Hej!

Jag har idag ett badrum i en lägenhet där den förra ägaren slängde ut badkaret och ställde in en duschkabin. Lustigt val om man frågar mig, speciellt då badkaret som får plats där har lite speciella mått och inte är helt enkelt att hitta ett som passar. Badrummet är helkaklat och jag väntar svar från föreningen när det senast gjordes om.

Hur som helst, jag tänkte sätta in duschväggar i stället för ett mindre badkar där jag själv inte skulle få speciellt mycket plats i. Det går utanpåliggande rör men vad jag förstått så har väggfästena utrymme för rörgenomföring så det ska inte bli något problem.

Det som är problem däremot är ett element samt en kant längst golvet på långsidan som är speciellt gjord. Det är en vinkel som antagligen är gjord för att vatten som kommer ner på väggen ska lättare rinna ut från väggen. Detta gör dock att jag inte kan ha en hörnkabin eftersom det på ena sidan inte finns någon rak vägg att fästa den på.

Tänker därför att man ska ha en lång vägg med skjutdörr på istället. Då saknas det två cm som man skulle vilja få till vid termostaten för ett element som är i badrummet.

1) Vad kallas den där falsen nere vid golvet? Och är det för avrinning? Den skapar mig problem i alla fall när jag letade badkar.

2) Finns det något sätt man kan ändra så att vredet på elementet går rakt upp istället? Alternativt tänker jag mig att man får skruva loss hela termostaten så att elementet går på max hela tiden.

3) Andra trix & fix eller bra idéer? Avståndet mellan termostat och vägg är 63 cm och med 2 cm extra så matchar jag motsatt sidas kant väldigt bra.

• Ett termostatvred på ett element i ett badrum med kaklade väggar och särskild kant längst golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv och vägg med kakel, list och särskild vinklad kant för avrinning.
    Skapa konto
Att vinkla ut termostaten så den pekar ut från väggen ska inte vara några problem. Jag vet för lite om vvs för att ha koll på hur just de där kopplingarna är tätade, men det skulle kunna vara så enkelt att man bara lossar, vrider ut och drar åt. Så skulle jag gjort hemma hos mig där kopplingarna är tätade med lin.

BirgitS
R RobbanLT skrev:
Badrummet är helkaklat och jag väntar svar från föreningen när det senast gjordes om.
Känner två som satte in kakelplattor med marmorimitation några år efter 2000.

1) Inte sett sånt förut. Kan det vara för att dölja ett ytligt avloppsrör eller annat rör?

1/ Fasningen vid golvet är märklig. Kan mycket väl vara som BirgitS tror: ett dolt avloppsrör.
2/ En enkel lösning är att plocka av termostaten, och ersätta med plastvredet som kommer med ventilen, du förlorar termostatfunktionen, men kan fortfarande reglera värmen.
3/ Lägg upp några fler bilder, så man greppar helheten - så ska vi komma med idéer!

Jag har en "trumma" som är inkaklad där vatten- och avloppsstammar går. Knackar jag där hör jag tydligt att det är ihåligt. Knackar jag på golvet eller på falsen så är det stumt. Grannen har sitt badrum vägg i vägg och om man följer falsen så är det ett sovrum och en garderob på andra sidan :-) Spontant tror jag det är något som gjorts för att få bättre avrinning, men vem vet :-) Den dagen man gör om badrummet så lär man få reda på det hehe :-)

hnurre: Ja, jag tänkte också det som enklaste lösning. Dom har ju ändå central reglering och reglaget står alltid på max.

Jag ska försöka fixa i ordning fler bilder och en liten skiss på hur det faktiskt ser ut där inne idag. Lite meckigt att kunna ta bilder på hela utrymmet, men jag ska återkomma med det :-)

Skiss av badrum med duschvägg, toalett, handfat och tvättmaskin, samt anvisningar för vattenledningar.
Skapa konto

Här har vi en skiss av badrummet :-)
  • Längst upp till höger står idag duschkabinen, jag har ritat ut en duschvägg så som jag funderat på det.
  • Väggen längst upp i ritningen har falsen/kanten vid golvet.
  • Längst ner till höger är tvättmaskinen
  • Och till vänster finns toalett + handfat.
  • Utrymmet uppe till vänster är schaktet/stammen där vattenledningarna kommer ifrån.
Jag funderar på om man kanske klarar sig med en duschvägg och om det eventuellt blir något stöd som går över den delen där man "går in" som man kan hänga upp ett draperi på.

