Hej!
Är relativt nyinflyttad i ett kedjhus sedan hösten 2015.
I badrummet som nyrenoverades 2012 upptäckte jag nyligen små sprickor i skarven mellan skivorna på taket (utgår ifrån att det är gipsskivor, då det verkar vara så genomgående i hela huset).
Vad gör jag åt dem? Sprickorna fanns inte när vi flyttade in i höstas förra året.
Är det ett dolt fel? Eller skall jag bara lägga på en sträng med latexfog?
Hur blir det med tätskiktet?
Tacksam för tips!
Mvh
Är relativt nyinflyttad i ett kedjhus sedan hösten 2015.
I badrummet som nyrenoverades 2012 upptäckte jag nyligen små sprickor i skarven mellan skivorna på taket (utgår ifrån att det är gipsskivor, då det verkar vara så genomgående i hela huset).
Vad gör jag åt dem? Sprickorna fanns inte när vi flyttade in i höstas förra året.
Är det ett dolt fel? Eller skall jag bara lägga på en sträng med latexfog?
Hur blir det med tätskiktet?
Tacksam för tips!
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
fast det du fotat måste väl vara skarvar mellan takskivor av nåt slag? Ser ju ut att vara väldigt rak och fin annars.
Man har aldrig tätskikt i taket och dom där sprickorna är helt normala i ett nybygge, brukar faktiskt vara mycket större särskilt i skarvar där vägg möter tak. Detta brukar man notera vid efterbesiktningen efter två års tid och då fixa eventuella sprickor som har tillkommit under denna tid. Att göra det innan är totalt onödigt då lagningarna oftast spricker upp igen eftersom huset/byggnaden fortfarande inte har torkat klart.
Min bror har ett nybyggt stenhus och även där uppkom det sprickor direkt men mest i partier där sten möter regelverk till tak, där är det efter ett halvår sprickor upptill 1 cm, inte vidare snyggt men helt normalt!
Min bror har ett nybyggt stenhus och även där uppkom det sprickor direkt men mest i partier där sten möter regelverk till tak, där är det efter ett halvår sprickor upptill 1 cm, inte vidare snyggt men helt normalt!
Klicka här för att svara

