Vi bor i en hyresrätt och har fått badrummet renoverat. Dom har satt renoveringsgips och sedan ny platsmatta. Jag är inte jätteimponerad av varken snickaren eller mattläggaren men rörmockaren tar ändå priset.
Alla rör är dragna utanpåliggande men när rörmockaren skulle ha upp rören igen så hade ju rummet krympt. Han har gjort sitt bästa för att få in dom gamla rören i alla fall.
Varm- och kallvattenrör går inte riktigt parallellt va?
Elementet sitter kanske lite snett?
Toastolen likaså?
Varför skall man dra skruvar rakt in i väggen?
Jag pratade med "förman" och han skulle skicka hit någon som kunde kolla på det.
Alla rör är dragna utanpåliggande men när rörmockaren skulle ha upp rören igen så hade ju rummet krympt. Han har gjort sitt bästa för att få in dom gamla rören i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Varm- och kallvattenrör går inte riktigt parallellt va?
Logga in
Skapa konto
Elementet sitter kanske lite snett?
Logga in
Skapa konto
Toastolen likaså?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför skall man dra skruvar rakt in i väggen?
Logga in
Skapa konto
Jag pratade med "förman" och han skulle skicka hit någon som kunde kolla på det.
Det där hade iallafall inte jag godkänt 😤 "min" rörmokare hade förmodligen blivit illamående om han sett detta !
Gjorde nyligen om i tvättstugan och när rörisen anslöt VVberedaren så demonterade han och kortade röret 2 mm för att han inte tyckte det såg bra ut ... Jag tyckte han kunde låta det vara vara men han sa att och jag citerar "det här är mitt jobb ,och jag gör inga dåliga jobb " . Det kallas yrkesheder ....
Gjorde nyligen om i tvättstugan och när rörisen anslöt VVberedaren så demonterade han och kortade röret 2 mm för att han inte tyckte det såg bra ut ... Jag tyckte han kunde låta det vara vara men han sa att och jag citerar "det här är mitt jobb ,och jag gör inga dåliga jobb " . Det kallas yrkesheder ....
Det är ju smidigare (och framförallt snabbare) om man kan lösa problemen innan man blandar in hyresvärlden så jag hörde av mig till "förman" som skickade hit rörmockaren igen. Det visade sig att båda delägarna i den aktuella rörfirman kom. Enligt hemsidan har båda 30 års erfarenhet av branschen.
Efter lite knorrande så kapade dom rören i rätt längd och riktade upp elementet.
Toastolen menade dom dock att den skall luta och vara sned.
Efter lite knorrande så kapade dom rören i rätt längd och riktade upp elementet.
Toastolen menade dom dock att den skall luta och vara sned.
Det är inte din skyldighet, eller ens din rättighet! att blanda dig i din hyresvärds beställarroll! Det spelar igen roll hur snett det blev. Du ska vända dig till din hyresvärd, ingen annan.
Du kan ge dig fan på att din hyresvärd kommer få betala för den tid det tog att rätta till rören och det material som gick åt, för att hyresvärden vet ju inte ens om att det blev nåt fel. Du har alltså gjort jobbet dyrare för hyresvärden. Det är hyresvärdens sak att få fel som framkommer vid en besiktning åtgärdade i sin roll som beställare. Utan merkostnad.
Du kan ge dig fan på att din hyresvärd kommer få betala för den tid det tog att rätta till rören och det material som gick åt, för att hyresvärden vet ju inte ens om att det blev nåt fel. Du har alltså gjort jobbet dyrare för hyresvärden. Det är hyresvärdens sak att få fel som framkommer vid en besiktning åtgärdade i sin roll som beställare. Utan merkostnad.
Redigerat:
Håller med till 100%.Vanbeasten skrev:Det är inte din skyldighet, eller ens din rättighet! att blanda dig i din hyresvärds beställarroll! Det spelar igen roll hur snett det blev. Du ska vända dig till din hyresvärd, ingen annan.
Frågan är vilket avtal som slutits mellan röris och hyresvärd. Ätermontering av material/beslag eller nymontering. Här verkar det som om man valt att återmontera och då blir det så här ibland. Vvs-aren jobbar ju inte gratis, så att säga.
Ett jäkla dilemma ibland som hyregästen blir lidande av
Ett jäkla dilemma ibland som hyregästen blir lidande av
Har jobbat en hel del med stambyten och hyresgästen har som sagt ingenting att säga till om, ibland kan dom få välja kulör på golv men det är allt, själva utförandet eller slutresultat har dom ingenting med att göra.
Om det är en bostadsrätt däremot är det andra bullar........
Om det är en bostadsrätt däremot är det andra bullar........
När "förman" ringde för att kolla om jag fått tillbaka nycklarna från rörmockarn frågade han om jag tyckte allt var ok. Då kunde jag inte gärna ljuga utan sa som det var. Han valde då att ringa till rörkillarna.Vanbeasten skrev:
Att återmontera existerande rör kan ju vem som helst se att det inte gick att göra i det här fallet.
Om ett element sitter rakt innan en renovering kan man ju inte sätta tillbaka det snett oavsett vad man får betalt för jobbet.
Man kan inte heller återanvända rör ifall det får konsekvensen att tätskiktet går sönder. När rörkillen skruvat ner rören igen visade det sig nämligen att det gått hål i plastmattan (översta bilen). Den kopplingen sitter i våtzon 1.
Man kan inte heller återanvända rör ifall det får konsekvensen att tätskiktet går sönder. När rörkillen skruvat ner rören igen visade det sig nämligen att det gått hål i plastmattan (översta bilen). Den kopplingen sitter i våtzon 1.
Det är inte din sak att avgöra! Alla fel och brister ska noteras i en besiktning, inte av dig. Det är inte din fastighet eller lägenhet.The Tor skrev:Om ett element sitter rakt innan en renovering kan man ju inte sätta tillbaka det snett oavsett vad man får betalt för jobbet.
Jag kan inte gärna låta blir att notera att elementet sitter snett. Jag sa inte till rörkillarna att fixa det men eftersom jag var hemma så frågade jag om dom tycket att det satt rakt. Dom skämdes och rättade till det.
Det var samma sak med dom felaktigt monterade rören. Jag frågade om det var riktigt monterat och fick svaret:
-"Nä, det blev nog inte riktigt bra"
Det var samma sak med dom felaktigt monterade rören. Jag frågade om det var riktigt monterat och fick svaret:
-"Nä, det blev nog inte riktigt bra"
Nä, att det blev bra är det nog ingen som tycker. Men ofta beställer hyresvärden "snikvarianten", dvs återmontering vilket sällan blir lyckat.
Det drabbar hyresgästen och denne kan enbart lämmna klagomål till hyresvärden.
Det drabbar hyresgästen och denne kan enbart lämmna klagomål till hyresvärden.
Klicka här för att svara