Hej!
Jag behöver hjälp! I mitt badrum vill jag installera en bräda vid badkaret där jag kan ställa schampo etc. Brädan kommer alltså att bli blöt varje dag och jag måste behandla den på något vis. Jag vill också betsa den i en mörk färg.

Efter att ha googlat runt, skaffade jag brädan och betsade den tills jag fick önskad färg (betsen var för inne och utomhus stod det, därmed vattenbeständig trodde jag). Därefter oljade jag in den 2 gånger med kokt linolja. För det första känns det inte som om oljan har sugits in ordentligt, trots att den fått torka i ca 4 dagar. Den är liksom lite klibbig. För det andra - vilket är det värsta - är att när jag testar att spola vatten på brädan så färgar den av sig. Jag vill ju inte ha brunt bets-rinn ner i vita badkaret.

Vad göra?

Hur behandlar jag brädan så att den både blir vattentålig och inte färgar av sig? (jag vill ha den matt, så båtlack känns inte som ett alternativ).

Mycket tacksam för svar!

A
Matt klarlack. Men låt linoljan torka ordentligt innan lackning.

Knivskaft och stockar till vapen brukar behandlas enligt
En vecka i linoljebad
En strykning om dagen i en vecka
En strykning i veckan i en månad
En strykning i månaden i ett år, och därefter årsvis underhåll...

Fast jag skulle nog lacka med sidenmatt fernissa, men försök få tag på nånting linoljebaserat. Biltemas polyuretanvariant kan tänkas ogilla linoljan, den är billig av en anledning.

Men klarar vattenbaserad lack den ständiga fukten? Vi har golv i hallen som är lackat med vattenlöslig lack. När det blir vatten liggande löser det nästan upp sig, el blir iaf märken där vattnet legat.
Den här brädan kommer dagligen att få vatten på sig från duschen.

Alltså problemet är att den släpper ifrån sig färg från betsen vid kontakt med vatten. Kommer detta att försvinna med fler lager linolja? Den verkar ju inte suga in oljan som det är nu.

Alternativt låter du oljan härda färdigt, skrapar och slipar bort den och ersätter med annan lack.
Metoden jag beskrev tidigare funkar, men tar lite tid...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.