Så länge duschväggen har en konsoll där man kan borra ut ett hål för avloppsslang till tvättmaskinen samt vattenledningar (går avloppsslang så går ju vattenledning).

Utrymmet man skulle få att duscha med ovanstående placering är ca 63 cm :)

Sedan gissar jag att man måste lösa golvbrunnen också och någon lösning på vart tvättmaskinen häver ut vatten... Eller kanske bara kan spruta ut på golvet utan större problem... Ett vitt rör ovanpå är ju inte det vackraste för att leda ner vattnet direkt i brunnen... Kanske man kan ha någon lösning iof där man hakar fast röret när man tvättar...

Som ni säkert ser på ritningen, ska man in med ett badkar så ska det helst vara 63,5 cm bredd på "bredaste" delen, men falsen gör att fötterna på badkaret skjuter ut det hela säkert 5 cm... Då måste jag även ändra handfaten och kommoden under eftersom det är lådor som inte skulle gå att öppna då :-) Så jäkla krångligt att få ihop det här hehe :-)

Många små meddelanden, men tanken slog mig att om man ska tvätta kan man ju hänga slangen i toastolen visserligen... Även om det hade varit snyggt med en fast montering :)

BirgitS
63 cm är smalt, ett vanligt badkar är 70 cm brett och det går ju att duscha i men någonstans där går gränsen innan man riskerar att slå i en armbåge någonstans eller det blir besvärligt att tvåla in fötterna. Vad har duschkabinen för mått?

Du behöver kolla upp vilken tjocklek på rör som duschdörrens/väggens profil klarar av.
Jag skulle välja en rörlig duschdörr och inte en fast vägg i ett så litet badrum.
Inte lämpligt att låta tvättmaskinsavloppet rinna ut okontrollerat för då är ju risken stor att det rinner ut vid tröskeln.

I vår första lägenhet hängde vi tvättmaskinsavloppet över toakanten, men då stod de precis bredvid varandra och man fick göra rent toastolen ofta eftersom det blev algtillväxt i den.

Innermåtten i duschkabinen är 63 x 80, dvs utan som man kan röra sig på. En rörlig duschvägg hade ju varit väldigt trevligt, men jag tror att falsen på marken ställer till det för mig. Då skulle duschväggen kunna vara ca 56 cm (utbuktningen i golvet där stjäl alltså 7 cm golvyta...)

Tröskeln in i badrummet är visserligen 6 cm hög, så man skulle ju kunna installera ett rör som gör förbi tröskeln och sedan in i toalettens avlopp... Men det känns lite... Hmm.. Osexigt :-)

Jag tvättar väl 1-2 gånger i veckan bara så det är ju inte så jobbigt att hålla efter toaletten, men skönast hade ju varit att ha allt fast installerat.

BirgitS
Bara för att man har dörr i stället för vägg behöver man inte ha två utan jag menade en duschdörr på samma ställe där du ritat in väggen. Bara för att få det lite luftigare genom att dörren kan vikas in.

Men det finns duschdörrar av den här typen: https://www.duschbyggarna.se/produkter/swing-design
där man inte har profiler utan skär bort en bit glas där rören ska gå och det går förstås bra att skära bort även för annat.

Det var jag med på :-) Men om man ska kunna vika in den utan att den tar i den dumma kanten i marken så kan den maximalt vara 56-65 cm , annars så tar glaset i backen alternativt tar det i elementet som blockerar.

BirgitS
Man behöver ju inte kunna vika in dörren helt för att det ska kännas lite luftigare när den är lite invikt i stället för att peka rakt ut i rummet. Men det finns också vikdörrar med gångjärn mitt på dörren så att dörren är dubbelvikt öppen och tar väldigt liten plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.