Badrummet får sig en makeover!

7k läst  73 svar

1. J
    Renoverare · Nivå 16
    Hej!

Jag har lagt upp en del i våran överhängande tråd kring vår bostad här men känner att det kommer komma en hel del frågor där jag kommer behöva hjälp så jag outsourcar det hit istället :)

En del kanske kommer ihåg mitt gästtoaprojekt jag hade för något år sedan. Nu har det blivit dags för badrummet där uppe istället att få lite riktig välförtjänt TLC! :D

Objektet!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170305_155524.jpg

Grundkonceptet är enkelt. Allt mer eller mindre ska bytas ut och ett badrum som andas kvalité och exklusivitet ska växa fram för en så minimal budget som bara är möjligt! Varför göra det enkelt för sig när man kan utmanas liksom? :crysmile: Sen fick jag även kravet på mig från sambon att duschen ska vara tillräckligt stor för att kunna husera henne samt 2 barn.... "jättelätt" mål visade det sig att lösa :sweat:

Uppbyggnaden är tänkt att bli såhär:
    Väggar:
    45x95 cc45 med kortlingar varje 60cm.
    12,5mm Fermacell fibergips (bakom kommoden kommer det även sitta plywood som det ser ut nu)
    Kiilto Kerasafe
    30x60 vitt matt kakel
    30x30 ljusgrått klinker på kommodväggen

Golv/bjälklag:
    10x220 cc60
    22mm golvspån
    4mm Devikit golvvärme (3m²)
    Kiilto ROT flytspackel ±20mm
    30x30 ljusgrå klinker
    15x15 ljusgrå klinker i duschytan.

Så till första frågorna direkt! Duger uppbyggnaden av bjälklaget eller bör jag förstärka upp det?

Sen har jag även en fundering på att bygga upp väggen bakom kommoden med 45x120 och kortlingar i 45x95 (för att kunna isolera även bakom dessa), tror ni det hade gjort någon större skillnad på ljudet?

Då tar vi layouten!
    Idag ser det ut på följande vis:
    Toalett.jpg

Och såhär kommer det bli när vi är klara
    IMG_20180102_091224.jpg

Så tanken är att riva garderoberna i vårat intilliggande sovrum och bygga ut badrummet åt detta hållet. Sen byggs det upp en "låda" i nedre hörnet av badrummet för att göra duschnischen lite mindre men även för att få upp takhöjden längst in.

Inredningen är i stora drag redan inhandlat och består av följande:

Kommod Bathlife Glädje 80cm
    Tvättställsblandare HansGrohe My Sport Large
    Toalettstol Ifö Spira 6260 Rimfree
    Handdukstork Smedbo FK710
    Duschblandare Grohe Smartcontrol 360 duo

Belysningen kommer bestå av 4st Malmbergs MD-540 6W + spegelbelysning.

Det som är kvar att bestämma är spegelskåp och duschdörr, just nu lutar det åt Svedbergs Sober 80cm och Schulte Masterclass skjutduschdörr.

Sen är det en del kvar att inhandla, men de sakerna ni ser här ovanför är redan hemma, likaså tätskikt och lite annat.

Tidsram: Ja detta ska bli ett relativt snabbt projekt är tanken. Tänker att jag drar igång nu i början av februari med att bygga upp det jag kan utan att påverka badrummets funktion. Kakling/klinkring är tänkt att ske under påskhelgen. Så 2 månader är den beräknade tiden.

Budget: Då mycket är inhandlat så håller vi än så länge budget och den totala slutkostnaden är beräknad till 65-70' . Detta om jag har tur är rent av lite högt räknat!

Mer eller mindre allt arbete kommer vi utföra själva sånär på lite VVS och elektikerarbete. Plattsättningen kommer jag även få hjälp med utav en plattsättare.

Nu kör vi!

• Laddar…
  2. J
    Renoverare · Nivå 16
    Kan ju fylla på lite mer!

Kommoden anlände idag efter att bygghemmas totala inkompetens varit i farten. Snacka om att dem retat gallfeber på mig den senaste veckan...

Utöver det så inhandlades skruv igår till att montera fermacell skivorna. Dessa skruv är lite special och som jag förstått det så fungerar inte vanliga gipsskruv något vidare. Så jag inledde min jakt med att kolla på bauhaus utan framgång, sedan byggmax och så höll jag på att leta... sen slog en blixt från ovan och det som kanske skulle varit det mest självklara valet från början. Sagt och gjort, kollade och där fanns mycket riktigt skruven jag skulle ha! Så nu är det inhandlat också :)
    IMG_20180109_192104.jpg

3. J
    Renoverare · Nivå 16
    Nu behöver jag lite hjälp!

Efter en halvt sömnlös natt, dels pga att jag har legat och funderat men också det faktum att jag är småbarnsförälder och denna krabat är inte alltid helt med på att man ska sova om nätterna...

Hur som än haver, det jag funderar på är ventilationen. Idag sitter den rakt över badkarsblandaren. Tittar man noga på första bilden så kan man se den. Denna sitter mot en eternitkanal (såklart... suck) och sedan in i murstocken som är mer eller mindre direkt bakom.

Jag har inte tänkt ha den i den nya duschen då jag tycker att det varesig är en jättesnygg placering eller superbra ur vattenstänksynpunkt. Så då är frågan var man ska montera den istället? Ska man ha den på den lilla väggytan till höger om kommoden mot duschen där handdukstorken kommer vara? Och kommer det bli snyggt med tanke på att handdukstorken mäter 1900mm. Eller ska man sätta den i taket där istället? Blir det snyggt? Och är det lämpligt att montera den högre än vad utsugshålet i murstocken är? Blir lite av ett vattenlås i formen då?

