2 223 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ytskiktsrenovering av badrum
Hej Jag har ett badrum som renoveras av försäkringsbolaget efter vattenskada. Det är nytt kakel på väggarna och plastmatta på golvet.
Nu är det tyvärr så att kaklet är 70-tals stuk mer bård och hela köret och plastmatta är tråkigt.
Jag vill gärna lägga kliker på golvet och ha helst skulle jag vilja ha en betong-finish på väggarna. Hade tidigare sett någon form av dekorspackel som man skulle kunna spackla utan på kaklet och på så vis inte bryta tätskiktet. Har någon erfarenhet av det?
Alternativ två är att ha målade väggar men då skulle jag helst vilja spackla över kakelskarvarna men det känns som ett högst osäkert kort.
Slutligen har jag frågetecken om att lägga klinker på plastmattan. Är det reko eller kommer den torka och spricka?
Vad säger ni? Måste jag blåsa hela badrummet och börja från början?
Golvet har 70-talsgolvvärme, dvs röret till elementet går fram och tillbaka i golvet som är en gjuten cementplatta. Det hade jag inte tänkt röra.
Nu är det tyvärr så att kaklet är 70-tals stuk mer bård och hela köret och plastmatta är tråkigt.
Jag vill gärna lägga kliker på golvet och ha helst skulle jag vilja ha en betong-finish på väggarna. Hade tidigare sett någon form av dekorspackel som man skulle kunna spackla utan på kaklet och på så vis inte bryta tätskiktet. Har någon erfarenhet av det?
Alternativ två är att ha målade väggar men då skulle jag helst vilja spackla över kakelskarvarna men det känns som ett högst osäkert kort.
Slutligen har jag frågetecken om att lägga klinker på plastmattan. Är det reko eller kommer den torka och spricka?
Vad säger ni? Måste jag blåsa hela badrummet och börja från början?
Golvet har 70-talsgolvvärme, dvs röret till elementet går fram och tillbaka i golvet som är en gjuten cementplatta. Det hade jag inte tänkt röra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Välkommen till forumet!D deepthink skrev:
Det beror på om plastmattan är godkänd som underlag för klinker, dvs. om mattan tål de kemiska ämnena i fixen eller om den kommer att påverkas så att dess täthet försämras.
Jag har lite svårt att förstå om badrummet redan är renoverat eller om det renoveras nu. Om det pågår går det väl att komma överens med försäkringsbolaget om att du betalar extra för att göra andra val än standard.
Tack. Första renoveringen gjordes av förra ägaren efter vattenskada. Nu, 6 år senare, vill jag göra ett ansiktslyft på badrummet.
Vi har bott i huset i 4 år och renoverat allt utom badrummen då de var fräscha men enligt oss fula =).
Vi har bott i huset i 4 år och renoverat allt utom badrummen då de var fräscha men enligt oss fula =).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Okej, då kan det ju vara svårt att veta om våtrumsmattan är godkänd som underlag för klinker. Det finns flera trådar i forumet där medlemmar har berättat om sina erfarenheter av att måla våtrumsmattor. Det kan kanske vara ett alternativ för er också inför en större renovering om några år?
Kakelfärg finns också.
Kakelfärg finns också.
Klicka här för att svara