Badrum
Klakorp: Hur menar du? Menar du att en säljare har ett renoverat badrum utan kvalitetsdokument och en köpare är osäker på om det är ok gjort och i så fall vem som har ansvar om det händer något efter ett köp?
Andreas Lundgren: Det beror kanske på hur väl ni känner varandra. :-) Är det dusch till ett gym kanske man vill ha mer än minsta möjliga gosiga avstånd. Ska man verkligen seriöst kunna duscha två personer samtidigt tror jag att man vill ha mer än 80 cm, en sak att stöta i duschdörren när man tvättar sig...
Marre666: Gäller alla...får ej dölja skarvar, du får däremot gömma skarvar från radiatorsystemet pga sluten krets så ev läckage blir inte så allvarligt...medans vatten ledningarna bara kommer läcka i all evighet vilket blir stora skador tillslut
Paul-Staffanstorp: Kanon ju... Man blir aldrig fullärd ;) hehe Men som sagt... jag föredrar ju Jafos skruvbars klämring så därför jag inte brytt mig om att ha koll ;)
term: Rätt är att använda Casco Aqua-Tät. http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1140
nino: Vinkelslip och diamantklinga genom kaklet och sticksåg genom gips och trä, det kommer damma nåt otroligt! Silikon går inte att måla på
Beltis: [citat] Låter inte som att ni har haft någon installatör hemma hos er som glömmer transportsäkringarna.. uselt gjort.
ByggaNytt: [citat] https://www.byggahus.se/forum/badrum/105601-tillfallig-toalett-losning-vid-renovering.html
davve00: Hej! Har ett par funderingar nu när vi renoverar badrum, tvättstuga och entré.. Huset är 1½ plan, träbjälklag.. Har plockat bort det gamla spångolvet för att få ned nya ledningar till tappvatten och avlopp. Samt för att sätta extra golvbjälkar med cc 300. Vi lägger vattenburen golvvärme med 12mm slang på list som skall flytas in med klinker ovanpå.. Detta föreslog LK själva
matsss1: Bifogar en bild på lösningen som jag ser den. Är det någon som motsätter sig detta? Verkar det vettigt? Det känns ju skrattretande när man läser hur viktigt det är att ångspärren är hermetiskt tät osv, och så blir det en sån här frankensteinlösning. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig en känsla för hur kritisk ångspärren är i mitt bygge. Min känsla är att
Daniel_82: Hade hit farsan i dag för råd, då han är väldigt duktig och händig. Vi kommer ta bort torkskåpet som planerat sedan sätta fast skiva framför och sedan ha tvättmaskin och torktumlare jämte/framför. Ska prata med elektrikern i morgon en bekant till farsan som ska dra om al el i lägenheten. Men väntar lite på jag ska sätta igång att byta ut köket så man tar allt samtidigt. Får se
hultsfred74: Det lär fortfarande vara ett våtutrymme men det utesluter inte ett uttag så länge det är jordat och att det finns en jordfelsbrytare i centralen. (finns det inte det så är det ypperligt tillfälle att installera en) Det du behöver kolla är om det finns nolla framdraget till elementet eller om det är två faser och skyddsjord (alltså 400V). + att du måste byta till en belysningsgrupp i
Lolle: [citat] Du läste sannolikt om kortling i BKR föreskrifterna, våtrumsvägg 2012 är ett sätt att undvika kortling men då skall du vara medveten om att hela anvisningen måste följas - alltså 15 mm plyfa kombinerat med våtrumsskiva. Dubbla Osb är högst sannolikt funktionellt - dock ej godkänt enligt föreskrift att montera på detta vis så om du pga otur i framtiden får en skada i det
Andhof: Silikon lämpligt för akvarier är inte starkare än annat silikon, det är helt enkelt vanligt transparent glasningssilikon utan mögelgifter. Bra för fiskarna, trist i våtrum eftersom risken för påväxt ökar.
Odjuret: Det var en bra idé! Att bygga ut lite extra! måste mäta lite!
