4 429 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Planlösning i små badrum
Sida 1 av 2
Planeringen av ett nytt badrum pågår för fullt. Dessvärre är det begränsat med utrymme på entréplan och att bygga badrum i källaren (där det var när huset köptes) ser jag inte som ett alternativ än eftersom det behövs dräneras om och det inte finns någon trappa ner inomhus. Det går att bygga trappa men den kommer bli väldigt brant och det är inte roligt att springa två trappor ner mitt i natten.
Så jag söker efter tips och idéer hur andra har gjort? Mått på era badrum där även dusch finns med? Och hur upplever ni utrymmet (stort/trång/klaustrofobiskt)? Fiffiga lösningar för förvaring?
Så jag söker efter tips och idéer hur andra har gjort? Mått på era badrum där även dusch finns med? Och hur upplever ni utrymmet (stort/trång/klaustrofobiskt)? Fiffiga lösningar för förvaring?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Och i denna broschyr finns det exempel på hur det kan bli i praktiken: https://infobank.nacka.se/Handlinga...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.
Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.windestal skrev:
Fel tråd?T TottoGBG skrev:Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.
Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.
.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Ja, bra att utgå ifrån, men har man väldigt dåligt med plats kan man ju bli tvungen att ha andra lösningar och då är det ju bra att veta om det är krav eller ejBirgitS skrev:
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.
Fel tråd?
.
Tror inte det var fel tråd, då ta även frågar om förvaringslösningar i badrummet
Nej. TS frågar efter tips på förvaring i badrummet och jag delar med mig av mina tankar kring det.BirgitS skrev:
Troligen inte, men just något mindre än deras förslag på minsta rum som rymmer toalett, handfat och dusch vill man nog undvika ändå. Om inte annat är det bra att utgå ifrån och sen kan man börja se om man kan spara in ytterligare några cm för att det ska bli bra med resten av planlösningen.
Fel tråd?
.
Till ts så planerar jag att i framtiden göra ett badrum som inte är enligt tillgänglighetsreglerna. Anledning, jag KAN inte bygga ett som följer reglerna, finns inte utrymme.
Det badrummet är tänkt att mäta 1.1x2.2 m ungefär, dörr på långsida. Vägghängd wc stol för att få utrymme för förvaring ovanför, 60 kommod rakt fram och sedan en dusch på ca 85x110 på motstående vägg mot wcn
Det badrummet är tänkt att mäta 1.1x2.2 m ungefär, dörr på långsida. Vägghängd wc stol för att få utrymme för förvaring ovanför, 60 kommod rakt fram och sedan en dusch på ca 85x110 på motstående vägg mot wcn
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
OkejT TottoGBG skrev:
Själv tycker jag det är viktigt med bra förvaring av toapapper, reserv av tvål, tandkräm, schampo och liknande, necessärer, plåster, mediciner och liknande. Det gäller att utnyttja väggarna med skåp över toaletten, spegelskåp och bra inredd kommod.
Tack! Hur har ni tänkt ang duschen? Duschdraperi eller väggar?J Jarlsgård skrev:Till ts så planerar jag att i framtiden göra ett badrum som inte är enligt tillgänglighetsreglerna. Anledning, jag KAN inte bygga ett som följer reglerna, finns inte utrymme.
Det badrummet är tänkt att mäta 1.1x2.2 m ungefär, dörr på långsida. Vägghängd wc stol för att få utrymme för förvaring ovanför, 60 kommod rakt fram och sedan en dusch på ca 85x110 på motstående vägg mot wcn![]()
Vägghängd wc verkar vara smart när det kommer till att spara plats!
Jag tänker mig att man har en inåtgående dörr samt en fast väggM Myzan87 skrev:
https://m.badhuset.se/sv/badrum/duschar/nischlosningar/nischlosningar-Hafa/hafa-igloo-pro-nischdusch-dubbel-skarmvagg-rak-fast?item=prod_prod-s1/91568
Såhär

Tyvärr finns det inte möjlighet till det. Huset mäter 8100x6350mm (yttermått på huset enligt ritning) och det är inte högt i tak på ovanvåningen. Tanken är att ”slå ihop” badrummet i källaren och toaletten som finns på entréplan. Dels för att spara plats och dels för att kunna utnyttja all yta som finns i huset på ett bra sätt.T TottoGBG skrev:Jag tycker inte att badrummet är en bra plats för att förvara saker. Själv har jag ett slags skåp för att förvara handdukar i men det kommer nog att ryka när jag gör om badrummet om några år. Om det ginge, men det går inte, skulle jag haft dörr till klädkammaren hellre än ett litet fånigt handduksskåp som inte gör någon glad utan bara stjäl utrymme i klädkammaren.
Fixa ett dass på samma våning som sovrummen. Du behöver inte ett badrum när du ska upp och pinka mitt i natten.