jag har köpt ett gammal hus från 1959 år och planera att bygga om hela badrum i huset. man måste lägga prefabskåp i badrum när bygga om badrummet i så fallen?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Var det någon rättstavningsfunktion som var i farten eller vad menar du med prefabskåp?
Normalt betyder det prefabricerat (=förhandstillverkade) skåp men det verkar väldigt konstigt i din mening.
 
Jag förstår inte heller riktigt vad det är du frågar efter? kan du försöka beskriva din fråga bättre?
 
Kopplingsskåp för vattenledningarna?
 
N noupe skrev:
Kopplingsskåp för vattenledningarna?
Ja, percis
 
Nej det finns inga direkta krav på det.
Många gånger drar man ut matning med kall och varm vatten under tvättstället och där sätter man T-rör så man får vatten till dusch och wc.

Ska du bygga om kök och kanske ytterligare ett badrum så kan det kanske vara lämpligt med kopplingsskåp, mycket beror på...
dels var badrummet är, var vattnet kommer från, ytterväggar mm

Har du en ritning och lite mer info så blir det enklare
 
Det kan i många fall, baserat på iallafall min erfarenhet av badrumsrenoveringar, vara rent praktiskt det bästa att ha ett fördelarskåp ("säkert vatten-skåp") beroende på hur dragningen ser ut, var inkommande vatten är och hur mycket som ska ha vatten i ditt nya badrum. Det är väl inget att vara rädd för, det blir en fin vit lucka i väggen där du prydligt har inkommande vatten och sen fördelningar med avstängningskranar till handfat, dusch etc. Skåpet i sig är inte dyrt och kommer hamna på decimalerna i kostnaderna för din renovering.

Men som sades ovan så är det inget krav (eller var det iallafall inte för några år sedan när jag sist kollade säkert vatten) att ha just ett säkert vatten-skåp. Kravet är att fördelningarna ska vara synliga och man ska kunna se läckage. Kan lösas på andra sätt, t.ex. som ovan. Reservation för att det har ändrats.
 
Jag har fördelaren i källaren under badrummet utan skåp.

Protte
 
nino nino skrev:
Nej det finns inga direkta krav på det.
Många gånger drar man ut matning med kall och varm vatten under tvättstället och där sätter man T-rör så man får vatten till dusch och wc.

Ska du bygga om kök och kanske ytterligare ett badrum så kan det kanske vara lämpligt med kopplingsskåp, mycket beror på...
dels var badrummet är, var vattnet kommer från, ytterväggar mm

Har du en ritning och lite mer info så blir det enklare
frågade snickare och han sa att det måste ha en skåpet i badrum beror på en ny regler men jag förstår inte om det måste ha skåpet för nybyggande hus eller för bygga om ett gammalt badrum i gammalt hus? skåpet kostar 5000kr-10000kr det var jättedyrt.
 
Det finns som sagt alterantiva lösningar. Men det som gäller är att du får inte ha vattenkopplingar hur som helst. Så du har inkommande vattenledningar till badrummet, de skall delas upp på varmt o kallt vatten till dusch, handfat osv. Det gör man med en fördelare, helt snkelt en bit rör med flera "utgångar". Och en fördalre vill man ofta sätta i ett fördelarskåp. Kopplingarna måste finnas i ett utrymme med tät botten och läckageindikering. Indikeringen görs oftast som ett "skvallerrör" ut på golvet utanfrö utrymmet, så man ser om det läcker någonting inne i fördelarskåpet.

Fördelarskåpen kan byggas in i en vägg med en inspektionslucka ut i badrummet, eller annan lämplig placering, kan tom. finnas i ett helt annat rum.

Men som nino påpekar, så finns det lösningar där fördelaren sätts helt öppet i badrummet, ex. under handfatet, så den inte blir onödigt synlig. Golvet är ju vattentätt i badrummet.
 
Sedan om din firma vill ha 10 000 för ett fördelarskåp, och dessutom verkar vara väldigt dåliga på att förklara behovet, eller se alternativ. Så kanske du skall prata med en annan firma.

Här är en länk till Rinkabyrör's sida med fördelarskåp av kända fabrikat. Det relativt dyra prefabricerade skåpet är för golvvärme med många slingor och reglerventiler. Du behöver bara ett skåp med en rätt liten fördelare.

https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=fördelarskåp#
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.