Planeringen av ett nytt badrum pågår för fullt. Dessvärre är det begränsat med utrymme på entréplan och att bygga badrum i källaren (där det var när huset köptes) ser jag inte som ett alternativ än eftersom det behövs dräneras om och det inte finns någon trappa ner inomhus. Det går att bygga trappa men den kommer bli väldigt brant och det är inte roligt att springa två trappor ner mitt i natten.

Så jag söker efter tips och idéer hur andra har gjort? Mått på era badrum där även dusch finns med? Och hur upplever ni utrymmet (stort/trång/klaustrofobiskt)? Fiffiga lösningar för förvaring?
 
  • Gilla
mahlvik
  • Laddar…
windestal
Krävs tillgänglighet vid den här typen av renovering/ombyggnad?
 
P
Vad räknas som "små badrum" ?
Byggde nytt på 4 kvm vilket är fullt tillräckligt med dusch dock inget badkar.
 
Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.

Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
 
BirgitS
windestal windestal skrev:
Krävs tillgänglighet vid den här typen av renovering/ombyggnad?
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.

T TottoGBG skrev:
Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.

Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
Fel tråd?
.
 
windestal
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.


Fel tråd?
.
Ja, bra att utgå ifrån, men har man väldigt dåligt med plats kan man ju bli tvungen att ha andra lösningar och då är det ju bra att veta om det är krav eller ej (y)

Tror inte det var fel tråd, då ta även frågar om förvaringslösningar i badrummet :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.


Fel tråd?
.
Nej. TS frågar efter tips på förvaring i badrummet och jag delar med mig av mina tankar kring det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Till ts så planerar jag att i framtiden göra ett badrum som inte är enligt tillgänglighetsreglerna. Anledning, jag KAN inte bygga ett som följer reglerna, finns inte utrymme.

Det badrummet är tänkt att mäta 1.1x2.2 m ungefär, dörr på långsida. Vägghängd wc stol för att få utrymme för förvaring ovanför, 60 kommod rakt fram och sedan en dusch på ca 85x110 på motstående vägg mot wcn :)
 
BirgitS
T TottoGBG skrev:
Nej. TS frågar efter tips på förvaring i badrummet och jag delar med mig av mina tankar kring det.
Okej :)
Själv tycker jag det är viktigt med bra förvaring av toapapper, reserv av tvål, tandkräm, schampo och liknande, necessärer, plåster, mediciner och liknande. Det gäller att utnyttja väggarna med skåp över toaletten, spegelskåp och bra inredd kommod.
 
  • Gilla
Myzan87
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Vad räknas som "små badrum" ?
Byggde nytt på 4 kvm vilket är fullt tillräckligt med dusch dock inget badkar.
Det skulle jag säga tillhör mindre badrum- kategorin.
 
J Jarlsgård skrev:
Till ts så planerar jag att i framtiden göra ett badrum som inte är enligt tillgänglighetsreglerna. Anledning, jag KAN inte bygga ett som följer reglerna, finns inte utrymme.

Det badrummet är tänkt att mäta 1.1x2.2 m ungefär, dörr på långsida. Vägghängd wc stol för att få utrymme för förvaring ovanför, 60 kommod rakt fram och sedan en dusch på ca 85x110 på motstående vägg mot wcn :)
Tack! Hur har ni tänkt ang duschen? Duschdraperi eller väggar?
Vägghängd wc verkar vara smart när det kommer till att spara plats! :)
 
T TottoGBG skrev:
Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.

Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
Tyvärr finns det inte möjlighet till det. Huset mäter 8100x6350mm (yttermått på huset enligt ritning) och det är inte högt i tak på ovanvåningen. Tanken är att ”slå ihop” badrummet i källaren och toaletten som finns på entréplan. Dels för att spara plats och dels för att kunna utnyttja all yta som finns i huset på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.