Vi har köpt ett radhus från -37 med ett källarbadrum som är renoverat 2005, dock mycket slarvigt och ej fackmannamässigt. Vi tänker göra om och göra rätt och ta hjälp av en byggfirma som gör hela jobbet, men planeringen gör vi till en början själva. Här är två förslag som vi är inne på.
Förslag 1
Förslag 2
Här är planlösningen som den ser ut idag:
Några begränsningar som påverkar hur vi tänkt är: utrymmet där tvättpelaren står är fullt med fula rör så för att flytta den och riva den tunna väggen behöver man lägga ganska mycket pengar på att täcka och ta bort rör.
Den tjocka väggen är bärande.
I hela badrummet finns det mycket rör blandannat gasledningar (aktiva) och mätare, påavstäning av vatten osv som skulle vara svåra att göra något åt.
Tar mycket gärna emot tips och tankar!!
Förslag 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag 2
Logga in
Skapa konto
Här är planlösningen som den ser ut idag:
Logga in
Skapa konto
Några begränsningar som påverkar hur vi tänkt är: utrymmet där tvättpelaren står är fullt med fula rör så för att flytta den och riva den tunna väggen behöver man lägga ganska mycket pengar på att täcka och ta bort rör.
Den tjocka väggen är bärande.
I hela badrummet finns det mycket rör blandannat gasledningar (aktiva) och mätare, påavstäning av vatten osv som skulle vara svåra att göra något åt.
Tar mycket gärna emot tips och tankar!!
Redigerat:
Jag föredrar förslag 2, men om jag skulle ha en bred duschnisch så skulle jag sätta in TVÅ blandare och munstycken. Sen känns det ju lite onödigt(?) med hela tre handfat på en sån liten yta, men ni har säkert något bra skäl.
Mycket landar ju i ens egna behov och önskemål, jag själv skulle ha mycket större användning av en bastu än ett badkar t.ex, så det blir svårt att råda i sådana frågor.
Mycket landar ju i ens egna behov och önskemål, jag själv skulle ha mycket större användning av en bastu än ett badkar t.ex, så det blir svårt att råda i sådana frågor.
Ja, två duschblandare är ett bra förslag.
Tror vi kommer ha ett litet handfat inne i toarummet och ett utanför (alltså inte dubbelt som det är på bilden).
Vad vi är rädda för med förslag 2 är att det blir trångt mellan dusch och bad, blir ca 60-70 cm beroende av bredden på badkaret. Nischen blir 80 "djup" pga fönstret som sitter där.
Ett tredje förslag är att ha duschen som förslag ett och badkaret som förslag 2. Har förstått att duschen helst inte skall placeras mot yttervägg.
Tror vi kommer ha ett litet handfat inne i toarummet och ett utanför (alltså inte dubbelt som det är på bilden).
Vad vi är rädda för med förslag 2 är att det blir trångt mellan dusch och bad, blir ca 60-70 cm beroende av bredden på badkaret. Nischen blir 80 "djup" pga fönstret som sitter där.
Ett tredje förslag är att ha duschen som förslag ett och badkaret som förslag 2. Har förstått att duschen helst inte skall placeras mot yttervägg.
Detta är en annan lösning vi funderat över. Tvättmaskin och torkrumlare i mittendelen med bänkskiva över. I det lilla utrymmet vid den tjocka väggen byggs hyllor eller garderob (går inte att göra så mycket med utrymmet pga div rör). Skjutdörrar i glas får avskärma en dusch och badkarsdel . Vad tror ni om den lösningen?
Obs det är en öppning inte en dörr i den tjocka bärande väggen.
Klicka här för att svara