Badrum
orutti: Vi köpte en sån här på 1100 och kapade ner den för att passa i våran smatt på 1050. Funkar toppen https://bernstein-badrum.se/products/inbyggnadsdusch-med-skjutdrr-soft-close-dx906-flex?variant=52394488529267
Jhsthlm2021: Sätt plattor upp till balken, balken målar du och även taket (måla hela vägen runt och sätt plattor till 210 dvs. Underkant på balken sätter du en ledlist så du får indirekt belysning för effekt, använd smart lights så du kan dimmra den för skapa stämningsbelysning och skifta mellan kallt och varmt ljus, köp även spottar som e smart. Ljuset är avgörande och när du kan skifta
BirgitS: En engreppsbadkarsblandare som den här skulle väl kunna fungera: https://www.fmmattsson.com/sv/badkarsblandare/9000e/81900000 Sitter på väggen med pipen ner i handfatet och så kopplar man på en vanlig duschslang på duschutloppet nertill, se Tillbehör. Når inte den pipen ända fram till handfatet så finns den här: https://www.fmmattsson.com/sv/badkarsblandare/9000e/81910000 Med en extra
fuselage: [citat] Jo, så är det nog. Har flera väggar i källaren som är gips. Vet inte status på just dem, då de är gamla men den här är åtminstone med syllpapp emellan så gipset är inte i direktkontakt med platta/vägg. Jag tackar er allihopa för era tips! Ska slå en signal till MVK/BKR/säker vatten, och sedan fortsätta med så mycket sunt förnuft jag kan.
Dethåller: [citat] Mmm, förhoppningsvis så är inte manschetten under skadad. (Manchett+folie).
qaragonic: Har hittat nu att det är en Nila R av LVI. Även en reservdel, däremot förstår jag inte att jag inte lyckas vrida vredet till det som motsvarande är 0:a. I manualen tolkar jag det som att Nila R också ska gå att stänga av. https://purmo.nordiskehandel.cloud/product.html/insats-med-ratt-2# https://www.purmo.com/docs/P22MI202_1101_Nila-R-Ti_Muria-R-Ti_lowres.pdf
DE73: [citat] [/QUOTE] Känns som fel materialval, rostfritt stål hade hållit bättre.
Botdog: Hej, Letar efter en "dry electric" handdukstork modell större, men det verkar himla svårt... största hittils är bara 56 cm bred o ca 120 cm hög. Vill inte ha vertikal modell för ser inte riktigt att det kommer funka med många/tjocka handdukar. Det finns ju stora torkar men hittills har jag bara sett vattenfyllda med ganska hög effekt (typ 300W), och vi behöver verkligen bara för
Workingclasshero: [citat] Samma som hemma. Kollat med fuktmätare och det är torrt i duschens alla vrår 32 år senare. Plywood bakom vanligt gips. /W
Lars G Andersson: Hej Bor i insatslägenhet och planerar att renovera badrummet med hjälp av hantverkare. Jag gillar att duscha kallt som avslutning efter vanlig dusch. De sk takduschar som jag har sett levererar inte så mycket vatten. Ju större duschhuvud desto lägre tryck. Att dra dubbla vattenledningar till duschen verkar vara mindre vanligt och att byta befintliga rör till grövre dimension förefaller
ÉlPon: Jag kör med Kiilto PrimerOne, det ska torka i minst 30 minuter. Men finns det någon maxtid? Tänkte om jag kan prima hela rummet och sätta våder någon/några dagar senare? På t.ex. flytspacklet får man vänta max 1 dag efter priming, men det står inget sånt om PrimerOne och tätskiktet. Sen undrar jag hur vad ni menar att det bara är att följa rätt mängd K2 enligt instruktion, hur
antobjo: Tack för hjälpen hörni. Det får bli en där dolda kontakten finns på vänster sida helt enkelt !
sepani: [citat] Så kan det förstås vara. Jag tänkte snarare att man skurit till materialet? Och att man ett ”flak”. Men det är kanske inte möjligt. Jag är då tillbaka på lösning med spackel + Micro cement för att korrigera fallet i duschen…det jag i sammanhanget funderar på är hur jag får till en bra tröskel…mot duschhörnan att spackla mot. Typ något att limma på klinker.
