Har ett utrymme som är 1300x1300 där det är tänkt toa handfat och ev dusch behöver bra tips

är det ett befintligt rum eller ska det byggas? hur sitter dörren, finns det fönster osv? behöver det uppfylla tillgänglighetskrav?

Ritning av ett rum med öppen 90 cm bred dörr, möbler och badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

90 cm bred dörr

Byt plats på toa och handfat, så får du mer duschutrymme.

Vänd toaletten så man sitter med benen mot handfatet. Sätt handfatet i hörnet och ett liiiiiter handfat. Till duschen har du dörrar som fälls in när de inte används men blir täta och fina när de används. För att det ska vara bekvämt att duscha tycker jag de bör bara minst 80 cm som minsta mått (80x90 tex)

för att förtydliga, min skiss var alltså bara ett förslag till TS, jag är inte TS

major_tom major_tom skrev:
[bild]
90 cm bred dörr
Dörren har jag inte mätt men tror 60 eller 70

major_tom major_tom skrev:
för att förtydliga, min skiss var alltså bara ett förslag till TS, jag är inte TS
Tyckte ditt förslag var bra, förutom mina punkter...

SysterNett SysterNett skrev:
Till duschen har du dörrar som fälls in när de inte används men blir täta och fina när de används. För att det ska vara bekvämt att duscha tycker jag de bör bara minst 80 cm som minsta mått (80x90 tex)
inte för att vara den som är den men det blir jäääkligt snävt med 80 cm duschvägg och toalett mot samma vägg. även om de är såna som fälls in när de inte används. jag hade nog snarare kört duschdraperi tbh

• Ritning av litet badrum med toalett och fällbar duschvägg intill varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Finns ju så kallad Stockholmsdusch också om man vill spara plats: 2110001-5kpl-2.jpg

70 räknas som minsta mått för någorlunda bekvämt duschutrymme. Standard på badkar är 70 så de som brukar duscha i badkar vet om det funkar. Men det beror på ens egna storlek :) Jag har valt 70x70 men jag är liten så det passar mig. Gå och prova i en dusch-affär så vet du. Det gjorde jag.

nikasp
Draperi och blöta golv är hemskt. Du borde kunna klämma in toalett mot dörren och extra litet handfat samt infällbar duschvägg. Jag hade en liknande lösning i ett mindre utrymme 1,3x1,3 med snevägg. Körde på skjutdörr i glas. Alltid möjligt att gå på toa utan blöta fötter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.