P
Jag har en liten trasig klinkerplatta i mitt badrumgolv i min bostadsrätt - hur åtgärdas detta enklast? Är det någon risk för fuktproblem när klinkern är trasig så som den nu är? Vet tyvärr inte vad den andra halvan har tagit i vägen.

• En skadad klinkerplatta på ett badrumsgolv med saknad bit och synligt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit klinkerplatta i ett badrumsgolv som är trasig och saknar en del material, med övriga intakta plattor runtomkring.
    Skapa konto
  • Trasig vit klinkerplatta i badrumsgolv med synlig skada i mitten och mörk bakomliggande yta.
    Skapa konto
T
Nej, det är ingen "fara", du har ju ett tätskikt under plattorna.

Plattor och fog är bara en estetisk sak. Fogen till exempel släpper igenom vatten direkt.

Antingen låter du det vara eller köper lite grå fog som du fogar igen hålet med eller så går du till en kakelbutik och tigger till dig en liten vit mosaikbit och byter ut den skadade.

P
T tank77 skrev:
Nej, det är ingen "fara", du har ju ett tätskikt under plattorna.

Plattor och fog är bara en estetisk sak. Fogen till exempel släpper igenom vatten direkt.

Antingen låter du det vara eller köper lite grå fog som du fogar igen hålet med eller så går du till en kakelbutik och tigger till dig en liten vit mosaikbit och byter ut den skadade.
Okej! Så det största problemet som jag kan få/ har är endast att det är fult? Vet du om det är ett enkelt jobb att byta ut en platta?

Svåraste blir att hitta en platta som ser huffsat lika ut, att byta är inga problem.

P
Stefan N Stefan N skrev:
Svåraste blir att hitta en platta som ser huffsat lika ut, att byta är inga problem.
Okej, men super! Ska höra med bostadsrättsföreningen om de råkar veta. Har nyligen flyttat hemifrån, så har noll koll på hur man går tillväga med det mesta. Men tack för svar! (y)

• Gilla
Källa2022
  • Laddar…
P
På någon annan hemsida står det detta: "Tyvärr är det svårt att byta enskilda plattor i våtrum utan att skada tätskiktet som är bakom. Det finns inga förbud mot att byta och reparera tätskikt, men det måste ske i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar. Fackmannen kan ibland lyckas, men vågar sällan lämna garantier. På golvet i ett våtrum är det olämpligt att byta klinkerplattor."

Detta kan inte något problem för mig då?

AXS
Jag skulle bara foga igen skadan, kommer inte blir supersnyggt men enklast och ingen risk för skador.

Sen rengör du resterande fogar, kommer höja estetiken mer än en hel platta. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.