Mr.K: Takpendel var ett steg närmare, verkar vara samma fabrikat som jag har också. https://habo.com/se/sortiment/badrumstillbehor-och-beslag/duschstang/takpendel-30215#
Ljusa: Liten uppdatering. Efter era svar och diskuterande med partnern så bestämde vi oss för att fräscha upp badrummet istället. Badrummet har inga läckor eller andra problem och ska ha några år kvar på nacken om man räknar på rekommendationerna. Finns mycket annat som vi tycker behövs göras innan.
BirgitS: [citat] Det där har jag svårt att förstå. Kan du ta en bild på den sidan? [citat] Jag tror att jag har sett någon så lång pip (40 cm?) att man kan sätta blandaren långt åt höger. Då lär den inte vara i vägen för huvudet.
myrstack: Att använda EPSCement här är inte konstigt, snarare en vanlig metod. Frågan är om de gjort alla moment som krävs för att följa tillverkarens beskrivningar. Sist jag gjorde detta själv så fanns det för mitt val av EPSCement inget krav på att man ska rensa ut i facken utan det var i princip okay att gjuta mot vilket ojämt underlag som helst under förutsättning att man höll på i ett
Bitterhetsakademin: Kalksten är inget bra material till köksbänken eftersom det är så syrakänsligt, citron och ättika ger fläckar och sura rengöringsmedel förstör ytskiktet så det gäller att vara försiktig.
fel_verktyg: Hej, Spolknappen till en Ifö Sign toalett har gått sönder och det var installerat cirka 2012 (installerat innan vi flyttade in). Plasten på frontluckan/platta (?) som har brutit av har jag limmat fast igen i flera ställer (röda i bilden) men det är inte en långsiktig lösning. Jag kan inte hitta någonting på ifös webbsida men tror jag har hittat rätt komponent. Ska alla knappar
Marcus Eriksson8: Hallå! En kompis till mig kontakta mig om att deras duschvägg har glidit ner från skenan den sitter fast i. Är ingen ny duschvägg och dem har inte hängt i den så den har helt enkelt glidit ner av sig själv. Den sitter inte löst för tänkte om man kunde dra ut den och limma om glaspartiet men den sitter fast enligt han. Är det någon som haft liknande problem eller har någon briljant
tensiden: Svårt att se på bilden, men kan det vara silikon från fogning? Jag smörjde upp ett par inlines häromdagen på en laminatskiva och fick intressanta fläckar efteråt från silikonsprayen jag använde. Dom gick däremot bort med diskmedel (inte någon "miljövänlig" skit som inte löser fett, utan vanlig Yes).
BirgitS: Som jag har förstått branschreglerna så ska hålet fyllas helt med silikon på ett sånt sätt att silikonet pressas ut mot sidorna av hålet. Det förutsätter att det finns en botten på hålet.
Vonelffors: Hej! Jag håller på att planera för badrumsrenoveringen och har lite funderingar kring badkar. Har kikat på Svedbergs badkar Ihre som är tillverkat i materialet Lucite. Men har svårt att avgöra på bilderna om badkaret är blankt som porslin eller åt det mattare hållet. Är det någon som har sådant badkar och kan dela med sig av en bild? Mvh. Henrik
martin_s1980: [citat] Tack för tipset. Ska kolla detta innan jag bestämmer mig.
BirgitS: [citat] Plattsättarens smak är inte nödvändigtvis samma som din. Det är alltså något som man bör diskutera med plattsättaren. [citat] Vanligast är nog fast pris när det gäller badrum. Men om oväntade saker dyker upp som bilning ner till grannen, vattenskador blir synliga etc. så ingår inte det utan timdebiteras.
Purre: [citat] Helt rätt att man måste hitta kakel som passar det. Vet att byggfabriken har med rundad kant, typ dessa https://www.byggfabriken.se/kakel-klinker/hesmith-kakel/kakel-h-e-smith-field-tile-hornavslut-15x15-cm-p330-233+bfab_color-Victorian~Brown
Ostenros: Det är på andra våningen, så ingen källare. Efter att ha funderat en massa så kom jag fram till att den vettigaste kompromissen var att lägga ett klickgolv av vinyl på det befintliga. Så det ligger runt toastolen, inte under den.
Benpe: Ska snart ta mig an vanvettsaffären att göra våra badrum. Vi har valt stora klinkerplattor, 600x600 bortsett från duschhörnorna som är 300x300 mosaikplattor. Badrummet har två golvbrunnar. Tipset jag fått är att låta det falla från dörren fram till 600mm från motstående vägg och där ska det falla från motstående vägg så det blir som en "fåra" vidare mot dushörnan. Vid