Hej !
Jag har fått inbyggt en vattenutkastare som går genom väggen, under handfatet, från mitt nya badrum till utsidan
(trädgård). Det är en dubbelutkastare för v/k - alltså två vanliga kopparrör som går genom kaklet, genom gips, OSB och tegelfasaden utanför. Nu märker jag att vvsfolket inte har tätat igen hålet med något, vilket jag antar att man ska göra eftersom våtskyddet är perforerat. Det är en diff på cirka 2-3 mm. mellan kopparören och hålets storlek. Genomföringen är precis under handfatet inbyggt på en normal IKEA-kommod.
Tursamt nog är det ännu inte klart, så man kan lätta ta bort mässingventilerna som sitter på rören än så länge.

Vad göra ? Är det bara att täta hålet med silikon eller någon slags fog ?
Med tanke på att det ena röret ska föra varmvatten, måste man ha någon särskilt slags silikon för detta ?

Tacksam för svar
Jörgen

tommib
Förhoppningsvis har de satt tätskiktsmanschetter på rören. Själva kaklet är inte tätskiktet, det ligger innanför. Fogarna är inte vattentäta. Att det inte är något mellan röret och kaklet är således endast en estetisk fråga.

Hej - tack för svar. Näe, det sitter inget på rören- de går bara såvitt jag kan se rakt genom väggen. Jo, jag känner till att det är täckfilmen bakom plattorna som skyddar mot vatten. Men skulle en silikontätning runt de två rören vara en bra idé ?
Vill höra lite synpunkter innan jag uppmärksammar VVS:aren på det hela.

Men en tätskiktsmaschett ser du inte nu. Om det här är korrekt utfört, så har rören monterats innan man satt tätskikt och kakel. Då sätter man en manschett på rören, och "limmar ihop" den med tätsiktet.

Det går inte att ordna en godkänd rörgenomföring efter att kaklet är på plats. OM det nu är felgjort, och du inte vill få badrummet rivet. Så kan man sätta silikon, det blir i praktiken rätt bra, men det är inte godkänt. Och skulle du få en vattenskada, så kommer försäkringsbolaget inte att gilla lösningen.

Hej - det var nog det jag misstänkte. Näe, dom har borrat igenom och satt rören i efterhand. Men jag vill nu bara få badrummet klart och kan nöja mig med någon som "sannolikt" fungerar i praktiken. Går det att täta med normalt våtrumssilikon eller kommer det att bete sig konstigt, ex. runt det ena, varmvattenröret ?

Tror att det fungerar. Men läs produktbladet för silikonet, där bör framgå vilket temperaturområde det fungerar för.

Det finns ett par huvudvarianter av silikon, en av varianterna har ättiksyra i sig. som har något med härdningen att göra. Den är inte lämplig tillsammans med en del stenmaterial. Jag kan tänka mig att den inte är så lämplig direkt mot metall, jag skulle vara orolig för missfärgning av koppar. Fast det är inget jag vet.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
du ska använda sanitetssilikon och om jag nu inte minns fel så klarar den upp till 200 grader

t

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
I ditt fall skulle jag inte vara det minsta orolig för att täta med silikon, alt byggfog som är lite tåligare, kommer hålla alldeles utmärkt.
Finns det plats kan du även sätta rörbrickor utanpå efter att du tätat

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Mycket stort tack för synpunkterna ! Vad som lugnar mig lite är att jag beställt ventiler som ska sättas på rören under tvättstället innan genomföringen i väggen. Syftet var primärt att hindra obehöriga med vattennycklar att starta vattnet på utsidan, men även att inte vattnet till utkastaren ska stå på inne i röret i väggen när kastaren inte används, då jag i dom fallen har stängt av ventilen till utkastaren. Tror nu även att jag hittat några bra silikon och fog-sorter från bl.a. Casco som verkar vara kompatibla med alla material (koppar, keramik) och även temp.beständigt.

tommib
Om det är en frostsäker utkastare så kommer det inte stå vatten i rören eftersom ventilen sitter på varma sidan. Däremot kan det vara en poäng att ha kulventiler där ändå.

Om hålen är gjorda i efterhand som du beskriver är tätskiktet punkterat och som hempularen skriver går det inte att få ihop det korrekt utan att ta ner kaklet. I praktiken är det troligen väldigt liten risk för vatteninträngning eftersom det sitter under handfatet, en plats där det vanligen inte rinner något vatten. Silikon kommer troligen göra varken till eller från, ev vatten som hamnar där kommer troligen rinna ner bakom kaklet från ovansidan av handfatet.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tänk även på att dom flesta vattenutkastarna som har både varmt och kallt inte dränerar om typ en Gardenakoppling är skruvad på den. Så skruva av den inför vintern. I övrigt håller jag med ovanstående dra dit silicon så kommer det att funka bra sedan.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.