Mikael_L
krilleman_215 skrev i tråden "vad jag har gjort med mitt hus" att han saknade bidén i en annan medlems nya badrum.
Jag kände en viss doft av ironi där, men kan naturligtvis inte vara helt säker. ;)


Men tankarna spann igång över detta med bidé.
På 70-talet gödslades det med bidéer, nästan varenda badrum som byggdes då hade den klassiska utformningen "toa - bidé - handfat - badkar" i ett avlångt rum 2x3 meter med dörr vid toan och ibland fönster vid badkaret :eek:.

Varför var det så?
Ville folk ha en bidé? eller var det en typritning av badrum som man var tvungen att följa för att få gynnsamma statliga lån?

Sen kommer en massa följdfunderingar. Är det någon som använt sin bidé?, finns det att köpa idag? är det någon som låter sätta in en idag?


I crocodile dundee blev det lite kul ...
https://www.youtube.com/watch?v=WAMCajlBGQ4
 
Redigerat:
nikasp
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag är jätteglad över att det satt en bidé i vårt badrum! (Då fanns det vatten och avlopp framdraget för att enkelt kunna ställa in ett badkar istället :D )
 
I alternativ till biden kan man ju göra som finpajsarna och montera en dusch på väggen bredvid toan. Iofs har jag aldrig riktigt förstått hur jag med någon anständighet i behåll ska använda den men....
 
MathiasS skrev:
I alternativ till biden kan man ju göra som finpajsarna och montera en dusch på väggen bredvid toan. Iofs har jag aldrig riktigt förstått hur jag med någon anständighet i behåll ska använda den men....
Duschen bredvid toaletten finns stora delar av Asien, så det är snarare vi i Sverige som avviker då vi inte har den. En skillnad mellan Indien och Sverige är ju dock temperaturen på vattnet i rump-duschen. Där är vattnet 25 grader. Här hemma lär man åtminstone vakna till när man får 4-gradigt vatten rätt upp i Mumindalen.
 
  • Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Bidén är guds gåva till mänskligheten. Vi använder den dagligen med fullständig värdighet i behåll.
När man väl har förstått det förträffliga med bidén.
 
  • Gilla
ybrammah och 4 till
  • Laddar…
Är uppväxt med bide. Om vi inte tvättade fötterna i den (sittandes på stol brevid) gillade iaf katten att lapa vatten ur den.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Även jag är uppvuxen i ett hem med bidé, jag använde den inte särskilt ofta, men när man hade diarré vad det toppen att kunna använda den istället för toapapper
 
  • Gilla
lunkan 25 och 1 till
  • Laddar…
Uppväxt med en, men har nog aldrig använt den till det jag tror den är till för.
 
Krilleman
För Mikael_L:s fina trådstart så får jag nog allt bidra med ett svar.

Ironi-knappen var påslagen :wow:

Beträffande om det var gynnsamt till att ta ut stora lån för att installera en låter jag vara osagt.

Men i allra högsta grad finns det nya bide:er att inhandla idag. Alla stora svenska märken stoltserar med två olika modeller var.

http://www.ifo.se/produkter/toaletter-bideer-urinoarer/bideer/
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/bide
http://www.ido.se/produkter/toaletter-bideer-urinaler/bideer/

Själv så ville jag få installera en pissoar i pannrummet för mitt "lilla" manliga behov. Jag skojar inte om att den blicken jag fick lätt kunde ha dödat mig om jag inte duckade. "Case closed" så att säga. :D
 
Redigerat:
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Själv så ville jag få installera en pissoar i pannrummet för mitt "lilla" manliga behov. Jag skojar inte om att den blicken jag fick lätt kunde ha dödat mig om jag inte duckade. "Case closed" så att säga. :D
Va, klart din mancave måste få stoltsera med något så manligt som en pissoar!!! :eek:

Inte ska man behöva gå in i huset mellan ölen. ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag installerade en utslagsvask där nere med lagom låg höjd. Fyller många funktioner utan tjafs. Fast inte lika stilrent som en äkta pissoar.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag installerade en utslagsvask där nere med lagom låg höjd. Fyller många funktioner utan tjafs. Fast inte lika stilrent som en äkta pissoar.
Din partner hänger inte här antar jag. :cool:
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nu ska jag inte vara den som är den, men varför behöver man en pissoar i pannrummet?? Spenderar man så mycket tid där så känns det som att pissoar/brist där av är ett mindre problem ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.