Hej.

Jag har en ventil på min handdukstork som ser ut såhär:

Ventil och kopplingar på en handdukstork monterade mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar om någon vet om det är enkelt att lossa på den och rotera den så att den istället pekar rakt utåt? Eller är det nåt en rörmokare bör göra?

Alla tips uppskattas!

Om du släpper på klämringarna så är det möjligt att vrida på den, ja.
Men, du har ett tryck i systemet och vattnet kommer spruta ut samtidigt som u skruvar isär.

Segt läge, vad händer ifall den sitter kvar där den är? Du får ju ändå in fingrarna där för att kunna reglera?

Välkommen till byggahus!

Tack för svaret! Okej ja det var nåt sånt jag tänkte! Gör det nåt att det sprutar ut vatten? Förutom att det blir blött alltså? :D Man kan väl fylla det igen när man väl har roterat ventilen?

Jag måste vrida ut den för att få plats med en duschhörna jag hade tänkt sätta där

OK,
well, ditt radiatorsystem ska ju hålla ett visst konstant tryck och ska inte diffa alltför mycket i sina över och underlägen.
Det som händer när det sprutar ut är;
1 du får torka upp en hel del
2 du får fylla på... en hel del.
3 är det det ett hett/varmt tillop så kommer det varmt vatten på dig.

Ser du någon kulventil för att stänga av den slingan någonstans? Beroende på hur du bor kan du följa var varmvattnet kommer ifrån. Enklast vore att stänga av cirkulationspumpen, stänga med kulventil och sedan vrida på ventilen.
Bor du i villa eller lägenhet? Om du bor i villa, hur värmer du ditt hus?

Jag tar tillbaka tidigare svar, se var varmvattnet kommer ifrån först och ifall du kan stänga av det på vägen :thumbup:

Det finns en kulventil att stänga av varmvattnet in, och det finns också en för att stänga av där vattnet går ut igen ur slingan. Bor i bostadsrätt.

När du säger att jag måste fylla på, är det bara då att skruva ihop allt igen och sen öppna ventilerna? Eller måste man göra nåt speciellt?

Jag provar imorgon helt enkelt så rapporterar jag tillbaka hur det gick!

Tack för att du tar dig tid att svara, uppskattas! :)

Om du lossar muttrarna bara lite lite så du nätt och jämnt kan vrida ventilen så borde det inte mer än droppa vatten?

Nu är ventilen roterad!

Roterad ventil på badrumsrör med keramiska kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis som du sa nino så droppade det bara lite vatten. Tack för hjälpen båda två!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.