Vi har byggt några egna kranar med kopparrör och klassiska skjutventiler med röda reglage. Det blev bra förutom att det är omöjligt att få dom att inte droppa...

Är det typiskt för skjutventiler, eller är det en fråga om kvalité eller konstruktion? Dom vi har är med endast metall-tätning, finns det andra typer?

Eller måste vi slå idén ur hågen?

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Krilleman
Det är vanligt att dessa inte tätar. Men jag skulle nog satsat på att handla dessa hos VVS-grossit/affär.

Kina-kopior är nog inte så bra.

Vilka ventiler har du köpt?

Åh det är en blandad kompott jag har testat. Jag är rädd att dom enda som är från affär är från Bauhaus och dom var nog dom sämsta. Kanske kinesiska?

Tips på bra märke och VVS-grossit/affär i Stockholm eller på nätet?

Det bästa vore ju "vanliga" ventiler med packningar som ser ut som skjutventiler, men det finns nog inte. Det positiva i det här projektet är att jag har blivit hyfsad på lintätning :)

Krilleman
Krilleman
Inte samma "charm" KoW!

Jag tror det var något inredningsprogram som drog igång trenden med egna tappkranar av det äldre stuket. Mr. Mys Ernst kanske rent av?

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ta's ventiler är inte heller droppfria. Har ett gäng av dessa och ingen är helt tät.

Kulventiler är plan B.

Mässingsventil med röd handtag och pil som pekar på en möjlig glandermutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drar man inte åt axeltätningen om man roterar den muttern? Det ser ut att vara en glandermutter, jag hade testat att dra åt den för att se om läckaget minskar.

Problemet med i alla fall mina, är inte att dom droppar från axeln, utan att dom helt enkelt inte tätar.

dof skrev:
Problemet med i alla fall mina, är inte att dom droppar från axeln, utan att dom helt enkelt inte tätar.
Det är precis det som är problemet. Får nog testa kulventiler med spakar. Kan vara coolt det också.

dof skrev:
Ja, då blir det ju en helt annan femma...

Kikkran = skitkran.

Kikkranarna i sommarstugan höll aldrig tätt.
Vi stängde varje gång vi lämnade stugan, och "släppte på trycket" genom att öppna-stänga en kökskran.
Men nog förbannat var det fullt tryck igen nästa gång vi kom dit.

Misstänker att mässingslegeringen i "skjutet" eller ventilsätet helt enkelt ärgade, så det inte kunde täta ordentligt.
De jämna, frästa och blankpolerade ytorna var helt enkelt inte så jämna och tätande längre.

Kanske en skjutventil i syrafast stål hade gjort jobbet?

Äsch, syrafast skulle det ju vara

Redigerat:
ser man till konstruktionen så är de ju inte avsedda för frekventa av och på heller utan bara en kran man stänger vid behov vid tex nå underhållsarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.