Hej.

Jag är ny på detta forum och vet ej om det är till för denna typen av frågor.

Vi har anlitat en stor vvs-firma för att renovera vårt badrum som var sedan huset byggdes 1963. De har gjort detta ihop med en byggfirma och en elektriker. Jag vill inte hänga ut någon nu så jag nämner inga namn i detta läget. Jag är dålig på regler och vad som gäller när man bygger ett badrum så därför vill jag ha synpunkter från er på forumet som jag kan vidarebefodra till ansvariga och till mig själv. Jag kanske är för petig. Det kanske är detta man får när man anlitar proffs nu för tiden ?. Ok då börjar vi.

Handdukstorkens manöverpanel har en tätning i delningen. Som ni ser på bilden så hänger den utanför 4mm i överkant.
Denna sitter mittemot duschen så det skvätter vatten på den eftersom vi inte fått några duschväggar ännu.

Badrumsskåpet över handfatet har belysning och ett eluttag. I överkant ligger skåpet tätt mot kaklet och i nederkant står det ut 1cm för att det ligger en kabel rullad bakom som man känner med fingret i underkant på skåpet.

I kommoden så sitter det ett uttag på väggen som man kan nå om man skrapar armen mot lådan.
Handfatet är inte tätat mot väggen så om jag eller mina små barn råkar hälla ut ett glas vatten på handfatet så rinner det ned över uttaget.

I min 9-åriga dotters rum så har det gjorts någon koppling av elektrikern men det sattes inte dit någon kåpa.

När elektrikern ändå var här så ville vi ha ett uttag för diskmaskin.
Jag vet att det ska sitta i ett skåp brevid maskinen och det har han gjort. Jag har läst att det ska sitta på min. 30cm från golv. Detta sitter ca 17cm från köksgolvet och det finns plats att sätta det typ 30-40cm högre om man vill.

Vi fick fel luckor till badrumsskåpet och de nya kommer i mitten av november, duschväggarna har inte kommit ännu, handtaget till lådan i kommoden glömde de beställa, värmen i huset glömde de driftsätta igen efter arbetet.

Jag påtalade dessa el-frågetecken så fort jag såg dem. Efter klagomålet från mig fanns tre arbetsdagar att ordna det men det var roligare att göra något annat för att sedan åka på el-mässan.

Fakturan hann de skicka så vi fick den igår.

Synpunkter tack :)
//Micke.

• Närbild av handdukstorkens manöverpanel som hänger 4mm utanför kaklet i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsskåp ovanför handfat med synlig eluttagskabel och skåpets kant står ut från väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på handdukstorks manöverpanel med tätning som sticker ut 4mm i överkant.
    Skapa konto
  • Överbliven öppen elkabelinstallation och utan kåpa på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Närbild på badrumsskåp som inte ligger tätt mot kaklet och visar en kabel bakom.
    Skapa konto
  • Eluttag placerat nära vattenrör och avlopp under ett handfat med synliga rör och ledningar.
    Skapa konto
Bilder underlättar :)

BiFuel BiFuel skrev:
Bilder underlättar :)
HAHA så där ja. Nu finns det bilder. Tack

BirgitS
D Dlmike skrev:
Handdukstorkens manöverpanel har en tätning i delningen. Som ni ser på bilden så hänger den utanför 4mm i överkant.
Denna sitter mittemot duschen så det skvätter vatten på den eftersom vi inte fått några duschväggar ännu.
Ska naturligtvis rättas till och innan dess måste du se till att skydda panelen på något sätt så att det inte riskerar att komma in vatten som kan orsaka t.ex. kortslutning.

Gällande överskåpet så har vi varit och tittat en del på badrumsinredning under hösten och det är inte helt ovanligt att överskåpet inte sitter ända in till kaklet just för att det ska gå en elkabel på baksidan. Om det går att lösa på något bättre sätt när det gäller just ditt skåp är svårt att veta.

När det är uttag i kommoden så brukar de sitta direkt på kommodens vägg eller i lådan, dock svårt att veta om det går med din kommod. Det där är ju ett oanvändbart uttag. Det är normalt att täta med silikon mellan handfat och vägg.

Kopplingsdosor får inte lämnas oskyddade.

Fel ska åtgärdas inom rimlig tid vilket brukar betyda några veckor.

Betala inte hela fakturan innan felen är åtgärdade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.