27 386 läst ·
25 svar
27k läst
25 svar
Budgetrenovering badrum med målade våtrumstapeter
Jag har tidigare frågat på forumet och läst flera trådar om att måla våtrumstapeter och tackar för alla tips och idéer. Vi har ett badrum som vi valde att budgetrenovera för att lägga budgeten på ett nytt badrum på andra våningen.
Vi ville inte bryta tätskikten på plastmattan då de var inspekterade och i gott skick. Vi ville bara fräscha upp lite... Väggarna med våtrumstapet är målade med häftgrund och sen två lager av en fyllig turkos våtrumsfärg. (Tvättade först med t-röd och skursvamp). Total kostnad för allt inkl. toalett, kommod och dusch var ca 12000.
Nedre partierna fick en bröstpanel (easypanel med pärlspontsskivor och liten bröstlist). Jag drömmer om att skapa en större list med liten hylla på. Men det får bli långt senare. Eller inte. Panelerna är målade med häftgrund och två lager våtrumsfärg. Det är bra med en vän som kan komma och hjälpa till att hålla dem tills de är fixerade (några minuter bara). Tydligen är det inte så vanligt att man limmar panelen på väggen utan att de får stöd av golvet (ville lämna visst utrymme ifall det kommer vatten där) så de såg något nervösa ut i butiken när jag sa att de inte skulle ha stöd av golvet. Men limfixkletet de sålde mig funkade som utlovat...
Väggarna visade sig varken vara raka eller 90 grader i hörnen vilket är en förutsättning för duschhörnors montering. Då är man tacksam att maken och svärfar är ingenjörer och gillar att konstruera saker (sen kanske mitt badrumsprojekt inte bar det roligaste de gjort...).
Vi ville inte bryta tätskikten på plastmattan då de var inspekterade och i gott skick. Vi ville bara fräscha upp lite... Väggarna med våtrumstapet är målade med häftgrund och sen två lager av en fyllig turkos våtrumsfärg. (Tvättade först med t-röd och skursvamp). Total kostnad för allt inkl. toalett, kommod och dusch var ca 12000.
Nedre partierna fick en bröstpanel (easypanel med pärlspontsskivor och liten bröstlist). Jag drömmer om att skapa en större list med liten hylla på. Men det får bli långt senare. Eller inte. Panelerna är målade med häftgrund och två lager våtrumsfärg. Det är bra med en vän som kan komma och hjälpa till att hålla dem tills de är fixerade (några minuter bara). Tydligen är det inte så vanligt att man limmar panelen på väggen utan att de får stöd av golvet (ville lämna visst utrymme ifall det kommer vatten där) så de såg något nervösa ut i butiken när jag sa att de inte skulle ha stöd av golvet. Men limfixkletet de sålde mig funkade som utlovat...
Väggarna visade sig varken vara raka eller 90 grader i hörnen vilket är en förutsättning för duschhörnors montering. Då är man tacksam att maken och svärfar är ingenjörer och gillar att konstruera saker (sen kanske mitt badrumsprojekt inte bar det roligaste de gjort...).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Läckert, kul med någon som smäller på med lite färg också istället för ett helvitt eller ljusgrått badrum 
Det enda jag kan tycka är att ni borde ha målat även golvet när ni ändå besvärade er
Det enda jag kan tycka är att ni borde ha målat även golvet när ni ändå besvärade er
Härligt med färg!
Vad är det för färg som klarar att sitta på plastvägg i duschen? Lämnade säljaren någon instruktion om skötsel o rengöring? Jag har bara fått höra att färg målad på vinyl/plastväggar inte kommer att sitta kvar över tid - i synnerhet inte i våtutrymmen eller där det krävs städning. Vill gärna överbevisas
/C
Vad är det för färg som klarar att sitta på plastvägg i duschen? Lämnade säljaren någon instruktion om skötsel o rengöring? Jag har bara fått höra att färg målad på vinyl/plastväggar inte kommer att sitta kvar över tid - i synnerhet inte i våtutrymmen eller där det krävs städning. Vill gärna överbevisas
/C
Caroline2014> tyvärr så har vi inte använt badrummet så länge men jag har sett flera på styleroom och här tidigare. Kolla med dem. Personligen blir jag lite glad om det släpper om några år lr ngt så kan jag få möjlighet att byta färg
. Färgen kostade liksom 800.-
Säljaren i butiken var noga med att säga att de inte rekommenderar att måla plastvägg men visade vilken färg hon själv använt i sitt våtutrymme. Inget tips om skötsel å rengöring efter. Däremot gjorde vi som hon sa innan med tvätt. Hon tyckte dock inte vi skulle behöva häftgrund men jag valde det ändå.
Chris983> ska kolla. Använder det till mycket nu!! 😊
Säljaren i butiken var noga med att säga att de inte rekommenderar att måla plastvägg men visade vilken färg hon själv använt i sitt våtutrymme. Inget tips om skötsel å rengöring efter. Däremot gjorde vi som hon sa innan med tvätt. Hon tyckte dock inte vi skulle behöva häftgrund men jag valde det ändå.
Chris983> ska kolla. Använder det till mycket nu!! 😊
Marcussjogren> haha... Jo, det tyckte jag med... men ibland får man ge avkall för husfridens skull eftersom maken är övertygad om att färgen kommer gå bort, glasdörrarna krossas och panelerna repas... Jag fick helt enkelt börja med väggarna i alla fall..
Önskar dock att färgen hade blivit aningen dimmigare men för ett lätt 40/50-talsinspirerat badrum så får det duga till oss...
Jonathan79> Vi har någon form av självsug i duschen. Jag vill skaffa intellivent men det kanske är överkurs om vi inte tänker använda duschen till annat än gäster närmaste 10 åren.
Jonathan79> Vi har någon form av självsug i duschen. Jag vill skaffa intellivent men det kanske är överkurs om vi inte tänker använda duschen till annat än gäster närmaste 10 åren.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Ventillation är aldrig överkurs i ett duschutrymme.Lissandra skrev:Marcussjogren> haha... Jo, det tyckte jag med... men ibland får man ge avkall för husfridens skull eftersom maken är övertygad om att färgen kommer gå bort, glasdörrarna krossas och panelerna repas... Jag fick helt enkelt börja med väggarna i alla fall..Önskar dock att färgen hade blivit aningen dimmigare men för ett lätt 40/50-talsinspirerat badrum så får det duga till oss...
Är du inte orolig för fukt bakom panelen?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Haha så är det! Är ju inga problem att göra i efterhand heller, men det hade nog blivit riktigt snyggt med t ex ett grått golv, tycker turkos, vitt och grått gör sig bra ihopLissandra skrev:Marcussjogren> haha... Jo, det tyckte jag med... men ibland får man ge avkall för husfridens skull eftersom maken är övertygad om att färgen kommer gå bort, glasdörrarna krossas och panelerna repas... Jag fick helt enkelt börja med väggarna i alla fall..Önskar dock att färgen hade blivit aningen dimmigare men för ett lätt 40/50-talsinspirerat badrum så får det duga till oss...