Andreas Lundgren: En gammal tråd, men för framtida referenser och försökresultat: På sidan 21 står hur man överlappar mellan målat tätskikt och tätskikt för keramiska plattor: http://vatrumsmalning.se/files/2014/03/Branschregler-slutversion-2013-01-01-LP1.pdf "Snedtak" räknas som vägg när man målar, se länken nedan. Är det i våtzon 1 ska man använda Vattentät målning (VT), annars räcker
Andreas Lundgren: Jag frågade Svensk Våtrumskontroll för några år sedan och fick svar på exakt denna frågan: https://www.byggahus.se/forum/badrum/230640-snedtak-over-badkar-hur-ska-man-tata-det.html?perpage=15#post1952438 I taket över duschen körde jag också VT, men efter att jag målat det sista skiktet så gjorde jag (mot reglerna) så att jag spacklade det och sedan målas en gång till. Det blev
Andreas Lundgren: Hej! Kolla figuren här, jag kanske missförstår det, men 10 mm ser ut att vara för stor glipa även om du tätar det. Jag vet dock inte vad problemet skulle kunna bli... Detta är branchregler från Säkert Vatten: http://www.roxx.se/v/og93i#page/24
Satsuki: Du kanske kan fråga förra/e ägaren, eller se om de lämnat en pärm med "uppgifter" om huset efter sig? Prata med grannar kan också fungera (om man har några och de är tillräckligt nyfikna). Ett kreativt (och inte helt precist) alternativ för att kolla tätskikt i helkaklat kan vara att kolla "baksidan" av väggen, eller under golver om det är bjälklag... Det är lättare att reparera
thomasx: Grejen med tätskiktssystem är att det är detaljerna som är helt avgörande för ett tätt slutresultat.
ccf: Hej, Nordhem har bytt gångjärnsleverantör (vilket de berättade när jag försökte beställa en ny täckplatta när den gamla förkommit under byggtiden). Jag fick aldrig svar från dem ang om gångjärnen av den nya typen skulle passa till mina existerande dörrar. Nu har de tydligen till min byggare förklarat att se nya gångjärnen inte har en lyftfunktion vilket de gamla hade, men
Eevis: [citat] Jag köpte en frystoa för två månader sedan under badrumsrenovering och tyckte att den var väldigt nyttigt, eftersom den var lätt att använda. Jag kunde också ha gäster och de också tyckte den var okej. Det var bra eftersom jag kan ha den då för min stuga. Den enda saken var att det behövde komposten men för jag har den så det var inget problem. :)
Janus82: EN skicklig mattläggare kan lägga ett nytt golv så att det nästan är omöjligt att se skarven. Mina svärföräldrar har kaklade väggar och matta på golvet. De bytte matta för något år sedan och mattläggaren lade skarven mot den gamla mattan så nära kaklet att man måste ligga platt på golvet för att kunna se skarven. Så länge man står upp så är den nästan omöjlig att se.
Roland112: när rörnissen var hos mig så monterade han en stålplatta konsol mellan reglarna. Denna platta hade förborrade hål på precis 160cc. Jag antar att detta är för att förenkla denna typ av montering av rör så man inte kan komma fel.
-RB-: Man skall plasta in botten och bjälkar med plastfolie och då kan man tejpa runt rör istället. Jag byggde på detta vis för ett tag sedan och hittade då en rapport med beräkningar på hur styvt det blir men hittar den inte nu. I mitt fall hade jag 25 mm plank i trossbotten.
Anonymiserad 144342: Oj...vad har jag satt igång:) Glömde skriva att givetvis har jag våtrumsgips i våtzon 1. Sen huruvida det nu är ett krav eller inte bryr inte mig för det känns ändå förnuftigt. Och ja man skall ju inte göra hål i våtzon 1 Om man skulle skruva våtrumsgipset i bara osb på nåt ställe tror jag inte är hela världen då tätskiktet ju ska hålla tätt i vilket fall men det är min
Roland112: Tack för svar. DÅ min nuvarande toa och måtten på den nya är likadana I detta område så har jag nu précis beställt toaletten. Förhoppningsvis passar den rätt på direkt, om inte får jag försöka finna en alternativ lösning! återkommer
corre: Fördelen med tjockare kaka är stadgan i golvet, mindre risk för sprickor. Rör sig nivellgolv mer än vanliga reglade golv? Kan ju påverka, speciellt i vägg/golv skarven.
Matstj: Två badrum har jag renoverat, båda två duschzom mot yttervägg. Låtit plasten vara kvar, inga problem alls. Bytte panel efter 3 år och undersökte ytterväggen. Ingen fukt läcker ut genom tätskiktet, bomb säker. Har kört med Kera safe.