Jag har tidigare frågat på forumet och läst flera trådar om att måla våtrumstapeter och tackar för alla tips och idéer. Vi har ett badrum som vi valde att budgetrenovera för att lägga budgeten på ett nytt badrum på andra våningen.

Vi ville inte bryta tätskikten på plastmattan då de var inspekterade och i gott skick. Vi ville bara fräscha upp lite... Väggarna med våtrumstapet är målade med häftgrund och sen två lager av en fyllig turkos våtrumsfärg. (Tvättade först med t-röd och skursvamp). Total kostnad för allt inkl. toalett, kommod och dusch var ca 12000.

Nedre partierna fick en bröstpanel (easypanel med pärlspontsskivor och liten bröstlist). Jag drömmer om att skapa en större list med liten hylla på. Men det får bli långt senare. Eller inte. Panelerna är målade med häftgrund och två lager våtrumsfärg. Det är bra med en vän som kan komma och hjälpa till att hålla dem tills de är fixerade (några minuter bara). Tydligen är det inte så vanligt att man limmar panelen på väggen utan att de får stöd av golvet (ville lämna visst utrymme ifall det kommer vatten där) så de såg något nervösa ut i butiken när jag sa att de inte skulle ha stöd av golvet. Men limfixkletet de sålde mig funkade som utlovat...

Väggarna visade sig varken vara raka eller 90 grader i hörnen vilket är en förutsättning för duschhörnors montering. Då är man tacksam att maken och svärfar är ingenjörer och gillar att konstruera saker (sen kanske mitt badrumsprojekt inte bar det roligaste de gjort...).

• Badrum före renovering med gammaldags våtrumstapet, vit toalett och grön radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Budgetrenoverat badrum med turkos målad våtrumstapet och vit handfat med spegelskåp.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med turkos våtrumsfärg på väggarna, duschhörna, toalett och handfat.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med turkos vägg över vit bröstpanel, toalett och duschkabin, inredningstavla på väggen.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med turkos vägg ovan vit pärlspontspanel, handfat, spegel och vägglampa.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med turkos målade väggar, vit bröstpanel och antik kommod med handfat.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med turkos väggfärg, vit bröstpanel, duschhörna och handfat på träkommod.
    Skapa konto
  • Gilla
MoaSB och 12 till
  • Laddar…
Wow, vilket lyft!

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Glöm inte Sätta in en fläkt om det inte redan finns, använd gamla kanalen om det går.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
M
Läckert, kul med någon som smäller på med lite färg också istället för ett helvitt eller ljusgrått badrum :)

Det enda jag kan tycka är att ni borde ha målat även golvet när ni ändå besvärade er :)

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Härligt med färg!
Vad är det för färg som klarar att sitta på plastvägg i duschen? Lämnade säljaren någon instruktion om skötsel o rengöring? Jag har bara fått höra att färg målad på vinyl/plastväggar inte kommer att sitta kvar över tid - i synnerhet inte i våtutrymmen eller där det krävs städning. Vill gärna överbevisas:)
/C

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Hade limfixkletet något namn? Vad använde du för att sätta upp panelen?

Caroline2014> tyvärr så har vi inte använt badrummet så länge men jag har sett flera på styleroom och här tidigare. Kolla med dem. Personligen blir jag lite glad om det släpper om några år lr ngt så kan jag få möjlighet att byta färg ;). Färgen kostade liksom 800.-

Säljaren i butiken var noga med att säga att de inte rekommenderar att måla plastvägg men visade vilken färg hon själv använt i sitt våtutrymme. Inget tips om skötsel å rengöring efter. Däremot gjorde vi som hon sa innan med tvätt. Hon tyckte dock inte vi skulle behöva häftgrund men jag valde det ändå.

Chris983> ska kolla. Använder det till mycket nu!! 😊

• Gilla
MoaSB och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Chris983> här kommer bild

Tec7 limtub med text om användningsområden på flera språk, delvis skymd av vit tubtopp.
Skapa konto

• Gilla
MoaSB
  • Laddar…
Tack för hjälpen

Marcussjogren> haha... Jo, det tyckte jag med... men ibland får man ge avkall för husfridens skull eftersom maken är övertygad om att färgen kommer gå bort, glasdörrarna krossas och panelerna repas... Jag fick helt enkelt börja med väggarna i alla fall.. ;) Önskar dock att färgen hade blivit aningen dimmigare men för ett lätt 40/50-talsinspirerat badrum så får det duga till oss...

Jonathan79> Vi har någon form av självsug i duschen. Jag vill skaffa intellivent men det kanske är överkurs om vi inte tänker använda duschen till annat än gäster närmaste 10 åren.

Lissandra skrev:
Marcussjogren> haha... Jo, det tyckte jag med... men ibland får man ge avkall för husfridens skull eftersom maken är övertygad om att färgen kommer gå bort, glasdörrarna krossas och panelerna repas... Jag fick helt enkelt börja med väggarna i alla fall.. ;) Önskar dock att färgen hade blivit aningen dimmigare men för ett lätt 40/50-talsinspirerat badrum så får det duga till oss...

Jonathan79> Vi har någon form av självsug i duschen. Jag vill skaffa intellivent men det kanske är överkurs om vi inte tänker använda duschen till annat än gäster närmaste 10 åren.
Ventillation är aldrig överkurs i ett duschutrymme.

Är du inte orolig för fukt bakom panelen?

M
Lissandra skrev:
Haha så är det! Är ju inga problem att göra i efterhand heller, men det hade nog blivit riktigt snyggt med t ex ett grått golv, tycker turkos, vitt och grått gör sig bra ihop :)

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Den fläkt som SKA sitta i badrum hjälper till med delar av husets ventilation så den är viktigare än du tror.

Snyggt och bra jobbat! Vi har precis köpt oss ett hus som måste renoveras över allt så jag kommer också behöva budgetrenovera i början. Så detta inspirerade mig! :)

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.