Hej !

Jag renoverar badrummet.

Hur gör man för att ta bort den gamla golvbrunnen som syns i bilden?

När det är borttaget hur gör man för att lägga ett nytt i och med att man inte kan gå under huset - det är en betongplatta?

mvh Vincent Gamla golvbrunnen i betongbadrumsgolv med skomarkering och gult verktyg intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad har du för rör?

Paul-Staffanstorp
Hhmmmm... har ni flytspacklat innan bytet av brunnen :thinking::thinking::thinking:

Det måste ju bilas upp runt brunnen och frilägga den så man kommer åt att koppla in en ny brunn och sen ska det stämma med höjden när man ska flytspackla fallet så det blir liksom ganska bakvänt att flytspackla före brunnsbytet. :dizzy:

Kanske borde anlita en rörläggare för detta. :thinking:;)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för rör?
Hej!
Det vet jag inte med säkerhet! Troligtvis gammal stålrör. Kan du berättar vad detta spelar för roll? mvh Vincent

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hhmmmm... har ni flytspacklat innan bytet av brunnen :thinking::thinking::thinking:

Det måste ju bilas upp runt brunnen och frilägga den så man kommer åt att koppla in en ny brunn och sen ska det stämma med höjden när man ska flytspackla fallet så det blir liksom ganska bakvänt att flytspackla före brunnsbytet. :dizzy:

Hej! Ja, det är lite bakvänt. Det är ju en forum för amatörer :-). Hade inte tänkt byta golvbrunnen men nu funderar jag på det. Är det tänkbart att såg inifrån golvbrunnen med en tigersåg för att "just" tar bort själva brunnen utan förstöra allt och "bara" lägga in en ny? Ett alternativt är också att inte byta golvbrunnen, eventuellt reemaljera den, https://www.remaljering.se/ och köra på, Vad tycks? Tack för råd! Vincent

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Räknar du med nån ev ersättning från försbolag i framtiden så är du tvungen att byta brunn. De utgår från att allt du gör och renoverar är enligt dagens standard. Halvmesyrer innebär avdrag och kanske indragen ersättning om skadan beror på avvikelser.

Byta brunn innebär oftast att man får bila upp rejält runt omkring och frilägga röret en bit så man kan skarva. Därav anledningen till att det hade varit enklare och bättre att göra innan man spacklade.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
V Vincent71 skrev:
Hej! Ja, det är lite bakvänt. Det är ju en forum för amatörer :). Hade inte tänkt byta golvbrunnen men nu funderar jag på det. Är det tänkbart att såg inifrån golvbrunnen med en tigersåg för att "just" tar bort själva brunnen utan förstöra allt och "bara" lägga in en ny? Ett alternativt är också att inte byta golvbrunnen, eventuellt reemaljera den, [länk] och köra på, Vad tycks? Tack för råd! Vincent
Jo jag vet ju att det är ett forum för amatörer men det var ju synd du inte kollade här innan du flytspacklade för det framgår på väldigt många ställen att man ska byta golvbrunnen och att remaljera är inte godkänt då man inte kan ansluta tätskikt korrekt då.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Rörtypen påverkar hur man ansluter brunnen.
En betongplatta får inte fuktskador.

• Gilla
Vincent71
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
D Daniel 109 skrev:
Vad syftar du på med den kommentaren ? :thinking:

T
Antingen ringer du en rörmokare som bilar upp den gamla gjutjärnsbrunnen och sätter dit en ny plastbrunn till dig.

Eller så hyr du en bilhammare själv, typ en Hilti TE 1000-AVR och bilar upp runt omkring den gamla brunnen tills du hittar anslutningen och där ska du vara försiktig så du inte skadar detta rör. Få fram en bra bit på detta rör och kapa sedan med tigersåg, ett blad för ändamålet behövs. Sedan får du koppla på en ny plastbrunn med rätt anslutning och sedan gjuter du igen hålet med snabbtorkande bruk till exempel Ardex A38 Mix.

Bor du i en lägenhet med en granne under så får du vara beredd på att du går igenom taket till din grannes badrum då gjutjärnsbrunnar ligger väldigt nära grannens tak.

Med tanke på dina frågor rekommenderar jag dig att ringa en rörmokare som gör jobbet åt dig.

• Gilla
robban_1 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tack, det är naturligtvis en viktig synpunkt!
Huset är en 1-våning hus, byggt på en slag krympgrund, som i och för sig är inte gjort för att krympa under, och därmed känns risker för fuktskador mycket begränsade så att säga.

Är det krypgrund med betongbjälklag? Du nämnde betongplatta tidigare. Hur är huset byggt?

Jo jag vet ju att det är ett forum för amatörer men det var ju synd du inte kollade här innan du flytspacklade för det framgår på väldigt många ställen att man ska byta golvbrunnen och att remaljera är inte godkänt då man inte kan ansluta tätskikt korrekt då.
Hej

Korrekt, jag är inte en amatör, jag är bara en nybörjare. För min kännedom, varför kan man inte ansluta tätskikt korrekt om det är remaljerat? mvh Vincent

D Daniel 109 skrev:
Är det krypgrund med betongbjälklag? Du nämnde betongplatta tidigare. Hur är huset byggt?
Sorry, Jag uttryckte mig felaktigt- Det är inte en betongplatta men en betongbjälklag därav min resonemang.
mvh Vincent

Ett råd är att undersöka hur man renoverar ett badrum innan man börjar :)

Alla är vi nybörjare en gång men det är inte samma sak som att man inte ska läsa på. badrummet är ju bland det värsta att göra fel i ur skade och försäkringssynpunkt om man slarvar (Det kommer även vara svårt få ett badrum där man renoverat men itne bytt golvbrunnen bytt ur försäkringssynpunkt.

Typen av grund spelar ingen roll för fuktskador. Alla fuktskador som kommer vid golvbrunn kommer vara lika jobbiga oavsett konstruktion/grund.

Har du läst på kring tätskikt, golvbrunnar och hur man konstruerar ett badrum?
Jag kan verkligen rekommendera dig att lägga några dagar och läsa på här inne :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.