krilleman_215 skrev i tråden "vad jag har gjort med mitt hus" att han saknade bidén i en annan medlems nya badrum.
Jag kände en viss doft av ironi där, men kan naturligtvis inte vara helt säker.
Men tankarna spann igång över detta med bidé.
På 70-talet gödslades det med bidéer, nästan varenda badrum som byggdes då hade den klassiska utformningen "toa - bidé - handfat - badkar" i ett avlångt rum 2x3 meter med dörr vid toan och ibland fönster vid badkaret :eek:.
Varför var det så?
Ville folk ha en bidé? eller var det en typritning av badrum som man var tvungen att följa för att få gynnsamma statliga lån?
Sen kommer en massa följdfunderingar. Är det någon som använt sin bidé?, finns det att köpa idag? är det någon som låter sätta in en idag?
I crocodile dundee blev det lite kul ...
https://www.youtube.com/watch?v=WAMCajlBGQ4
Jag kände en viss doft av ironi där, men kan naturligtvis inte vara helt säker.
Men tankarna spann igång över detta med bidé.
På 70-talet gödslades det med bidéer, nästan varenda badrum som byggdes då hade den klassiska utformningen "toa - bidé - handfat - badkar" i ett avlångt rum 2x3 meter med dörr vid toan och ibland fönster vid badkaret :eek:.
Varför var det så?
Ville folk ha en bidé? eller var det en typritning av badrum som man var tvungen att följa för att få gynnsamma statliga lån?
Sen kommer en massa följdfunderingar. Är det någon som använt sin bidé?, finns det att köpa idag? är det någon som låter sätta in en idag?
I crocodile dundee blev det lite kul ...
https://www.youtube.com/watch?v=WAMCajlBGQ4
Redigerat:
Vi hade bidé i huset jag växte upp i. Föräldrarna byggde mestadels själva 1969.
http://www.sydsvenskan.se/2003-07-18/utrotningshotad
http://www.sydsvenskan.se/2003-07-18/utrotningshotad
Duschen bredvid toaletten finns stora delar av Asien, så det är snarare vi i Sverige som avviker då vi inte har den. En skillnad mellan Indien och Sverige är ju dock temperaturen på vattnet i rump-duschen. Där är vattnet 25 grader. Här hemma lär man åtminstone vakna till när man får 4-gradigt vatten rätt upp i Mumindalen.MathiasS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Även i Frankrike har installationen av bideter gåt ned. 1993 utrustades bara 43% av badrum med bideter (http://next.liberation.fr/vous/1995...ude-il-est-du-dernier-cri-outre-manche_141428). Mest av platsbrist. Och i UK bara 3%.
För Mikael_L:s fina trådstart så får jag nog allt bidra med ett svar.
Ironi-knappen var påslagen :wow:
Beträffande om det var gynnsamt till att ta ut stora lån för att installera en låter jag vara osagt.
Men i allra högsta grad finns det nya bide:er att inhandla idag. Alla stora svenska märken stoltserar med två olika modeller var.
http://www.ifo.se/produkter/toaletter-bideer-urinoarer/bideer/
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/bide
http://www.ido.se/produkter/toaletter-bideer-urinaler/bideer/
Själv så ville jag få installera en pissoar i pannrummet för mitt "lilla" manliga behov. Jag skojar inte om att den blicken jag fick lätt kunde ha dödat mig om jag inte duckade. "Case closed" så att säga.
Ironi-knappen var påslagen :wow:
Beträffande om det var gynnsamt till att ta ut stora lån för att installera en låter jag vara osagt.
Men i allra högsta grad finns det nya bide:er att inhandla idag. Alla stora svenska märken stoltserar med två olika modeller var.
http://www.ifo.se/produkter/toaletter-bideer-urinoarer/bideer/
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/bide
http://www.ido.se/produkter/toaletter-bideer-urinaler/bideer/
Själv så ville jag få installera en pissoar i pannrummet för mitt "lilla" manliga behov. Jag skojar inte om att den blicken jag fick lätt kunde ha dödat mig om jag inte duckade. "Case closed" så att säga.
Redigerat:
Va, klart din mancave måste få stoltsera med något så manligt som en pissoar!!! :eek:krilleman_215 skrev:
Inte ska man behöva gå in i huset mellan ölen.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag installerade en utslagsvask där nere med lagom låg höjd. Fyller många funktioner utan tjafs. Fast inte lika stilrent som en äkta pissoar.