5 163 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Silikon istället för lim på kakel?
Hej,
har två högskåp med spegeldörr, står på ben.
Dessa ska in i vårt nyrenoverade badrum där vi iINTE får borra i det nya kaklet.
Problmet är att skåpen egentligen ska fästas i väggen i överkant för att förhindra att skåpet tippar framåt när man öppnar dörren. Det blir framtungt av tyngden på dörren.
Detta skapar ju naturligtvis en del huvudbry, har varit inne på att köpa något speciallim och limma fast överkanten (med någon slags ddistans mellan vägg och baksida skåp.
Någon sa dock att det räcker med att lägga vårtumssilikon mellan vägg och skåp för att förhindra att skåpet tippar framåt. Kan detta verkligen stämma??
har två högskåp med spegeldörr, står på ben.
Dessa ska in i vårt nyrenoverade badrum där vi iINTE får borra i det nya kaklet.
Problmet är att skåpen egentligen ska fästas i väggen i överkant för att förhindra att skåpet tippar framåt när man öppnar dörren. Det blir framtungt av tyngden på dörren.
Detta skapar ju naturligtvis en del huvudbry, har varit inne på att köpa något speciallim och limma fast överkanten (med någon slags ddistans mellan vägg och baksida skåp.
Någon sa dock att det räcker med att lägga vårtumssilikon mellan vägg och skåp för att förhindra att skåpet tippar framåt. Kan detta verkligen stämma??
Ja det håller väldigt bra och det skadar framförallt inte kaklet. Lägger du sedan en fog utvändigt mellan kakel och skåpet så sitter det som berget. Detta är ju förutsatt att du verkligen justerar benen så skåpet sluter an mot väggen.
Mvh/Daniel
Mvh/Daniel
Men dra då fogen längs med hela sidorna på skåpet. Vill ni verkligen gardera er så kan ni kapa till en bräda/list och ställa längst bak mot väggen ovanför skåpet . Så den sitter i ”kläm” mellan tak och skåpet . När skåpet vill framåt så tar det då stopp mot listen. Men tror inte det ska behövas. När ni fogat så kan ni vänta en dag, ta sedan tag i skåpets överkant och ryck så märker ni hur hårt det sitter.
jag tror man skall avvakta längre innan man provdrar, vänta en veckaD DaDolly skrev:Men dra då fogen längs med hela sidorna på skåpet. Vill ni verkligen gardera er så kan ni kapa till en bräda/list och ställa längst bak mot väggen ovanför skåpet . Så den sitter i ”kläm” mellan tak och skåpet . När skåpet vill framåt så tar det då stopp mot listen. Men tror inte det ska behövas. När ni fogat så kan ni vänta en dag, ta sedan tag i skåpets överkant och ryck så märker ni hur hårt det sitter.
Klicka här för att svara