1 015 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Ångspärr duschrum
Håller på med renovering av ett duschrum. I taket mot kallvinden är det gips på glespanel och en ångspärr av plast. Hur ansluter jag plasten mot tätskiktet bakom kaklet. Kakelsättaren sa att det inte behövde lappa över varandra, det gör de aldrig. Finns det någon typskiss på hur takets plastfolie skall anslutas till väggen?
Patrik
Patrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det går inte att göra det 100% och är inte så noga heller då väggarnas tätskikt inte heller har krav på sig att ens gå ända upp till taket. 
Plasten har ju oftast satts upp innan innerväggarna byggs och löper således över innerväggarna.
Är det mot yttervägg så är den ju nedvikt en bit på väggen där den överlappas med väggens plast.
Plasten har ju oftast satts upp innan innerväggarna byggs och löper således över innerväggarna.
Är det mot yttervägg så är den ju nedvikt en bit på väggen där den överlappas med väggens plast.
Hade skurit av plasten i takvinkeln, fogat och målet ner med vattenavvisande färgsystem för våtrum.
Hade taket inte vart gipsat, hade jag troligen satt en dubbelhäftande butyltejp mellan folie och vägg för att förhindra konvektion om det varit massiv vägg.
Vid skivkonstruktion hade jag dragit ner plastfolien 10-20cm bakom skivmaterialet.
OT:
Hur brukar samordning mellan Målare som följer MVK och plattsättare som följer BKR ser ut där ute i verkliga livet?
Vill minnas att enligt MVK skall taket målas ner 10cm på väggen och att tätskikt ingåendes plattsättarens uppdrag läggs som ett överlapp på minst 3cm.
BKR/BBV tar dock ej upp detta om jag inte missat det stycket när jag läst.
Hade taket inte vart gipsat, hade jag troligen satt en dubbelhäftande butyltejp mellan folie och vägg för att förhindra konvektion om det varit massiv vägg.
Vid skivkonstruktion hade jag dragit ner plastfolien 10-20cm bakom skivmaterialet.
OT:
Hur brukar samordning mellan Målare som följer MVK och plattsättare som följer BKR ser ut där ute i verkliga livet?
Vill minnas att enligt MVK skall taket målas ner 10cm på väggen och att tätskikt ingåendes plattsättarens uppdrag läggs som ett överlapp på minst 3cm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Vid normal byggnation så överlappas ju plastskikten bakom skivmaterialen. Ska vi tolka ts som att väggen redan är klar men taket inte är det eller?
Tyvärr har plasten kapats av snickaren precis i takvinkeln och går inte längre ned på väggen. Det verkar som vare sig snickare eller kakelsättare ser något problem. De säger båda att om det blir en glipa mellan takets plats och väggens tätskikt så gör det inget. MVHPaul-Staffanstorp skrev:
Det går inte att göra det 100% och är inte så noga heller då väggarnas tätskikt inte heller har krav på sig att ens gå ända upp till taket.
Taket är klart men väggen är riven och skall få nya skivor, tätskikt och kakel. Snickaren drog inte ner plasten i taket så det blir en glipa i ångskiktet i takvinkeln. MVHS Stefan1972 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju korrekt då våtutrymmets tätskikt inte behöver gå ända upp till taket.P Paterik skrev:
Har tidigare gått att släppa det 50mm från taket och jag tror det t.o.m ökats till 100mm.
Dock sätter jag själv alltid folie ända upp så jag kan inte svära på kravmåttet.
K KjellTimell skrev:Hade skurit av plasten i takvinkeln, fogat och målet ner med vattenavvisande färgsystem för våtrum.
OT:
Min kakelsättare har talat med företrädare för BKR men de förstår inte problemet med ånga. De säger inget problem att tätskiktet på väggen inte går ända upp till taket, "vattnet rinner ju neråt".
Tack för tipset om fogning och målning, så får det bli! NVH
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
I slutändan är det ändå inte meningen att fukten ska vandra den vägen oavsett. Den ska ventileras ut. Så hur tätt det är i skarvar har egentligen ingen betydelse. Man kan liksom inte utesluta ventilation om man har supertäta skarva och samtidigt kan man inte skylla på otäta skarvar om det ändå kryper upp fukt där och påverkar nåt. Det beror iallafall på taskig ventilation.
Det komme
Ventilation är självklar; jag kommer att ha en fläkt som startar vid hög luftfuktighet. MVH
S Stefan1972 skrev:I slutändan är det ändå inte meningen att fukten ska vandra den vägen oavsett. Den ska ventileras ut. Så hur tätt det är i skarvar har egentligen ingen betydelse. Man kan liksom inte utesluta ventilation om man har supertäta skarva och samtidigt kan man inte skylla på otäta skarvar om det ändå kryper upp fukt där och påverkar nåt. Det beror iallafall på taskig ventilation.
Ventilation är självklar; jag kommer att ha en fläkt som startar vid hög luftfuktighet. MVH
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jo sånt är poppis men det bästa är konstant ventilation när man duschar. Även en låg fuktbelastning påverkar saker och ting i badrum på sikt. Själv har jag en knapp vid lysknappen och sen timer på fläkten, Den går i en timme efter man slagit på den.P Paterik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden