Hej,

Jag har en fråga gällande byggnad av ett helt nytt badrum.

Idag har jag ett större rum som jag tänkte renovera i en bostadsrätt och i samband med det bygga in ett helt nytt, men litet badrum i det rummet (ungefär 2-3kvm).

Det kommer naturligtvis sätta nya krav antar jag t.ex. med ventilation. Hur fungerar det om det inte finns någon ventilation dragen till det rummet?

Har jag rätt att koppla mig på befintlig ventilation och sätta dit en helt ny frånluftsdon från det andra badrummet som ligger i kant med detta rum?

Tack på förhand!

Föreningen är ansvarig för ventilation och avlopp, så du bör börja med att kontakta föreningen för att se vilka möjligheter som finns.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaret. Om jag ställer frågan lite annorlunda: om jag skapar en förgrening av ventilationskanalen från det intilliggande badrummet till det nya badrummet, orsakar det problem med luftflödet som går att kompensera för så att det inte blir problem med OVK?

Vill veta detta innan jag går vidare med detta projekt. :)

Tack!

Det är föreningen som äger och ansvarar för ventilationen. Det bör finnas en OVK där det framgår hur ventilationen fungerar. Förändringar kan påverka ventilationen på annat håll så man måste klarlägga konsekvenserna innan man ändrar något, man kan inte ge ett generellt svar om vilka ändringar som fungerar. Därför så bör du diskutera dina möjligheter till ändrad ventilation med föreningen.

Rent tekniskt borde det gå att "vrida om" så att det nya badrummet blir inkopplat som det befintliga badrummet. Och jag tror att det kan vara en fördel, att ha ett någorlunda förberett förslag när man pratar med föreningen. Det borde minska risken att styrelsen instinktivt säger nej.

Men det är ofta problem att dra avlopp till ett nytt rum, det kan vara ett större problem än ventilationen.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.