Byggahus.se

Sitter inte kaklet fel?

1. E
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Ni som håller på med kakel dagarna i ända.

En större renoveringsfrima renoverara mitt badrum just nu.
    Jag tycker att kaklet vid hörnet på ett enda ställe ser amatörsmässigt ut.

Är detta fel? Hur grovt är felet? Detta kan väl inte vara fackmannamässigt?
    Vad kan jag förvänta mig av renoveringsfirman?

Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.

2. L
    Medlem Nivå 1
    Ja det där skulle jag aldrig acceptera...

3. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Den lilla biten i hörnan ser verkligen inte bra ut. Men kanten uppe vid taket är nog omöjligt att göra på annat sätt.

4. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Så enkelt att göra rätt ändå blir det fel.

5. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Sånt ska firman fråga om innan dom gör. Rätt hade varit att ha kapade plattor i båda hörnen på dörrväggen från golv till tak i samma bredd.

6. GoC
    Medlem · Nivå 8
    Ser onekligen lite klantigt ut, även om jag inte håller på med kakel hela dagarna. Det är en kapad platta på höger sida också, blev liksom lite feltänk, men det kan ju hända.
    Man har inte anpassat fogarna i kaklet till golvets fogar ? Och så blev det så där. Annars verkar det faktiskt amatörmässigt.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Det där skulle inte jag heller acceptera. Det man brukar göra är att mäta hela väggen och sen dela in den i lämpliga antal plattor så man slipper småbitar.

Om det går att kakla nytt uppe på kaklet som redan sitter eller om det måste rivas ner lämnar jag till ngn annan här på forumet men att det ska göras om tycker iaf. jag är en självklarhet. Tänk bara på att det ska vara samma brännkod när ni kaklar om.

Lycka till!

8. E
    Medlem Nivå 4
    Kanten vid taket är jag helt OK med.
    Jag ville kolla ifall det kunde vara något som hantverkre "gör".

Kan man göra om detta utan att skada tätskiktet? Området ligger utanför duschområdet men delvist ändå inom Våtzon 1.

• Laddar…
  9. E
    Medlem Nivå 4
    Jo, jag hade delat in väggen i ett kakelschema att följa, men som tydligen inte följdes. Jag funderade på ifall hantverkaren hade en stor anledning att sätta kaklet på detta sätt, men av allt att dömma så var det endast en tabbe.
    Tack för svar!

10. E
    Medlem Nivå 4
    Golvet är inte lagt. Och nej det hade man inte gjort.
    Tack för svar!

• Laddar…
  11. platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Hur är det möjligt? Ser inte alls bra ut, ingen känsla alls hos den plattsättaren, mot taket går ju att acceptera, men hörnet, usch.

• Laddar…
  12. E
    Medlem Nivå 4
    Men hur löser man detta, blir det kakel på kakel?
    Tack för alla svar! När det handlar om ens egna badrum så är man ju inte objektiv och kan se klart alla gånger.
    Men ja, det ser inte fint ut.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Ser trist ut. Bör ju ha planerat bättre, dvs kapat plattorna i bägge hörnen. Centrerat plattan över dörren så att kaklet ser mer symmetriskt satt. Finns ”regler” hur plattor sätts. Kolla på BKRs hemsida så står det hur det bör sättas upp.

Intrycket jag får är att jag personligen hade velat ha plattan över dörren centrerad och inga småflisor som det blev nu.

• Laddar…
  14. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Det borde rivas ner o sättas nytt.
    Hur ser motstående vägg ut? troligen blir det snyggast att sätta lika på denna. Annars fördela så hö o vä kapning blir lika stora.
    Var noga med bränningen av plattorna så du inte får färgskiftningar.

• Laddar…
  15. Cruzze
    Medlem Nivå 6
    Rivas ner eller inte, men rent funktionsmässigt så ser det ju ändå OK ut. Men det övre varvet är ju ett rejält estetiskt klavertramp. Dessutom, är plattan över dörrposten kapad? Den ser kortare ut på bilderna. I så fall är det ju riktigt märkligt...

• Laddar…