Bor i hyresrätt och vill väldigt gärna installera en egen tvättmaskin i badrummet, och hyresvärden säger att det är helt okej så länge den installeras fackmannamässigt. Är inte ett dugg insatt så vad säger ni, hade det gått hyfsat lätt att installera en tvättmaskin här?
Rör ovanför duschkabin, på det ena röret står det kallt och på det andra varmt, och ballofix på de små svarta grejerna.
Eluttag en bra bit ovanför handfatet, står ingenting om endast för rakapparat eller dylikt. Dock ganska långt ifrån platsen där tvättmaskinen skulle stå, funderar på hur lång sladd de brukar ha..?
Jordfelsbrytaren i hallen.
Vattnet som kommer ut från tvättmaskinen borde vara lätt att leda ner till golvbrunnen då den är enkelt tillgänglig vid duschkabinen.
Tacksam för alla tips och råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör ovanför duschkabin, på det ena röret står det kallt och på det andra varmt, och ballofix på de små svarta grejerna.
Logga in
Skapa konto
Eluttag en bra bit ovanför handfatet, står ingenting om endast för rakapparat eller dylikt. Dock ganska långt ifrån platsen där tvättmaskinen skulle stå, funderar på hur lång sladd de brukar ha..?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jordfelsbrytaren i hallen.
Vattnet som kommer ut från tvättmaskinen borde vara lätt att leda ner till golvbrunnen då den är enkelt tillgänglig vid duschkabinen.
Tacksam för alla tips och råd!
Problemet är att väggarna är kaklade halvvägs upp till taket och bakom kaklet finns en tegel/betongvägg, så att sätta dit ett nytt vägguttag är inte aktuellt. Är det mycket jobb (dyrt?) att få vatten och avlopp fixade?
Du kan limma ett utanpåliggande uttag på kaklet och dra kabel i en kabelkanal dit som du limmar på väggen.
Jag vet att det inte är tillåtet men jag hade personligen ändå dragit en skarvsladd i en kabelkanal om inte tvättmaskinskabeln räcker.
2-3 rörmokartimmar gissar jag på för vatten och avlopp.
Jag vet att det inte är tillåtet men jag hade personligen ändå dragit en skarvsladd i en kabelkanal om inte tvättmaskinskabeln räcker.
2-3 rörmokartimmar gissar jag på för vatten och avlopp.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Varför skulle det inte vara aktuellt att sätta dit ett nytt uttag för att det är betong/tegel bakom? Om något så sitter ju uttaget extra bra i det. Görs det dessutom fackmannamässigt så lär inte hyresvärden tvinga dig att ta bort uttaget när du flyttar heller.mlarsson89 skrev:
Ett eluttag halvvägs upp på väggen känns utmärkt, givet att det är utanför duschområdet, varför är det inte aktuellt. Sladdlängden kan du nog se i specen på tillverkarens hemsida, brukar inte vara något problem att koppla in en meter från maskinen eller så. För inte vill du ha sladden hängande framför spegeln? Eller tänker du dig att du kopplar i och ur den? Bör väl inte vara något problem med en skarvsladd i så fall givet att skarven inte kommer för nära duschen. Är det långt ifrån handfatet? Det är sannolikt snyggare att koppla in vattnet under det än att ha slangen hängande från höga rör? Jag hade låtit fackman ordna det i HR så att man är säker på att inte ställa till nåt.
Jag rekommenderar att installera avloppet fast. Det är för lätt att glömma att sätta dit det innan tvätt annars (vis av egen erfarenhet...). Ibland finns färdig anslutningsnippel på avloppet under handfatet.
Jag rekommenderar att installera avloppet fast. Det är för lätt att glömma att sätta dit det innan tvätt annars (vis av egen erfarenhet...). Ibland finns färdig anslutningsnippel på avloppet under handfatet.
Säkringen till WC betjänar även uttag och belysning i kök, hall och vardagsrum.
Det vore nog bra mycket bättre att lyckas få en ny matning till antingen tvättmaskinen eller till köket.
Annars lär säkringen ryka lite då och då när du startar vattenkokaren och glömde att du höll på och tvättade samtidigt.
Det vore nog bra mycket bättre att lyckas få en ny matning till antingen tvättmaskinen eller till köket.
Annars lär säkringen ryka lite då och då när du startar vattenkokaren och glömde att du höll på och tvättade samtidigt.
Att den är 13 A tycker jag understryker det ytterligare. Tydligen har någon redan tyckt att en normal 10 A grupp var för lite.Mikael_L skrev:Säkringen till WC betjänar även uttag och belysning i kök, hall och vardagsrum.
Tack för alla era tips! Visste inte att man kunde montera uttag utanpå väggen så att säga, såg framför mig hur kaklet skulle behöva brytas upp och betongväggen knackas sönder
Duschkabinen står i ett hörn och sedan tänkte jag ha tvättmaskinen direkt till vänster om den, och sedan är handfatet med det befintliga eluttaget till höger om kabinen. Så om sladden ska räcka ända dit behöver den nog vara minst 2 meter i alla fall. Det enklaste är kanske att ta hit en fackman som får titta på badrummet?
Duschkabinen står i ett hörn och sedan tänkte jag ha tvättmaskinen direkt till vänster om den, och sedan är handfatet med det befintliga eluttaget till höger om kabinen. Så om sladden ska räcka ända dit behöver den nog vara minst 2 meter i alla fall. Det enklaste är kanske att ta hit en fackman som får titta på badrummet?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lite förenklat kan man säga att ett eluttag måste placeras minst 120 cm från duschen, alltså från där duschblandaren är, och minst 60 cm från en badkarskant. Och det måste vara skyddat av en jordfelsbrytare. Med tanke på delning av säkring med köket så bör man i första hand dra fram en ny grupp från centralen, men det är mer en bekvämlighetsfråga än en säkerhetsfråga.
Då ska jag kolla med en elektriker först och främst 
Klicka här för att svara