Ja.. många tankar.. inget direkt bra utförande. Snyggaste kanske rent av hade varit att montera den i taket i det vänstra hörnet om kommoden där man ser den minst. Samtidigt så är det sämre ur "imma på spegeln" synpunkt?

Kort och gott, jag behöver input för jag lär ligga sömnlös ännu fler nätter om jag inte kommer på en bra lösning snart :crysmile:

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Det var många frågor i en tråd. :)

Angående ventilationen så har vi en frånluftsfläkt kopplad till murstocken. Denna enda fläkt räckte inte, utan vi fick massor av svartmögel i duschen och fick sätta in ett friskluftsintag också, diagonalt på motsatt vägg. Vår frånluftsfläkt sitter högt upp i väggen. Eftersom vattenånga stiger så borde ju taket vara minst lika bra placering (?).

5. J
    Renoverare · Nivå 16

Ja jo det var en del på samma gång fast ändå bara en :crysmile:

Svartmögel? Hmm.. ja det är jag inte så sugen på att få! Vad har ni för fläkt?

Kom att tänka på nu att det gamla expansionskärlet som står på vinden hade en liten skorsten.. jag har tänkt ta bort detta men man kanske skulle göra som så att man satte något kinahattsliknande på taket och drog röret rakt upp genom taket istället för in i murstocken. Borde rent krasst vara en bättre lösning än att använda en murstock som det inte eldas i? :)

6. I
    Medlem Nivå 17
    Kommer att följas, lycka till!:)

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 15
    Du kan ju slå ett nytt hål i murstocken direkt under taket.
    Vad ska du reglar ha till? För att få plats för isolering?

8. J
    Renoverare · Nivå 16
    Hade jag förvisso kunnat göra, men känns som mycket jobb för en liten sak då bara behövt en 70cm rör om jag haft den i väggen till höger om kommoden. Hade jag haft den i duschen hade jag kommit undan med en 90° böj :)

Det är mer om jag verkligen ska ha det in i murstocken eller ut genom taket. Tänker att vinddraget kan komma och hjälpa till med utsugningsprocessen? :)

Sen det sista där med reglar förstod jag inte riktigt vad du menade?

9. J
    Renoverare · Nivå 16
    Kan tilläggas att fläkten vi har idag är en Fresh IQ som jag tänker att vi behåller även i det nya badrummet. Den har en kapacitet på 134m3/hL vad nu L står för?

Badrummet är ju på ca 10m3 så den bör ju täcka badrumsbehovet.

Sen kom jag och tänka på det du sa Marlen med svartmögel och att ni satt in en tilluft ventil. Vi har spaltventil i takfönstret idag som jag har stängt pga att badrum generellt sett bara ska ha frånluft, men då kanske den kan komma till nytta i framtiden :)

10. T
    Medlem · Nivå 15
    Frånluft utan tilluft går inte för då skulle ni få vakuum i badrummet.
    Lufttillförslen till badrum tar man med fördelen i underkant dörren. Finns speciella trösklar med uttag, eller man kan göra en öppning med galler i dörrens underkant.
    Då får man luften diagonalt genom badrummet (=bra). Om man har tilluft utifrån genom ventilspalt i fönstret ströömar luften bara under taket och golvregionerna förblir oventilerade.

11. J
    Renoverare · Nivå 16
    Jo det är jag med på. Sitter spaltventil i alla 3 sovrummen där uppe + takfönstret över trappan.

Innerdörrarna kommer bytas ut successivt där badrummet är först ut och det kommer sättas låga trösklar så luften kan flöda precis som du nämner :)

12. J
    Renoverare · Nivå 16
    Vad menade du här Thomas? :)

13. T
    Medlem · Nivå 15
    Du skriver att du ska ha 45x95 mm reglar med 45 c/c. Betyder det att du ska regla upp på befintliga väggar med 45x95?
    För vilket ändamål? Kan du inte skruva de nya skivor direkt på de gamla? Eller vill du använda det nya mellanrummet mellan reglarna för att isolera?

• Laddar…
  14. J
    Renoverare · Nivå 16
    Jaha!
    Väggen mot sovrummet som är idag har vi garderober längs, dessa kommer rivas och den väggen kommer att flyttas. Anledningen till cc45 är för att då blir det samma avstånd mellan reglarna. Annars hade det blivit 60-60-20ish, så då tänkte jag att jag lika gärna kan sprida ut det.

Väggen med dörren är idag reglad cc45 så där kommer jag bara ta bort tretexen och sätta fibergipsskiva istället.

Sen byggs en ny vägg upp vid duschnischen som lär få cc 55 ungefär.. Kommer bli lite olika cc här och var faktiskt.

Anledningen till 45x95 är för att det är det väggarna är uppbyggda med i resterande ovanvåning, så där vill jag inte gå ner i storlek och ser inget direkt behov av det heller. 45x120 mot sovrummet funderar jag på att ha för att kunna ljuddämpa ytterligare.

Och anledningen till varför jag kommer ha kortlingar med cc60 är för att jag kommer montera skivorna liggandes då detta ger mindre spill + att det ger ökad stabilitet åt väggen :)

Hoppas du fick svar på din fråga:)

15. T
    Medlem · Nivå 15
    Du kan naturligt välja vilken c/c som helst. Dock är 60 standard och 30 används gärna i badrum där väggen behöver vara stabilare. Har du annan c/c finns risk att du inte hittar reglarna den dagen du vill skruva upp något nytt, eller vill använda byggelement som är avsedda för standard-c/c, t ex isolerskivor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: