Hej igen...

Hur hade ni gjort och vad säger regelverket?

Jag har i lilla badrummets ena hörn inkommande vatten samt vattenmätare, som kommer upp genom golv, dessutom går det en 22mm ledning ner i golvet till andra delen av huset...

Har haft besiktningsmän som påpekat detta ett par gånger, men han som installerade den nya vattenmätaren tyckte det såg ok ut...

Vad säger regelverket och hur hade ni gjort? Att flytta ledningarna är i stort sett omöjligt... Ska man bygga in hela skiten i en ny vägg eller räcker det med en "klack" runt rören?

Min plan var att låta rören sitta kvar och täta efter bästa förmåga och dessutom bygga en klack runt rören som tätskiktas ordentligt...

Mvh

• Vattenledningar och vattenmätare i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt, med rören som går genom golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ipppe skrev:
Hej igen...

Hur hade ni gjort och vad säger regelverket?

Jag har i lilla badrummets ena hörn inkommande vatten samt vattenmätare, som kommer upp genom golv, dessutom går det en 22mm ledning ner i golvet till andra delen av huset...

Har haft besiktningsmän som påpekat detta ett par gånger, men han som installerade den nya vattenmätaren tyckte det såg ok ut...

Vad säger regelverket och hur hade ni gjort? Att flytta ledningarna är i stort sett omöjligt... Ska man bygga in hela skiten i en ny vägg eller räcker det med en "klack" runt rören?

Min plan var att låta rören sitta kvar och täta efter bästa förmåga och dessutom bygga en klack runt rören som tätskiktas ordentligt...

Mvh
Att bygga in det i väggen är ju en dålig idé. Det är nog större risk för läckage från dessa kopplingarna än det är från övrig installation. Jag skulle göra som du är inne på. En klack runt de 2 rören som går ner i golvet. Täta väggen bakom så läckage neråt undviks. Täta rören mot klacken (silikon typ). Sedan bygga in det fula i någon bortlyftbar box med skvallerrörsfunktion. Mätaren måste vara lätt åtkomlig för avläsningar samt utbyte. Mvh

• Gilla
Nissegu och 1 till
  • Laddar…
Det kommer säkert fler idéer men jag hade nog valt ett vattenmätarskåp för inflällnad. Då kan du bytta ut väggen lite. Sök på Google så ser du principen.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag hade också gjutit klack runt rören till golvet. Prisolen som sticker iväg till höger i bild hade jag kopplat om så att rördragningen inte ser så eländig ut som den gör idag. Tätskikta ordentligt både mot golv och vägg. Därefter hade jag byggt in det i en låda på samma sätt som man gör med cisternen till en vägghängd toalett. Locket hade fått vara någon snygg träskiva som man lätt kan lyfta av för avläsning och utbyte av mätaren. Lådan skulle få vara såpass "djup" så att man enkelt kommer åt vattenmätaren med rörtång/skiftnyckel. På så sätt får du en liten bänk i hörnet som ser ut som en snygg inredningsdetalj istället för en ful vattenmätare.

• Gilla
ipppe
  • Laddar…
Är det alltså helt godkänt att göra typ såhär?

• Rörinstallation avlopp och vattenledningar i en hörna med stöttande träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte enligt dagens riktlinjer. Men det är tillåtet att göra avsteg om det är orimmligt att följa reglerna fullt ut. Det håller jag helt klart med om att det är i ditt fall.

• Gilla
Tornhuset och 1 till
  • Laddar…
Ska man ha något mellan betong och rör? Eller gjuter man direkt mot rören?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.