Ska byta duschblandare. Har idag 160CC från väggen och en 150CC på blandaren med adapter mellan. Ska passa på byta till en 160-blandare när det ändå var dags, så den hamnar lite närmare väggen.
Men lite nojig för att jag drar sönder något…
Visst bör det vara lekande mutter på denna blandaranslutning? Dvs stora muttern närmast väggen är den man ska lossa på först? Får nog hålla emot på själva adaptern då. Om den snurrar runt måste väl något haverera.
Adaptern ifråga har en liten låsskruv(?) i form av insex. Om det påverkar, ska den lossas på också innan?
Men lite nojig för att jag drar sönder något…
Visst bör det vara lekande mutter på denna blandaranslutning? Dvs stora muttern närmast väggen är den man ska lossa på först? Får nog hålla emot på själva adaptern då. Om den snurrar runt måste väl något haverera.
Adaptern ifråga har en liten låsskruv(?) i form av insex. Om det påverkar, ska den lossas på också innan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Testade lite, lossade på låsskruven så satt blandaren som i ett snabbfäste i blandaren. Sen lossa på adaptrarna. Stora muttrarna är lekande, på denna modell i vilket fall.
Så omvandlar frågan.
Då det sitter en gummipackning mellan, behöver man lin eller så på gängan? Fan vad allt som har med vatten i rör är mitt kryptonit gällande att dona med huset.
Så omvandlar frågan.
Då det sitter en gummipackning mellan, behöver man lin eller så på gängan? Fan vad allt som har med vatten i rör är mitt kryptonit gällande att dona med huset.
Var sitter låsskruven?engs skrev:
Du ska hålla emot på adaptern enligt min gröna pil.engs skrev:
Lossa på den lekande muttern på blandarfästet enligt min röda pil.
Din nya 160cc blandare ska du inte ha gängtätning på. Denna passar rakt på muttrarna i blandarfästet.
Möjligtvis lite locherpasta för smörjning.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
På adaptern som omvandlar 160 till 150.Krilleman skrev:
Ser ingen bild. Ok, ingen gängtätning. Kan man återanvända packningarna?Krilleman skrev:
Krilleman skrev:
AdapterKrilleman skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok ingen packning alls? Det satt packningar på adapter mot väggen. Så antog det var samma sak här. Förklarar varför det inte följde med då ivf, tyckte det var snålt.
Detta är den nya:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...wing-duschblandare-160-cc-krom-12-ned-3103989
Du har mitt högsta förtroende så inte så jag misstror dig. Men det känns ju märkligt dra ihop det utan både packning och gängtätning.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...wing-duschblandare-160-cc-krom-12-ned-3103989
Du har mitt högsta förtroende så inte så jag misstror dig. Men det känns ju märkligt dra ihop det utan både packning och gängtätning.
Vägganslutning: (Mora)
Nya blandarens M26 anslutning:
Adaptern till gamla blandaren som hade en packning mot M26. Packningen är något fasad på ytterdiametern:
Jag antog att 160CC var en standard inte bara på avståndet utan även själva anslutningen. Så man kan byta fritt mellan. Men det kanske inte är så?
Logga in
Skapa konto
Nya blandarens M26 anslutning:
Logga in
Skapa konto
Adaptern till gamla blandaren som hade en packning mot M26. Packningen är något fasad på ytterdiametern:
Logga in
Skapa konto
Jag antog att 160CC var en standard inte bara på avståndet utan även själva anslutningen. Så man kan byta fritt mellan. Men det kanske inte är så?
Bästa svaret
Hittade, RSK: 8532038engs skrev:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_8532038.pdf
Gummit tillhör blandarfästet!
Logga in
Skapa konto