Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Vad blir minst pest/kolera? Avser mellan brunn och vänstra väggen på bild nedan.
Hade verkligen trott att klinkerramen skulle ha mer justeringsmån.
Linjerar jag plattraderna efter golvbrunnen, så kommer det diffa 10 cm vid väggen. Det känns som för mycket för att fylla ut med bruk, utan jag kommer att behöva ha 8-mm bitar efter hela den väggen som man ser först när man kommer in i badrummet (väggen till vänster).
Alternativet som känns bättre och sparar jobb, är att linjera plattraderna efter väggen istället och ta glipan vid golvbrunnen och sätta två klinkerslattar där (för enbart fogbruk tror jag ser för kasst ut om det är så mycket som 10 mm). Då hamnar brunnen inte i linje med fograderna, utan lite förskjuten.
Kör jag bredare fog än 2-3 mm mellan 10x10-plattorna, så kan jag fördela glipan jämnt och typ köra med 5 mm-fog istället, men det ser bedrövligt ut och dessutom kommer då inte 10x10-plattorna linjera med 30x30-plattorna på resten av golvet.
Skit att man inte kan sätta golvsockel i badrummet
..
Hur hade ni gjort med de 10 mm som saknas?
Hade verkligen trott att klinkerramen skulle ha mer justeringsmån.
Linjerar jag plattraderna efter golvbrunnen, så kommer det diffa 10 cm vid väggen. Det känns som för mycket för att fylla ut med bruk, utan jag kommer att behöva ha 8-mm bitar efter hela den väggen som man ser först när man kommer in i badrummet (väggen till vänster).
Alternativet som känns bättre och sparar jobb, är att linjera plattraderna efter väggen istället och ta glipan vid golvbrunnen och sätta två klinkerslattar där (för enbart fogbruk tror jag ser för kasst ut om det är så mycket som 10 mm). Då hamnar brunnen inte i linje med fograderna, utan lite förskjuten.
Kör jag bredare fog än 2-3 mm mellan 10x10-plattorna, så kan jag fördela glipan jämnt och typ köra med 5 mm-fog istället, men det ser bedrövligt ut och dessutom kommer då inte 10x10-plattorna linjera med 30x30-plattorna på resten av golvet.
Skit att man inte kan sätta golvsockel i badrummet
Hur hade ni gjort med de 10 mm som saknas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
I och för sig, det verkar som om jag faktiskt kan flytta slukristen lite till ändå. Det blir lite teknik bara för dra upp vattenlåset, men så länge det går så verkar det vara godkänt.
Det får bli så, justerar jag slukristen 5-6 mm till så får jag upp vattenlåset och så får jag leva med lite bredare fog närmast ramen på övriga millimeter som diffar.
Det får bli så, justerar jag slukristen 5-6 mm till så får jag upp vattenlåset och så får jag leva med lite bredare fog närmast ramen på övriga millimeter som diffar.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Väggen till vänster är den längsta väggen i badrummet och sonika får jag massor med små kapade slattar efter den väggen i sådana fall. Jag åker dessutom på att kapa även mot motsatt vägg. Det hade varit att föredra om jag kunde gå skapligt rakt och linjerat efter den långa väggen istället och ta all kapning mot köksväggen. Det blir dessutom större bitar som kapas bort och lite enklare. Just de små slattarna tycker jag är rejält svåra att kapa i kapen utan att de flisar sig, trots tejpning osv.Rolle85 skrev:
Svårt att komma med något bra förslag när man inte ser helheten, men jag skulle nog tänka om med linjeringen helt och förkjuta småplattorna så att det blir en extra skarv och således två halva plattor.
Eller ja, vi körde Unidrain....
Eller ja, vi körde Unidrain....
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ja, jag åker på att göra en förskjutning som det verkar ändå. Har krupit runt och mätt med pythagoras osv och väggarna är inte rätvinkliga i förhållande till varandra och inte heller är två utritade vinklar räta i förhållande till varandra. Lite för mycket banan på väggarna, om än bara 5 mm hit och dit.
Får försöka lägga plattorna räta en bit utistället och sonika kapa efter alla fyra väggar, inkl fyra bitar vid golvbrunnen. Jag kunde justera slukristen åt ena hållet och äta upp det mellanrum som saknades, men inte åt andra hållet.
Får försöka lägga plattorna räta en bit utistället och sonika kapa efter alla fyra väggar, inkl fyra bitar vid golvbrunnen. Jag kunde justera slukristen åt ena hållet och äta upp det mellanrum som saknades, men inte åt andra hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara