Hej,

Bor i Stockholmsområdet och vill totalrenovera ett litet badrum på 2kvm som typ inte har renoverats sen 50-60 talet. Någon som kan uppskatta om vi talar ca 100 000 eller mer åt 200 000 för att:

- Riva gammalt kakel och ta bort inbyggt badkar
- Ta bort toalett+handfat
- Nya våtskikt
- Borra bort gammal gjutjärnsbrunn, flytta brunnen
- Dra om el (ev. ej nödvändigt)
- Installera dusch
- Fixa så man kan stänga av vatten lokalt med kulventiler
- Kakla golv, kakla duschhörna, (ej kakel hela vägen upp till tak)

Säg att jag köper det billigaste kaklet, toaletten, handfatet, kanske river en del själv, forslar bort vissa saker själv. Ingen fancy golvvärme eller något sånt. Ungefär vilket pris måste jag räkna med?

• Äldre badrum med vitt kakel, inbyggt badkar, vit toalett och handfat. Rödbrunt golv, enkel inredning i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Badrumsfirmorna brukar ta minst 150 000 för hela jobbet och då tillkommer kakel, klinker, toalett och annan inredning. Det tar ungefär 4 veckor så det mesta av kostnaden ligger i arbetstid. Gör du en hel del själv så kan du minska tiden med några dagar och därmed kostnaden.

Under 50- och 60-talet förekom det att fix, fog och/eller kakel kunde innehålla asbest.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Badrumsfirmorna brukar ta minst 150 000 för hela jobbet och då tillkommer kakel, klinker, toalett och annan inredning. Det tar ungefär 4 veckor så det mesta av kostnaden ligger i arbetstid. Gör du en hel del själv så kan du minska tiden med några dagar och därmed kostnaden.

Under 50- och 60-talet förekom det att fix, fog och/eller kakel kunde innehålla asbest.
Blir det billigare att ta in separata entreprenörer istället för firmor?

Får akta mig för asbest 😅

BirgitS
Det beror på hur lång tid du har på dig. Det bör bli billigare men det kan ju bli stående i några veckor medan du väntar på att nästa hantverkare ska ha tid att komma. Om du har otur och elektrikern blir sjuk dag 1 när hen ska koppla bort all el så kan ju ingen annan jobba innan elektrikern blir frisk och om du då har bokat in en "rivare" dag 2 så får du betala den personen ändå.

BirgitS BirgitS skrev:

Nonsense. A professional should do such a small bathroom in no more than 2 weeks. The cost of labor is no more than 100K, which is over 1K SEk per hour! I recently did such a minimalist bathroom for my brother. It took me a week. But it's new, not a renovation. No demolitions. And I don't do it every day. Made in Poland, but according to Swedish standards. Even many of the materials were bought in Sweden. I think it can be done (even with materials) for about 100,000.

• Gilla
  • Wow
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
ACME
S sturnus skrev:
Nonsense. A professional should do such a small bathroom in no more than 2 weeks. The cost of labor is no more than 100K, which is over 1K SEk per hour! I recently did such a minimalist bathroom for my brother. It took me a week. But it's new, not a renovation. No demolitions. And I don't do it every day. Made in Poland, but according to Swedish standards. Even many of the materials were bought in Sweden. I think it can be done (even with materials) for about 100,000.
Ingen seriös, svensk, skattebetalande firma helrenoverar ett badrum av den typen för 100k.

• Gilla
  • Haha
swagmeikster21 och 5 till
  • Laddar…
ACME ACME skrev:
Ingen seriös, svensk, skattebetalande firma helrenoverar ett badrum av den typen för 100k.
Tror du att man kan få till det på ca 150 000, om man gör delar själv, tar god tid på sig, tar olika firmor för olika moment?

ACME ACME skrev:
You think no serious Swedish company will do this project in 2 weeks? 2 m2? Tiles only in the shower area.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om du vill hålla nere kostnaden kanske en snygg våtrumsmatta kan vara vara ett alternativ? 👍

• Gilla
swagmeikster21 och 4 till
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Om du vill hålla nere kostnaden kanske en snygg våtrumsmatta kan vara vara ett alternativ? 👍
Det skulle jag själv inte ha något emot! Får fundera på det.

Men oroar mig över hur det eventuellt påverkar priset när jag säljer lägenheten, vad som är den bästa investeringen 🤔

inteintejag inteintejag skrev:
Men oroar mig över hur det eventuellt påverkar priset när jag säljer lägenheten, vad som är den bästa investeringen 🤔
Bygg för dina egna behov, om jag eller nån annan köper din lägenhet kommer vi ändå vilja göra om och sätta vår prägel.

• Gilla
Tariax och 1 till
  • Laddar…
Generellt uppskattar väl folk kakel mer. Men en försäljning har ju också ett slumpelement. Du kan ha tur eller otur med timing, rätt köpare, budgivning osv.

Kör på det som funkar bäst. En snygg matta är absolut inte fel. I sådana fall kan du ju ev. lägga lite mer krut på inredningen? Det höjer ju också intrycket.

BirgitS
Med våtrumsmatta och -tapet får man ner priset väldigt mycket för då tar det bara typ några timmar att få dit dem. Sen tillkommer förstås tid för att flytta golvbrunn, få till rätt fall etc. men det går betydligt fortare än att få dit tätskiktsfolie, sätta kakel och klinker, samt foga.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
ACME
inteintejag inteintejag skrev:
Tror du att man kan få till det på ca 150 000, om man gör delar själv, tar god tid på sig, tar olika firmor för olika moment?
Det är möjligt. Det hänger väl på hur mycket du är beredd att göra själv, och vilka krav föreningen ställer på bygget. Gissningsvis kräver de behöriga entreprenörer inom el, VVS och plattsättning.

ACME
S sturnus skrev:
You think no serious Swedish company will do this project in 2 weeks? 2 m2? Tiles only in the shower area.
Nej. Om det är två eller fyra kvadrat påverkar inte slutpriset så mycket. Fyra kvadrat i en villa kan bli billigare än två kvadrat i en stadslägenhet med allt stök den sistnämnda innebär. Och det här ser onekligen ut som en äldre lägenhet i stan där allt ska ut ner till bjälklaget och göras om.
100k kostade ett normalt badrum för 20 år sedan.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.