janwide
Jag håller på att sätta Fermacell gipsskivor på en lättbetongvägg i källaren. Torra och fina innerväggar. Min tanke var att fästa dom med gipsbruk och spikplugg. Testade att slå i ett par spikplugg men de fäster väldigt dåligt i vägen. (6x80mm) På gipset kommer jag att sätta kakel.
Törs jag skippa spikpluggen och bara köra med gipsbruk?

Varför slänga på gips om du ska sätta kakel? Jag tycker inte det låter som en bra lösning. Ska du sätta tätskikt, risken är att du får fukt i väggen utifrån och att gipsbruket släpper, gipsbruk fungerar bra om det är torrt. Rätt är ju att putsa upp vägen om den är ojämn.

Bästa svaret

Kalkputs/bruk.
Bättre att använda plugg för lättbetong som expanderar när man skruvar åt.
Eller bara långa skruv mes grov gänga

janwide
J Johan456 skrev:
Varför slänga på gips om du ska sätta kakel? Jag tycker inte det låter som en bra lösning. Ska du sätta tätskikt, risken är att du får fukt i väggen utifrån och att gipsbruket släpper, gipsbruk fungerar bra om det är torrt. Rätt är ju att putsa upp vägen om den är ojämn.
Jag håller i princip med. Men väggen är dels väldigt ojämn och sedan övergår den i en del som är både lättbetong och reglad där jag oavsett måste sätta gips så att putsa kommer inte att fungera så bra. Det är innerväggar så det kommer ingen fukt utifrån. Plattan är också väldigt torr.

janwide
allexx allexx skrev:
Kalkputs/bruk.
Bättre att använda plugg för lättbetong som expanderar när man skruvar åt.
Eller bara långa skruv mes grov gänga
Det finns nog inga genvägar tyvärr. Det blir att förborra, sätta lättbetongplugg och sedan skruva.

• Gilla
Tramse
  • Laddar…
Mitt tips är färdigblandat fix på hink för att sätta upp skivorna. Kör från byggmax vid skivmontering på lättbetong. Kör någon grovgängad skruv med litet huvud tills allt sitter och gummiklubba för att sätta fast skivorna

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Det slutade med att jag borrade hål med 8 mm borr i betongen. Hamrade i en aningen för stor träplugg som jag sedan drog in skruven i. Ett helvetes jobb. Men det sitter bättre än med alla pluggvarianter jag någonsin mött :strong:

• Gilla
allexx
  • Laddar…
Lite sent nu, men lättbetongskruv fungerar bra och behöver inte förborras.

• Gilla
jugge37
  • Laddar…
janwide
Z ZipLock skrev:
Lite sent nu, men lättbetongskruv fungerar bra och behöver inte förborras.
Det får bli till nästa renovering när gipset har ramlat ner :rofl:

Skämt åsido. Jag hamnade lite off topic. Träpluggarna satt jag i en annan vägg där det är betonghålsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.