Hej,
Lite konfunderad över hur man ska tänka vid fall med flera golvbrunnar.
Tänkte dela av badrummet enligt skiss.
Frågan är vilken höjd brunnarna ska sitta också!
Premisser;
spånskiva 22
armeringsnät
blå värmekabel t2 5mm
Kiiltos spackel kräver minst 15mm, så det är väl utgångsläget för duschbrunnen.
Lite konfunderad över hur man ska tänka vid fall med flera golvbrunnar.
Tänkte dela av badrummet enligt skiss.
Frågan är vilken höjd brunnarna ska sitta också!
Premisser;
spånskiva 22
armeringsnät
blå värmekabel t2 5mm
Kiiltos spackel kräver minst 15mm, så det är väl utgångsläget för duschbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Lite overkill med brunn för tvättmaskin, räcker med avlopp
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Självfallet men det finns vattenlås för det, vi har ett 50mm rör som kommer direkt ut ur väggen där vi har ett vinklat vattenlås där vi ansluter tvättmaksin
Låter som en bra idé, då slipper man tre fall då vattnet ändå rinner till de andra brunnarna om de blir lekage.
Någon som vet vem som normalt styr höjd på brunn? Kakelsättare eller rörmokare. Funderar på att ta in en kakelsättare då flytspacklet känns skrämmande. Lite surt när man läst så mycket.
Men kakelsättaren jag pratade med hade ingen åsikt om höjden på brunn.
Någon som vet vem som normalt styr höjd på brunn? Kakelsättare eller rörmokare. Funderar på att ta in en kakelsättare då flytspacklet känns skrämmande. Lite surt när man läst så mycket.
Men kakelsättaren jag pratade med hade ingen åsikt om höjden på brunn.
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Det är för att hantverkaren skiter fullständig i hur totallösningen blir. Han tittar bara på det lilla, lilla scope som har med badrummet att göra. Du borde tänka på saker som angränsande rum, hur blir det med tröskel osv. Min regel är att du ska ha noll nivåskillnad mellan golvet utanför och inne i badrummet
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Någon som har exempel på ett sådant badkar/lösning? Golvvattenlås koppling?Danne_83 skrev:
Angående att ingen har helhetsansvar:
Men i slutändan är det väl ändå kakelsättaren som har ansvar för att tillräckligt avgämningsmassa finns over kablar samt att fall är korrekta. Om rörläggaren sätter brunnen för lågt och värme för nära blir det ju omöjligt.
Finns säkert badkar med inbyggt vattenlås som du kan rensa uppifrån. Annars så kan du köpa ett vanligt och sätta ett vattenlås mellan badkar och avloppsrör. För några år sedan fick man inte ha rör upp i golv i våtzon 1. Kanske är ändrat? Hur som helst känns det lika tryggt att ha ett rör upp som en golvbrunn så jag skulle inte bry mig om den rekommendationen om den fortfarande gäller.JE888 skrev:Någon som har exempel på ett sådant badkar/lösning? Golvvattenlås koppling?
Angående att ingen har helhetsansvar:
Men i slutändan är det väl ändå kakelsättaren som har ansvar för att tillräckligt avgämningsmassa finns over kablar samt att fall är korrekta. Om rörläggaren sätter brunnen för lågt och värme för nära blir det ju omöjligt.
Klicka här för att svara