väldigt matt och "porös". Är det någon som testat? Y

lim som är godkänt för våtutrymmen tycker jag funkar bättre

pozz2 skrev:
lim som är godkänt för våtutrymmen tycker jag funkar bättre
Tänker du på något speciellt? Annars skall man väl undvika starka lim om man behöver byta stolen för att inte riskera få med både klinker och tätskikt.

Jag monterade en wc en gång där glipan var ca 10 mm. :| Jag fick använda träkilar och vattenpass tills den stod *plant*, sen tog jag en svart tuschpenna och markerade hela wc'n runtom.

Sen bärde jag ut wc'n vände den upponer och slipade ner botten på den efter markeringen med en diamantslipskiva till vinkelslipen.

Sen var det bara att silicona fast den. Ingen glipa. :thumbup:

hackatall skrev:
Jag monterade en wc en gång där glipan var ca 10 mm. :| Jag fick använda träkilar och vattenpass tills den stod *plant*, sen tog jag en svart tuschpenna och markerade hela wc'n runtom.

Sen bärde jag ut wc'n vände den upponer och slipade ner botten på den efter markeringen med en diamantslipskiva till vinkelslipen.

Sen var det bara att silicona fast den. Ingen glipa. :thumbup:
En bra idé (om det gick att få det snyggt i kanten, inte så kul om man får urslag i porslinet?)! Min största farhåga är dock att silikonet inte fäster ordentligt på skiffer.

Då kan du rugga upp ytan på skiffret med vinkelslipen och diamantskiva (markera vart wc´n ska stå med tusch först). Sätt fast wc med MaxiBond (ett kraftlim) skrapa bort överflödigt lim, låt torka och komplettera med Silicon runt om.

Sen så ska nog stolen klara de värsta fylleslagen! :thumbup:

Ö-byggarn skrev:
En bra idé (om det gick att få det snyggt i kanten, inte så kul om man får urslag i porslinet?)! Min största farhåga är dock att silikonet inte fäster ordentligt på skiffer.
Det finns diamantskivor utan "tänder" som är skonsammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.