19 390 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Våtrumsmatta släppt i duschen i dåligt utförd skarv. endast 4 år gammalt
Du menar våtrumsspackel eller? Det står det på fakturan att de använt.S Stefan1972 skrev:Fast värt att poängtera är ju att man har ju normalt tätskikt bakom oavsett vad man har för ytskikt. Mattan du har är alltså troligen inte det primära skyddet på det viset.
Det ser dock lite klyddigt ut vid skarvarna och nån ser ut att ha bättrat på med kemsvets. Detta gäller även strängen som ligger bakom rören. Så där ser det inte ut om det enbart är svetsat med värme och tråd.
Men varför har då mattan släppt om det inte är fukt som trängt bakom och släppt mattan?
Vad är kemsvets? DEt är allts
å dåligt svetsat från början eller?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nej jag trodde ju att det var brukliga tätskikt bakom alla typer av ytskikt men så är inte fallet tydligen. Kaklar man så har man ju ett ganska avancerat system bakom detta som ska vara tätt. Jag trodde att man hade nåt liknande bakom även våtrumsmatta men tydligen inte. Då är man inte skyddad alls om svetsarna år dåliga.........
Kemsvets är som ett lim men ändå inte. Det löser upp mattan så ändarna fogas kemiskt istället för värme som smälter mattan.
Ibland ett bättre val med tyvärr inte "godkänt" som metod. (vad jag vet)
Kemsvets är som ett lim men ändå inte. Det löser upp mattan så ändarna fogas kemiskt istället för värme som smälter mattan.
Ibland ett bättre val med tyvärr inte "godkänt" som metod. (vad jag vet)
Redigerat:
Vitsen med att ha mattan som ytskikt och tätskikt är att man ser skador i tätskiktet direkt. Det är normalt inget annat skikt bakom en våtrumsmatta. Ja, det är noga med svetsarna.
Jag tycker det ser anmärkningsvärt ut och mattan ska inte släppa från underlaget. Du bör kontakta utförande firma och be att de kommer och tittar. Om de vägrar bör du ta in en besiktningsman. Risken är tyvärr att avvikelsen (=rören från väggen vid duschen) beskylls för skadan men jag kan inte se varför det inte skulle vara svetsat även där.
Kan du duscha någon annan stans för tillfället?
Jag tycker det ser anmärkningsvärt ut och mattan ska inte släppa från underlaget. Du bör kontakta utförande firma och be att de kommer och tittar. Om de vägrar bör du ta in en besiktningsman. Risken är tyvärr att avvikelsen (=rören från väggen vid duschen) beskylls för skadan men jag kan inte se varför det inte skulle vara svetsat även där.
Våtrumsspackel under räknas det som något tätskikt?tommib skrev:
Vitsen med att ha mattan som ytskikt och tätskikt är att man ser skador i tätskiktet direkt. Det är normalt inget annat skikt bakom en våtrumsmatta. Ja, det är noga med svetsarna.
Kan de vägra åtgärda skadan bara för att det sticker ut rör ur väggen? Det var ju dålig svetsad skarv från början och längst upp mellan rören har de inte svetsat alls. Och väggmattan har ju släppt även nere mor golvet alltså inte vid rören.tommib skrev:
Men om det är en fuktskada blir inte försäkringsbolag inblandat då? Ska man ringa dom först så de får komma och fuktmäta?
Eller kommer de också säga att de inte åtar sig skadan för det går rör ut ur väggen dvs att vi får bekosta själva??
I värsta fall rivning av hela badrummsväggarna
Detta ligger lite utanför mitt område men jag kan i alla fall säga att våtrumsspackel definitivt inte räknas som tätskikt. Tätskiktet är som sagt våtrumsmattan.
Om de finns en skada kan försäkringsbolaget skriva ner ersättningen om den beror på ett fel i utförandet. Hur mycket det skrivs ner beror på bolaget, skadan och felet.
Det är sannolikt en bra idé att höra av sig till ditt försäkringsbolag. De kan om inte annat hjälpa dig med vad som behöver göras. Din hemförsäkring borde också ha rättsskydd som kan komma till hands om du behöver driva en process mot förra ägaren eller firman som gjorde badrummet.
Om de finns en skada kan försäkringsbolaget skriva ner ersättningen om den beror på ett fel i utförandet. Hur mycket det skrivs ner beror på bolaget, skadan och felet.
Det är sannolikt en bra idé att höra av sig till ditt försäkringsbolag. De kan om inte annat hjälpa dig med vad som behöver göras. Din hemförsäkring borde också ha rättsskydd som kan komma till hands om du behöver driva en process mot förra ägaren eller firman som gjorde badrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden