Håller på att renovera vårt badrum i källaren i ett hus byggt -80. Vi har valt att sköta själva rivandet av det gamla badrummet själva. När det mesta var urriven kom snickarn/kaklaren på besök för att gå igenom deras bit av arbetet. De blev då lite osäkra på de troligen impregnerade spånskivor som sitter på väggen emot ytterväggen. Dessa har vi inte rivit bort då de till stor del sitter innanför rördragningen upp till övervåningen och vi tänkte att det skulle kosta mer än det smakar att ta bort dessa. Anledningen till snickarens skepsis var att dessa kan orsaka dålig lukt med åren och kanske till och med vara hälsofarliga. De känns idag ingen dålig lukt och min fråga är helt enkelt om det kommer vara något problem för oss att låta dessa vara kvar eller om det är värt både de extra pengarna och tid det skulle ta att få de ersatta?
 
  • Halvt rivet badrum med exponerade rör och impregnerade spånskivor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har aldrig hört talas om impregnerade spånskivor. Men det borde inte vara några större kostnader att byta ut dem.

Vattenledningarna bör nog dras om ändå, du skall inte ha några rörgenomföringar i golvet enligt dagens regler. Dessutom är rören i vägen för nya gipsskivor och kakel.
 
Det är inte så att det är fukttröga spånskivor?

Dom är bara grönfärgade för att man ska kunna skilja dom från vanliga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.