Nu har vi nog gjort bort oss här.
Vi håller på att renovera befintligt badrum. 160cm brett är det så det är ingen dansbana vi pratar om.
Nöjda med val av kommod och toastol hällde vi upp ett glas vin igår för att fira. Nu ringer snickaren och ställer den givna frågan... Tycker ni inte det blir lite trångt mellan toastolen och handfatet.
Ehhh va? Så stod det ju i gamla badrummet.. Hmmm.. Nämen se där! Några cm här och några där och vips har vi bara 30cm mellan handfat och toastol! Snacka om att spola ner sig i avloppet!
Måste vi tänka om? Sälja och köpa ny kommod och toastol? Vad tycker ni? Räcker 30cm eller? Vi måste kunna passera mellan toastolen och handfatet för att komma in i duschen...
Vi håller på att renovera befintligt badrum. 160cm brett är det så det är ingen dansbana vi pratar om.
Nöjda med val av kommod och toastol hällde vi upp ett glas vin igår för att fira. Nu ringer snickaren och ställer den givna frågan... Tycker ni inte det blir lite trångt mellan toastolen och handfatet.
Ehhh va? Så stod det ju i gamla badrummet.. Hmmm.. Nämen se där! Några cm här och några där och vips har vi bara 30cm mellan handfat och toastol! Snacka om att spola ner sig i avloppet!
Måste vi tänka om? Sälja och köpa ny kommod och toastol? Vad tycker ni? Räcker 30cm eller? Vi måste kunna passera mellan toastolen och handfatet för att komma in i duschen...
Jag har i och försig inte för vana att balansera på kanten på toan så jag tror jag får plats med knäna... Men jag kan förmodligen vila huvudet i handfatet medan jag sitter där.
Konstaterar att 10cm är ljusår i ett sådant här litet badrum.
Jag har ute och mätte det gamla porslinet och handfatet är precis lika djupt som den nya komoden. Det vi tappar på är att vi nu kaklar vilket bygger lite på varje vägg och att den vägghängda toan tydligen bygger 10cm extra.. Det tänkte vi inte på.
Totalt kanske vi får det 15 cm mindre plats mellan handfat och toa.. Men det är väldigt mycket
Konstaterar att 10cm är ljusår i ett sådant här litet badrum.
Jag har ute och mätte det gamla porslinet och handfatet är precis lika djupt som den nya komoden. Det vi tappar på är att vi nu kaklar vilket bygger lite på varje vägg och att den vägghängda toan tydligen bygger 10cm extra.. Det tänkte vi inte på.
Totalt kanske vi får det 15 cm mindre plats mellan handfat och toa.. Men det är väldigt mycket
Enligt den här tråden funkar det inte: https://www.byggahus.se/forum/badrum/284054-hjalp-avstand-toalett-och-tvattstall.html (40 cm minimum). Den här motsäger detta: http://byggmentor.se/renovera/matten-badrummet-infor-renoveringen/
Anna_H skrev:
Vi har köpt gerberit fixtur på 82cm i höjd och en ifö toastol. Finns det någon med tips på ett kortare porslin som passar till den?
Nej det går inte. Det finns inte plats att ha dem jämte handfatet och ändå ha dusch där.
Gamla toan hade samma placering på toan och handfatet så det var inget problem då. Nu kaklar vi vilket gör att vi tappar cm på båda väggarna. Sedan bygger tydligen den inbyggda toan 10cm mer än den gamla. Gissar att vi tappar 15 cm mot hur det var innan.
Alla varor är ju inköpta redan och rörmokare och snickare har lagt rör och spånskivor i golvet. Så det är inte läge att börja ändra för mycket på designen.
Känns som valet står mellan att strunta i den vägghängda toan (tråkigt då det var runt den vi tänkte oss resten av badrummet) eller försöka kränga komoden och hitta en smalare. Den vi har köpt är 46cm djup. Kanske går att hitta någon som inte är fullt så djup i valnöt?
Gamla toan hade samma placering på toan och handfatet så det var inget problem då. Nu kaklar vi vilket gör att vi tappar cm på båda väggarna. Sedan bygger tydligen den inbyggda toan 10cm mer än den gamla. Gissar att vi tappar 15 cm mot hur det var innan.
Alla varor är ju inköpta redan och rörmokare och snickare har lagt rör och spånskivor i golvet. Så det är inte läge att börja ändra för mycket på designen.
Känns som valet står mellan att strunta i den vägghängda toan (tråkigt då det var runt den vi tänkte oss resten av badrummet) eller försöka kränga komoden och hitta en smalare. Den vi har köpt är 46cm djup. Kanske går att hitta någon som inte är fullt så djup i valnöt?
Redigerat:
Jag skulle nog ha hoppat över vägghängt hellre än att knappt kunna röra mig. https://mobil.byggahus.se/badrum/planera-badrum Där står det 60-70 framför toa och handfat och jag har läst 80 framför toalett så jag skulle nog kolla efter någon snygg icke-vägghängd toa och försöka maxa mellanrummet med ev mindre kommod. Man måste ju kunna böja sig ned för att tvätta ansiktet utan att sätta sig på muggen 
Vi hade 10-15cm mer tidigare och det var inte något problem då.. Frågan är om man kan hämta hem 10cm till genom att hitta en komod som är runt 37cm?nikasp skrev:Jag skulle nog ha hoppat över vägghängt hellre än att knappt kunna röra mig. [länk] Där står det 60-70 framför toa och handfat och jag har läst 80 framför toalett så jag skulle nog kolla efter någon snygg icke-vägghängd toa och försöka maxa mellanrummet med ev mindre kommod. Man måste ju kunna böja sig ned för att tvätta ansiktet utan att sätta sig på muggen![]()
Det skulle ge oss ett svängrum på 44cm.
Tror ni det fungerar? Badrummet är ju väldigt litet som det är så vi kommer aldrig kunna möblera på ett sätt så vi kommer i närheten av 80cm framför toan. Det är en omöjlighet