4 254 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Hur får jag gipsskivorna att sitta fast?
Jag håller på att sätta Fermacell gipsskivor på en lättbetongvägg i källaren. Torra och fina innerväggar. Min tanke var att fästa dom med gipsbruk och spikplugg. Testade att slå i ett par spikplugg men de fäster väldigt dåligt i vägen. (6x80mm) På gipset kommer jag att sätta kakel.
Törs jag skippa spikpluggen och bara köra med gipsbruk?
Törs jag skippa spikpluggen och bara köra med gipsbruk?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Varför slänga på gips om du ska sätta kakel? Jag tycker inte det låter som en bra lösning. Ska du sätta tätskikt, risken är att du får fukt i väggen utifrån och att gipsbruket släpper, gipsbruk fungerar bra om det är torrt. Rätt är ju att putsa upp vägen om den är ojämn.
Jag håller i princip med. Men väggen är dels väldigt ojämn och sedan övergår den i en del som är både lättbetong och reglad där jag oavsett måste sätta gips så att putsa kommer inte att fungera så bra. Det är innerväggar så det kommer ingen fukt utifrån. Plattan är också väldigt torr.J Johan456 skrev:
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Mitt tips är färdigblandat fix på hink för att sätta upp skivorna. Kör från byggmax vid skivmontering på lättbetong. Kör någon grovgängad skruv med litet huvud tills allt sitter och gummiklubba för att sätta fast skivorna
Det slutade med att jag borrade hål med 8 mm borr i betongen. Hamrade i en aningen för stor träplugg som jag sedan drog in skruven i. Ett helvetes jobb. Men det sitter bättre än med alla pluggvarianter jag någonsin mött 
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden