3 771 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Vägghängd wc, tätskikt
Hej!
Bygger badrum och ska snart till att sätta våtrumsgips. Jag ska ha en vägghängd toalettstol med inbyggnadscistern som byggs in i en låda utanpå väggen. Som jag förstår det ska tätskiktet läggas innanför lådan. Här inträder mitt problem. Avloppsröret till toan kommer upp ur golvet inne i lådan. Hur sjutton ska jag täta runt det, ett 110-rör i ett utrymme som blir 15-18 cm brett. Enligt reglerna ska ju avloppet ligga minst 60 mm från vägg, i mitt fall blir det i princip ingenting.... Hjälp!
Bygger badrum och ska snart till att sätta våtrumsgips. Jag ska ha en vägghängd toalettstol med inbyggnadscistern som byggs in i en låda utanpå väggen. Som jag förstår det ska tätskiktet läggas innanför lådan. Här inträder mitt problem. Avloppsröret till toan kommer upp ur golvet inne i lådan. Hur sjutton ska jag täta runt det, ett 110-rör i ett utrymme som blir 15-18 cm brett. Enligt reglerna ska ju avloppet ligga minst 60 mm från vägg, i mitt fall blir det i princip ingenting.... Hjälp!
ja det är ju inte rätt, avloppet ska komma upp en bit från vägg så att man ska kunna få dit manschett även vid vägghängd wc.
Det du kan göra är att göra en låda runt avloppet och gjuta i den med 2komp tätskiktsmassa
Det du kan göra är att göra en låda runt avloppet och gjuta i den med 2komp tätskiktsmassa
Du börjar ju med att tätskikta hela rummet och först när det är gjort sätter du dit ställningen för WCn och klär in den med lämpliga skivor. Arbetet blir alltså likadant om du har en vägghängd WC som om du har en vanlig golvstående WC.
Jo, det vet jag, men inbyggnadsmodulen har ju en 90-graders anslutning till avloppet som då ska gå rakt ner eller svagt lutande åt sidan. Hur ska jag kunna ha ett avlopp som går rakt ner i golvet (under själva cisternen) utan att det blir för trångt?Janus82 skrev:
Tänker du på kravet att det ska vara 60mm från väggen till kanten på avloppsröret?
Det kan orsaka lite problem eftersom de flesta fixturerna inte når ordentligt till väggen om man sätter avloppsröret korrekt enligt reglerna. Dock så är regeln om avstånd mellan avloppsrör och vägg lite godtagbar om jag har förstått det rätt. Skälet till att den är satt till 60mm är att man lätt ska komma åt med handen mellan vägg och rör när man tätskiktar så det går att tumma lite på den regeln om det behövs för att fixturen ska nå väggen.
Det kan orsaka lite problem eftersom de flesta fixturerna inte når ordentligt till väggen om man sätter avloppsröret korrekt enligt reglerna. Dock så är regeln om avstånd mellan avloppsrör och vägg lite godtagbar om jag har förstått det rätt. Skälet till att den är satt till 60mm är att man lätt ska komma åt med handen mellan vägg och rör när man tätskiktar så det går att tumma lite på den regeln om det behövs för att fixturen ska nå väggen.
Jag får isåfall mer utrymme inne i lådan, så att jag kan ha 60 mm (eller nästan) till vägg (inne i lådan alltså),Robin Wahlman skrev:
Nu kanske jag missförstår hur du tänker göra, men när du skriver vägg, menar du väggen på lådan?
Först bygger du ju badrummet med tätskikt och allt på samma sätt som om du hade tänkt en golvstående WC. Sen sätter du dit fixturen och bygger låda, som i princip är att betrakta som vilket badrumsskåp som helst, och får ju därmed också gå hur nära avloppet som helst. Så om du ska hålla 60mm till vägg med ett 110 rör behöver ju lådan inte vara djupare än 170mm i teorin. Men sen tillkommer ju avståndet som själva fixturen bygger.
Hur långt ut från badrumsväggen kommer avloppsröret upp?
Först bygger du ju badrummet med tätskikt och allt på samma sätt som om du hade tänkt en golvstående WC. Sen sätter du dit fixturen och bygger låda, som i princip är att betrakta som vilket badrumsskåp som helst, och får ju därmed också gå hur nära avloppet som helst. Så om du ska hålla 60mm till vägg med ett 110 rör behöver ju lådan inte vara djupare än 170mm i teorin. Men sen tillkommer ju avståndet som själva fixturen bygger.
Hur långt ut från badrumsväggen kommer avloppsröret upp?
Med vägg menar jag den ursprungliga väggen. Den jag sedan bygger lådan utanpå. I nuläget kommer röret upp i princip i kant med den väggen, jag hade nog tänkt att tätskiktet ska placeras utanpå själva lådan. Men jag löser det. Har lite speciella förutsättningar eftersom jag bygger badrummet på ett gammalt betongbjälklag/golv med kallförråd under. Så jag borrar hål underifrån och sätter avloppsrören i taket i rummet under. Men jag har möjlighet att bila upp lite till. Hoppas det inte påverkar golvets bärighet bara... :-0
Klicka här för att svara