Ser denna golvbrunnen OK ut?

Bilder från pågående arbete utfört av relativt dyra proffs så jag vill bara säkerställa att vi får vad vi betalar för.

• Golvbrunn monterad på ett badrumsgolv under renovering, med grå tätskikt kring brunnens kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i hörnet av ett rum med marmorgolv och en guldlist, omgiven av byggdamm och synlig montering.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med vit insats och kant av guld, omgiven av marmorkakel. Inlägg handlar om att säkerställa professionellt utfört arbete.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med guldinramning i pågående bygge, omgiven av kakel och påvisar delvis ofärdig murbruk.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Ser ju lite grisigt ut kring och i brunnen. Sen ser det ut som att det är sprickor i marmorplattorna, eller är det naturliga variationer i stenen?

Centano Centano skrev:
Ser ju lite grisigt ut kring och i brunnen. Sen ser det ut som att det är sprickor i marmorplattorna, eller är det naturliga variationer i stenen?
Håller med om att det grisigt. Men det kanske är mest estetiskt?

Det är naturliga sprickor i marmorn. Om du inte menar de kassa snitten för kuvertskärningen förstås :)

Det är dessa linjer jag trodde var sprickor från när de kapat eller hanterat plattorna.
Närbild på golvbrunn med guldram och vita keramikdetaljer, markerade linjer på ytan visar möjliga sprickor eller skärningar.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Det är dessa linjer jag trodde var sprickor från när de kapat eller hanterat plattorna.
[bild]
Fattar! Så här ser det ut.

• Kaklat duschgolv med mittplacerad golvbrunn under installation.
    Skapa konto
  • Vita marmorskivor med synliga sprickor mot en rå betongyta.
    Skapa konto
  • Sprucken kakelplatta med en synlig fog i mitten.
    Skapa konto
  • Kakelplattor med skarv och smuts vid kanten på en ljus yta, eventuellt ett golv eller vägg.
    Skapa konto
  • Spricka i marmorliknande yta med ljusa och bruna nyanser.
    Skapa konto
  • Marmorskiva med ljusa och subtilt marmorerade mönster, synligt vid en fog samt en bit av en betongkant.
    Skapa konto
  • Vägg med ljusa, marmorerade kakelplattor och hörnfogar. En del av en byggnadsdetalj syns längst ner till vänster.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Krilleman
9 94jerdaw skrev:
Fattar! Så här ser det ut.
Marmor är ju ett levande material ska tilläggas. Inte är det "stumt" i alla fall.

Men även fast det skulle finnas sprickor i dessa marmorplattorna, så är det ju inga problem då tätskiktet är under plattorna.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Ser denna golvbrunnen OK ut?

Bilder från pågående arbete utfört av relativt dyra proffs så jag vill bara säkerställa att vi får vad vi betalar för.
Bedrövligt, så får det inte se ut.

F Fjonken skrev:
Bedrövligt, så får det inte se ut.
Något särskilt som jag kan påtala till entreprenören?

9 94jerdaw skrev:
Tätskikt och klämning ska vara fritt från fix och fog. Hur ska besiktningsmannen kunna besikta det där?

9 94jerdaw skrev:
Så ska det se ut i en brunn. Inget annat

• Avlopp med blått filter och bubblor.
    Skapa konto
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Tätskikt och klämning ska vara fritt från fix och fog. Hur ska besiktningsmannen kunna besikta det där?
Förstår, tack.

F Fjonken skrev:
Så ska det se ut i en brunn. Inget annat
De har nu skrapat/hackat fram tätskikt och klämring. Frågan är hur bra tätskiktet mår efter det…

• Tätskikt och klämring syns på en byggarbetsplats, täckt av damm och spår av skrapning.
    Skapa konto
C
Krilleman Krilleman skrev:
Marmor är ju ett levande material ska tilläggas.
Förvisso, men man får ju ändå bedöma och rata sådana skivor som inte uppnår förväntad klass eller överhuvudtaget inte funkar för ändamålet oavsett om det beror på naturliga variationer eller inte.

Känns lite som kejsarens nya kläder, men själv tycker jag plattorna i duschutrymmet ser för jävliga ut för att tala klarspråk.

Inte minst detta:

Sprucken kakelplatta i dusch, omgiven av röda markeringar.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Förvisso, men man får ju ändå bedöma och rata sådana skivor som inte uppnår förväntad klass eller överhuvudtaget inte funkar för ändamålet oavsett om det beror på naturliga variationer eller inte.

Känns lite som kejsarens nya kläder, men själv tycker jag plattorna i duschutrymmet ser för jävliga ut för att tala klarspråk.

Inte minst detta:

[bild]
Nu var det tyvärr så att skivorna var i gott skick innan de hamnade i stenläggarens händer.

• Ledsen
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Nu var det tyvärr så att skivorna var i gott skick innan de hamnade i stenläggarens händer.
Spricka i stenskiva markerad med röd cirkel, sträcker sig från skärning till kant. Möjligen hantverkarorsakad enligt inlägg.
Skapa konto

De flesta sprickor verkar vara naturliga och fortsätter förbi skärningarna, så de har säkert varit där hela tiden Men just denna tycks gå från kanten på stenskivan och sluta i en skärning, så den sprickan har förmodligen hantverkaren orsakat. Det är väl samma spricka där det i en annan bild tycks vara en ilagad flisa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.