Det är en innevägg ej bärande, mellan badrum o kök? Kan inte tänka mig det är annat än trä? Men har kanske fel^^

Vattenskador är ett faktum, att hänvisa till att det finns hus som är flera hundra år gamla saknar relevans. Denna rördragning är inte godkänd, vid läckage där gäller inte din försäkring. Det är fakta. Självklart påverkar det skicket på lägenheten.

Lägenheter köps i befintligt skick. Var du medveten om att det är en renovering som genomförs och inte tagit höjd för besiktning i avtalet är du troligen körd. Du kan knappast hänvisa till att du förväntade dig att lägenheten skulle vara identisk iom att du var medveten om renoveringen, och även om du skulle hävda att det är en försämring tror jag inte på att gå den vägen.

Bara för att det är fel är inte risken för vattenskador stora, de är bara större än om det vore rätt gjort.

Tråkigt men ta det som läropengar så blir det mer rätt nästa gång du gör ett köp som detta.

Redigerat:
huggan skrev:
Vattenskador är ett faktum, att hänvisa till att det finns hus som är flera hundra år gamla saknar relevans. Denna rördragning är inte godkänd, vid läckage där gäller inte din försäkring. Det är fakta. Självklart påverkar det skicket på lägenheten.

Tror du det är vettigt att låta han dra om det bortom duschen? Tänker mest på att han bryter tätskiktet då ju! Men som sagt har jag ingen klausul där det står att jag vill häva köpet om inte besiktningen går igenom... så kommer ju omöjligt kunna kräva han att lägga om hela badrummet :/

Föreningen vill väl kanske ha en kopia på godkänd besiktning utifall det skulle bli så att en vattenskada riskerar att förstöra kringliggande lägenheter och andra delar i huset.

Om besiktningen inte godkänns, hur ställer sig styrelsen till det?

Holmspel skrev:
Föreningen vill väl kanske ha en kopia på godkänd besiktning utifall det skulle bli så att en vattenskada riskerar att förstöra kringliggande lägenheter och andra delar i huset.

Om besiktningen inte godkänns, hur ställer sig styrelsen till det?
Det finns inget specifikt krav på att föreningen kan kräva en godkänd besiktning. Om det är en förening som kräver detta har de förmodligen redan krävt ritningar på renoveringen och indirekt godkänt placeringen.

Fredrik Christensen skrev:
Tror du det är vettigt att låta han dra om det bortom duschen? Tänker mest på att han bryter tätskiktet då ju! Men som sagt har jag ingen klausul där det står att jag vill häva köpet om inte besiktningen går igenom... så kommer ju omöjligt kunna kräva han att lägga om hela badrummet :/
Att göra någonting åt det skulle jag inte rekommendera, kräv istället att en summa dras av på köpeskillingen.

Det där är en riktig riskkonstruktion om rören dragits efter att tätskiktet är monterat! Spelar ingenroll vad säljaren säger. Har han borrat genom tätskiktet och fyllt med silikon så är det kanske i bästafall tätt. Men mest troligt läcker det rakt in i väggen, och dessutom på sämsta tänkbara ställe.

Har rören suttit där när tätskiktet monterats så är det inte lika hemskt och stor risk. Men fortfarande fel ur för de villkor som försäkringen kräver och vad som tillåts enligt branschregler.
Och jag skulle personligen kräva att det görs om.
För näste köpare kommer troligtvis kräva åtgärd. Och då får du stå för vad han gjort fel. Sen är det i princip omöjligt att processa mot en privatperson som gjort fel ifall en skada uppstår.
dessutom skulle jag vara jäkligt skeptisk till att resten av badrummet fyller dagens regler om han godtyckligt borrat sig genom kakel i duschen..

AndersPS skrev:
Lägenheter köps i befintligt skick. Var du medveten om att det är en renovering som genomförs och inte tagit höjd för besiktning i avtalet är du troligen körd. Du kan knappast hänvisa till att du förväntade dig att lägenheten skulle vara identisk iom att du var medveten om renoveringen, och även om du skulle hävda att det är en försämring tror jag inte på att gå den vägen.

Bara för att det är fel är inte risken för vattenskador stora, de är bara större än om det vore rätt gjort.

Tråkigt men ta det som läropengar så blir det mer rätt nästa gång du gör ett köp som detta.
Det är väl precis det han kan argumentera för. Om man ska renovera så förväntar man ju sig att det renoveras enligt dagens regler.
Man förväntar sig väl inte ett badrum som inte är försäkringsbart och en riskkonstruktion?
Och risken för vattenskada är väl precis så pass mycket större som den är enbart för att det gjorts på fel sätt.

Blund skrev:
Det är väl precis det han kan argumentera för. Om man ska renovera så förväntar man ju sig att det renoveras enligt dagens regler.
Man förväntar sig väl inte ett badrum som inte är försäkringsbart och en riskkonstruktion?
Och risken för vattenskada är väl precis så pass mycket större som den är enbart för att det gjorts på fel sätt.
I en fastighet absolut, i en bostadsrätt mycket mer tveksamt. Troligen var det gamla badrummet inte heller godkänt, hade det däremot uppfyllt alla regler och det efter renovering blivit sämre, då hade det funnits ett case. Men äldre badrum är sällan godkända med moderna regler.

Sen är det ju underligt av både köparen och säljaren, att man skriver kontrakt mitt under pågående renovering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.