Hej,
Jag hade en plattsättare hemma för någon dag sedan som skall fixa vår dust. Han sa att han behövde ett dött material för kaklet och att det var OK med "vanliga" gipsskivor. Stämmer det? ...jag trodde att det skulle vara specialgipsskivor som tål fukt i duschen.

Han tar givetvis ansvaret men jag vill veta.

• Gilla
Robols
  • Laddar…
S
Kravet på våtrumsgips är slopat, så vanlig gips funkar bra.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
... så skynda på, för snart kanske kravet är tillbaka. :D

• Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Det är numera OK med vanliga gipsskivor igen även om jag själv inte förstår vitsen med att snåla in på det som privatperson. Bara för att förtydliga så måste du ju dock ha ett folietätskikt utanpå detta.

S
Jag tyckte mig läsa att våtrumsgipset varken gjorde till eller från, därför kan man skippa det. Jag förstår inte varför man ska ha våtrumsgips, kommer fukten ut i gipsen så är badrummet redan förstört oavsett gipstyp.

• Gilla
Naturlig obegåvning och 6 till
  • Laddar…
OK bra, tack för svaren. ...då vet jag :-)

Om man bygger enligt BKR's branschregler gäller att vanliga gipsskivor (eller vilka skivor som helst egentligen) bara får användas i våtzon 1 om tillverkaren av skivan medger det. Se nedan. Vilka vanliga gipsskivor som helst är alltså inte tillåtna i våtzon 1 såvida det inte uttryckligen står så i tillverkarens anvisningar.

3.6 Skivkonstruktioner
Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara
dokumenterat lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem
i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens
anvisningar. Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för
tätskikt och plattsättning.

BKR's branschreglerna i sin helhet hittas enligt nedan länk.
http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/BBV-15-1.pdf

Johan Gunverth skrev:
... så skynda på, för snart kanske kravet är tillbaka. :D
Ja, det är så sant :D. Det gäller minsann att snabba sig att beställa allt och sätta igång med byggandet efter att man läst reglerna. Annars hinner de ju ändra sig... :)

-RB- skrev:
Om man bygger enligt BKR's branschregler gäller att vanliga gipsskivor (eller vilka skivor som helst egentligen) bara får användas i våtzon 1 om tillverkaren av skivan medger det. Se nedan. Vilka vanliga gipsskivor som helst är alltså inte tillåtna i våtzon 1 såvida det inte uttryckligen står så i tillverkarens anvisningar.

3.6 Skivkonstruktioner

BKR's branschreglerna i sin helhet hittas enligt nedan länk.
[länk]
Det står ingenting om zon 1 i ditt citat.

Gallahad skrev:
3.6 Skivkonstruktioner

Med våtrum menas ALLA zoner som finns där inne!

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Gallahad skrev:
Precis som thomas33 skrev ovan är branschreglerna t o m än mer strikta och säger att det gäller i alla zoner i ett våtrum.

Det framgick inte av ditt inlägg, jag tolkade som att det bara gällde zon 1 när jag läste ditt inlägg.

Gallahad skrev:
Det framgick inte av ditt inlägg, jag tolkade som att det bara gällde zon 1 när jag läste ditt inlägg.
Jag håller med om att jag kunde varit tydligare. Men det jag skrev är på intet sätt felaktigt. :)

• Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Jag hade samma frågeställning här för någon vecka sedan och "vanligt" gips föll på att ingen tillverkare säger att deras skivor är lämpade för ändamålet, så jag har köpt våtrumsgips ändå.

Detta måste vara någon efterhandskonstruktion från BKR.
Precis i dagarna när BKR godkände gips skulle jag göra mitt badrum, plattsättare sa att det numera var godkänt med gips i badrummet.
Jag var kritisk och lusläste allt jag kunde hitta om detta från BKR och diskussionen på byggahus. Jag kan inte påminna mig att det stod att kravet var att det skulle Vara godkänt för våtrum i BKRs instruktioner.

Varför skulle det vara skillnad på gipsskivor dessutom, dom sitter bakom fuktspärren och blir inte blöta;)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.