7 396 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Fästa i badrumsvägg?
Kankse beror på om man drar i kanten eller i mitten, hm vad är mest sannoliktAlfredo skrev:
Skämt åsido så vidhåller jag att bara för att min kan limma upp duschväggar betyder det inte att det går bra att limma upp hållare för draperi, på gund av att stödet blir mycket mindre.
Spännande scenarior. Om man ramlar och drar med sig duschdraperiet i fallet så är det troligen inte väggfästet som ger sig oavsett metod och det tycker jag att man ska vara glad för. Det är antingen själva draperiet, ringarna eller stången, som ju bara träs in i fästena. Om vi nu ändå antar att fästena ryker så är det absolut bäst att ha limmade väggfästen, eftersom det annars kommer att dras hål i väggen. Finns inga sådana installationer som håller för vare sig 700 eller 70 kilo och de flesta håller nog inte för 15 kilo heller.
Tycker att du ska provdra en ring, hapazard


Bara att hänga en ring i resväskvågen och dra.
Tycker att du ska provdra en ring, hapazard
Bara att hänga en ring i resväskvågen och dra.
Har varken ring eller våg tillhanda, men testa du gärna. Gissar på kanske 5kg per ring, och det är väl mer än 10 ringar på ett draperi?Anna_H skrev:
Spännande scenarior. Om man ramlar och drar med sig duschdraperiet i fallet så är det troligen inte väggfästet som ger sig oavsett metod och det tycker jag att man ska vara glad för. Det är antingen själva draperiet, ringarna eller stången, som ju bara träs in i fästena. Om vi nu ändå antar att fästena ryker så är det absolut bäst att ha limmade väggfästen, eftersom det annars kommer att dras hål i väggen. Finns inga sådana installationer som håller för vare sig 700 eller 70 kilo och de flesta håller nog inte för 15 kilo heller.
Tycker att du ska provdra en ring, hapazard
Bara att hänga en ring i resväskvågen och dra.
En rak duschatång med skruvade fästen håller definitivt för 70kg.
Har ingen duschstång. Ingen aning om varför jag har duschringar, då vi aldrig haft någon duschstång. Så tack för städningen, nu ligger de alla i soporna.
Men det beror förståss på många faktorer, i detta fall pratar vi ju om en hörnmonterad svängd stång.
Men det beror förståss på många faktorer, i detta fall pratar vi ju om en hörnmonterad svängd stång.
Och jag säger att om en duschstång skulle hålla för så mycket som du hävdar går väggen sönder om man skruvar fast den. Därför bör den isåfall limmas.
Och håller den som jag säger nästan inte för något alls, så är det också bättre att limma den eftersom man då inte gör hål i väggen i onödan.
Limmat håller kort sagt tillräckligt bra oavsett vilket.
Och håller den som jag säger nästan inte för något alls, så är det också bättre att limma den eftersom man då inte gör hål i väggen i onödan.
Limmat håller kort sagt tillräckligt bra oavsett vilket.
Jag tror inte heller på att limma. Över tid kommer vridmomentet rucka loss fästet tror jag. Hur många gånger har man inte dragit i ett draperi (skönt jag inte har något) och så har de fastnat när det borde glida vidare. Efter tillräckligt många gånger tror jag det släpper även om det förbättras av ett takfäste. Jag kanske ändå hade limmat för att testa. Ger ju möjlighet att ändra sig i framtiden utan skruvhål. Å andra sidan behkver man morgonträning oroa sig ett smack för att man gör hål i tätskiktet. Man duschar ju inte uppåt och den lilla fukt som ändå kommer där blir inget problem. Här är svenska regler lite väl mycket ”hängslen och livrem”. Fast går det limma ble man givetvis göra det i alla scenarier.
Varför göra det omständigt och kiva om limma/skruva när hen har skruv/plugg redan. jag hade nog tagit skruven och förstärkt med lim bakom fästet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden