Så kan det gå när man tolkar texten "justerbar i höjd" som att duschstången skulle vara det.
Det visade sig syfta till att hållaren till handdelen är "justerbar i höjd" istället :wow::D Fantastiskt! Dagens tragikomiska garv här hemma.

Det är en Grohe Euphoria med dubbelrör och ingen gänga nertill mot blandaren, utan rören träs bara på blandaren och sedan säkras det genom väggfästet upptill.

Jag har inte provmonterat duschen ännu, men sprängskissen visar på att den kräven 120 cm från centrum blandarfäste och upp till tak. Jag har 116 cm. Det är marginal tilltagen, så jag kommer troligtvis att kunna montera stången som den är, men jag får hela takduschen väldigt nära taket. Antingen dikt an eller kanske en centimeter under.

Manualen säger att man inte ska kapa stången, utan köpa en 15 cm kortare variant.

Logiken säger mig att det borde inte vara några som helst problem att kapa stången till önskad höjd, med reservation för att sågsnittet kanske inte blir det vackraste. Någon här som har kapat sin stång?

Alternativt får jag leva med att duschen i praktiken skrapar i taket, eller söka en kortare stång på ebay.

Ring och fråga kundtjänsten vad som är problemet med att kapa stången.

Jag skulle gissa att grohe inte vill ta ansvar för läckage och skönhetsproblem som uppstår pga fula kapningar.

Om du kapar exakt 15 cm borde du kunna byta till den kortare stången sen om problem mot förmodan skulle uppstå.

pelpet skrev:
Ring och fråga kundtjänsten vad som är problemet med att kapa stången.

Jag skulle gissa att grohe inte vill ta ansvar för läckage och skönhetsproblem som uppstår pga fula kapningar.

Om du kapar exakt 15 cm borde du kunna byta till den kortare stången sen om problem mot förmodan skulle uppstå.
Jag tänkte först ringa kundtjänsten, men något sa mig att jag garanterat bara får ett svar om att de inte rekommenderar det, att garantin inte längre gäller osv. Affärsmässigt är det ju inte helt fel att göra en fast "okapbar" duschstång och lägga till andra längder som köpbara tillval.

Bra tänkt där med kapningsavståndet. Behöver jag byta stång i sådana fall så kan jag behålla håltagningen för väggfästet. Känns klokt :)

Jo risken är hög att du får ett sånt svar. Men du kan ju ha tur och få ett konkret svar om du pressar dem lite på vad det riktiga problemet är.

Du kan ju bluffa lite och säga att du behöver en stång i en längd som inte finns så kanske de blir mer villiga att förklara bakgrunden till rekommendationen.

Förmodligen ingen fara att kapa. Men helst inte med en såg, använd rörkap så snittet blir rent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.